środa, 20 stycznia 2021 09:26

Najdłuższym tunelem w Polsce na nowej zakopiance można już przejechać. Kiedy będzie gotowy?

Autor Mirosław Haładyj
Najdłuższym tunelem w Polsce na nowej zakopiance można już przejechać. Kiedy będzie gotowy?

Najdłuższy tunel w Polsce, który został przebity w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym, można już przejechać. W poniedziałek miejsce prac wizytował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Kiedy inwestycja zostanie ukończona?

29 czerwca 2016 r. podpisano kontrakt na budowę tunelu. Jego wykonawcą jest firma Astaldi. Wartość umowy opiewa na prawie miliard złotych i wynosi 968 835 650,11 zł brutto. Prace ruszyły w sierpniu 2016 roku, a drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 roku, od strony miejscowości Naprawa (strona północna). Wiosną 2018 roku ruszył przekop od strony południowej. Dziennie przebijano od 3 do 5 metrów skały. Prace prowadzone były przy zastosowaniu stosuje metody tzw. kontrolowanej deformacji. Roboty prowadzone były 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu, w systemie trójzmianowym.

W początkowej fazie włoska firma napotkała na trudności w drążeniu. Po ich pokonaniu, prace szły już pełną parą. Ich wstępny efekt możemy już podziwiać, choć oddanie obiektu planowane jest na przełom 2021 i 2022 r. Włosi deklarują dotrzymanie terminu prac, choć tych nie brakuje.

Portal gazetakrakowska.pl napisała, że w w tunelu zabetonowane są już obie komory. W trakcie konferencji ministra Adamczyka dziennikarze mieli możliwość przejechać tunelem, którego dno zostało już wylane. Jednak docelowo jezdnia powstanie ok. 2 m wyżej, a na dnie powstanie kanał technologiczny (na potrzeby instalacji i wentylacji). Trwają prace wykończeniowe wyjść ewakuacyjnych, zbrojone są także nisze w bocznych ścianach pod przyszłe hydranty.

Nowa Zakopianka budowana jest w trzech etapach. Najwcześniej, bo we wrześniu 2019 r. oddano do użytku odcinek Rabka-Skomielna Biała, który prowadzi częściowo przez estakadę, której wysokość w niektórych miejscach wynosi 50 m. W grudniu 2019 r. został oddany częściowo odcinek Lubień-Naprawa. Tunel prowadzący przez masyw góry Mały Luboń jest jego ostatnim etapem. We wrześniu 2023 r. ma być gotowy kolejny fragment nowej zakopianki. Chodzi o 16-kilometrowy odcinek z Rdzawki do Nowego Targu. Jego koszt to ponad 880 mln zł. W sumie koszt wszystkich prac to ok. 2 mld 105 mln zł.

Inf.: gazetakrakowska.pl, onet.pl
Fot.: GDDKiA

Sucha Beskidzka

Sucha Beskidzka - najnowsze informacje

Rozrywka