czwartek, 7 sierpnia 2025 08:46, aktualizacja 8 godzin temu

[WIDEO] Budowa obwodnicy Oświęcimia nabiera tempa. Plac budowy wizytowali wojewoda i dyrektor GDDKiA

Autor Marzena Gitler
[WIDEO] Budowa obwodnicy Oświęcimia nabiera tempa. Plac budowy wizytowali wojewoda i dyrektor GDDKiA

Wojewoda małopolski oraz dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odwiedzili plac budowy południowej obwodnicy Oświęcimia. Wizyta miała na celu ocenę postępu prac przy jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Powstająca trasa, będąca częścią drogi krajowej nr 44 i powiązana z projektowaną trasą S1, ma nie tylko poprawić komunikację w tej części Małopolski, ale przede wszystkim odciążyć centrum Oświęcimia od ruchu tranzytowego.

Dzisiejsza (7 sierpnia) wizyta wojewody Krzysztofa Jana Klęczara i dyrektora Macieja Ostrowskiego to zapowiedź realizacji kolejnego — drugiego etapu ważnej inwestycji.

NA ŻYWO 🔴 Drugi odcinek obwodnicy Oświęcimia coraz bliżej Krzysztof Jan Klęczar

Opublikowany przez Małopolski Urząd Wojewódzki Czwartek, 7 sierpnia 2025

Drugi odcinek obwodnicy Oświęcimia coraz bliżej

Już za kilka tygodni udostępniony zostanie 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 między węzłami Brzeszcze i Oświęcim wraz z 600-metrowym odcinkiem drogi krajowej 44. Ta położona w większości na Śląsku droga jest ściśle związana z małopolską inwestycją, tj. 9-kilometrową, południową obwodnicą Oświęcimia, która z trasą S1 łączy się poprzez węzeł. Równocześnie z otwarciem S1 otworzony zostanie kolejny odcinek obwodnicy w ciągu DK44.

W czwartek, 7 sierpnia przed południem na terenie budowy odbył się briefing prasowy wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara i dyrektora GDDKiA Oddziału w Krakowie Maciej Ostrowski.

Spotykamy się dzisiaj w nietypowym – wykopie przy torach, który znajduje się w ciągu budowy obwodnicy Oświęcimia – nowej dwujezdniowej drogi, która od południa ominie miasto i połączy je z budowaną trasą S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Już niedługo, bo w drugiej połowie sierpnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie planuje częściowe udostępnienie 3,5 km tej trasy od węzła Oświęcim S1 do ronda na skrzyżowaniu z ul. Wojewódzką w Pławach. Otwarcie fragmentu obwodnicy będzie powiązane z udostępnieniem do ruchu 10 km S1 między węzłami Brzeszcze i Oświęcim. Inwestycja o strategicznym znaczeniu dla całego regionu idzie zatem do przodu, a na całość składają się tak skomplikowane elementy jak ten, przy którym się znajdujemy. Konieczne jest bowiem poprowadzenie drogi pod tutejszymi torami kolejowymi ze względu na sąsiedztwo niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Birkenau

– mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

🚧 Drugi odcinek obwodnicy Oświęcimia coraz bliżej ➡ Już za kilka tygodni udostępniony zostanie 10-kilometrowy odcinek...

Opublikowany przez Małopolski Urząd Wojewódzki Czwartek, 7 sierpnia 2025

Odcinek strategicznego znaczenia

Obwodnica Oświęcimia to ponad 9-kilometrowy odcinek klasy GP, realizowany w formule „projektuj i buduj”. Za jego wykonanie odpowiada firma Budimex S.A., a inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt stanowi część większego układu drogowego, który docelowo połączy DK44 z drogą ekspresową S1 oraz autostradą A4.

Koszt inwestycji przekracza 500 milionów złotych, z czego niemal 400 milionów pochodzi z funduszy unijnych. Budowa rozpoczęła się po uzyskaniu decyzji ZRID w październiku 2022 roku. Oddanie trasy do użytku planowane jest na połowę 2026 roku.

Prace w zaawansowanej fazie

Jak informuje GDDKiA, zaawansowanie robót drogowych przekroczyło już 80 proc., a obiektów inżynieryjnych – 75 proc.. Prace toczą się równolegle na całej długości planowanej obwodnicy. W drugim półroczu 2025 roku planowane jest oddanie do ruchu pierwszego odcinka, pomiędzy ulicami Jagiełły a Zatorską, o długości ok. 2,2 km.

Jednym z kluczowych etapów inwestycji jest budowa tunelu pod linią kolejową Oświęcim–Czechowice-Dziedzice. W ramach tej operacji prefabrykowana żelbetowa konstrukcja o masie około 5 tysięcy ton zostanie przesunięta pod czynną linią kolejową – bez przerywania ruchu pociągów. To jedno z najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć technicznych w ramach całej inwestycji.

Odetchną mieszkańcy i kierowcy

Budowa obwodnicy to przede wszystkim odpowiedź na problemy komunikacyjne, z jakimi od lat borykają się mieszkańcy Oświęcimia i okolic. Nowa trasa pozwoli wyprowadzić z miasta ciężki ruch tranzytowy, skracając czas przejazdu i poprawiając bezpieczeństwo. Dla lokalnych społeczności oznacza to mniejszy hałas, mniejsze zanieczyszczenie powietrza i większy komfort codziennego życia.

W trakcie wizyty na placu budowy wojewoda małopolski oraz dyrektor GDDKiA w Krakowie podkreślali znaczenie inwestycji nie tylko dla powiatu oświęcimskiego, ale również dla całego województwa. Jak zaznaczył dyrektor Maciej Ostrowski, trwają już prace koncepcyjne dotyczące przebudowy kolejnych odcinków DK44, które po zakończeniu obwodnicy mogą stać się wąskimi gardłami w układzie komunikacyjnym.

Z myślą o przyszłości

Południowa obwodnica Oświęcimia to inwestycja, która nie tylko zmieni codzienne funkcjonowanie miasta, ale również stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego regionu. Lepsze połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad zwiększy atrakcyjność inwestycyjną Oświęcimia i okolicznych gmin.

Zgodnie z zapowiedziami wykonawcy i inwestora, cała trasa ma być gotowa w połowie 2026 roku. Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, już za niespełna rok mieszkańcy Oświęcimia będą mogli korzystać z pierwszego odcinka nowej drogi, a nieco później – z całej obwodnicy.

Obserwuj nas w Google News

Oświęcim - najnowsze informacje

Rozrywka