Branża sprzedażowa jest skupiona nie na samych produktach, ale przede wszystkim na klientach. To właśnie dzięki nim osiąga się sukces, budując stałe relacje i zachęcając do ponownych zakupów. Pojedyncze zakupy dają bowiem niewielki zysk, natomiast grono powracających regularnie klientów sprawia, że biznes kwitnie. Aby zbudować silne więzi z klientami, branża sprzedażowa sięga po różne narzędzia. Jednym z nich jest CRM. Dowiedz się o nim więcej i poznaj jego zalety.
- CRM - co to takiego?
- Gdzie można korzystać z CRM?
- Jak wybrać usługodawcę CRM?
CRM to jedno z najważniejszych narzędzi sprzedażowych w ostatnim czasie. Dzięki niemu znacznie łatwiej buduje się relacje z konsumentami, docierając do odpowiedniej grupy docelowej i zdobywając jej zaufanie. Jeśli działasz w branży sprzedażowej, sprawdź, dlaczego warto zdecydować się na CRM w firmie.
CRM - co to takiego?
CRM to skrót od angielskich słów Customer Relationship Management, co można przetłumaczyć jako zarządzanie relacjami z klientem. CRM jest zatem nie tylko narzędziem, ale całą strategią biznesową, procesem i koncepcją, w której klient jest stawiany na pierwszym miejscu. W systemie gromadzone są podstawowe dane o klientach i potencjalnych klientach, spotkaniach z konsumentami i odbiorcami biznesowymi, podpisanych kontraktach oraz o konkurencji. Dzięki temu CRM stanowi rozbudowaną bazę, w której znajdują się wszystkie informacje ważne z punktu widzenia zwiększania sprzedaży różnych produktów.
CRM jest skutecznym narzędziem, dlatego z roku na rok rośnie liczba firm, które je stosują. Statystyki wskazują, że rynek systemów CRM zanotował w 2010 roku wzrost o 6,2%, w 2011 - o 11,2%, natomiast w 2012 - o 12% (źródło: http://www.crm7.pl/crm/crm7-pomoc/artyku-y-edukacyjne/dynamika-rynku-crm-infografika/). W kolejnych latach dynamika rynku utrzymywała się na równie imponującym poziomie.
Gdzie można korzystać z CRM?
Korzystanie z CRM jest możliwe w każdej branży. Można używać go w sprzedaży internetowej ubrań, a także w branży spożywczej, kosmetycznej i farmaceutycznej. CRM jest elastyczny, dlatego system dostosowuje się łatwo do specyfiki działaności każdego przedsiębiorstwa. Działy handlowe mogą tworzyć własne bazy klientów i produktów, używać generatora ofert i przeglądać pełną historię współpracy z wybranym odbiorcą. CRM dostarcza również kalendarze zadań, archiwum plików i ułatwia przestrzeganie procedur ISO, dzięki czemu możliwa jest pełna formalizacja procedur w firmie.
Jak wybrać usługodawcę CRM?
Wybór dostawcy CRM jest ważny, gdyż od niego zależy powodzenie prowadzonych działań sprzedażowych. Solidny dostawca prezentuje narzędzie i jego poszczególne funkcje, analizuje potrzeby danego działu handlowego, a następnie przygotowuje indywidualne rozwiązania dla konkretnego przedsiębiorstwa. Następnie przeprowadzane jest wdrożenie testowe, w czasie którego wyłapywane i usuwane są błędy. Na koniec dostawca przeprowadza indywidualną konfigurację, dzięki czemu system działa prawidłowo i sprawnie.
Przed wyborem dostawcy CRM powinno się sprawdzić, jakie jest jego doświadczenie. W tym celu warto zapoznać się z jego referencjami oraz liczbą wcześniejszych wdrożeń. Istotną kwestią jest również sprawdzenie, czy CRM dostarcza polski producent, czy też jest jedynie dystrybutorem systemu zachodniego. Jeżeli stawia się na polskiego dostawcę, ma się większą możliwość w dokonywania modyfikacji. Dzięki temu łatwiej dostosować funkcje CRM do rzeczywistych potrzeb danego działu sprzedaży, co wpłynie na większą efektywność działań oraz szybsze pojawienie się ich efektów.