środa, 29 stycznia 2025 07:32, aktualizacja 1 dzień temu

Nowe linie autobusowe w Małopolsce. Gigantyczne dofinansowanie

Autor Artykuł zewnętrzny
Nowe linie autobusowe w Małopolsce. Gigantyczne dofinansowanie

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2025 roku zapewnił dofinansowanie już 247 małopolskim liniom. Dzięki nowym środkom, przyznanym właśnie województwu, ta liczba wzrośnie o dodatkowe 55 połączeń.

Łącznie blisko 91 mln zł dofinansowania dla Małopolski

– Fundusz autobusowy w naszym województwie ma się dobrze. Co więcej, można powiedzieć, że rośnie w siłę. Po pierwsze, w tym roku mieliśmy 10 samorządów aplikujących po raz pierwszy, co świadczy o tym, że dobre praktyki przejmują nowe jednostki. Po drugie, limit środków został zwiększony i wszystkie wnioski na rok 2025 r. zostaną objęte dopłatami. Tym samym Małopolska zyska w bieżącym roku łącznie 302 linie autobusowe o długości prawie 9,5 tys. km.

– mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Pierwotny limit funduszy zarezerwowanych dla Małopolski wynosił ponad 59,5 mln zł, plus 21,6 mln zł na wieloletnie zadania z już zawartymi umowami. Tymczasem wszystkie wnioski opiewały łącznie na ponad 69 mln zł. Jeden z nich – złożony przez województwo małopolskie – wymagał szczególnej uwagi, ponieważ przekraczał pierwotnie ustaloną pulę.

– Właśnie otrzymałem potwierdzenie od Ministra Infrastruktury, że mamy pozytywną decyzję. Będą dodatkowe środki dla Małopolski! Plan finansowy został zwiększony o pulę blisko 10 mln zł. Tym samym łączna kwota, która może być przeznaczona na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w naszym województwie, wyniesie w tym roku blisko 91 mln zł. Dzięki temu wniosek samorządu województwa małopolskiego – na ponad 31 mln zł – zostanie objęty pełnym dofinasowaniem.

– podaje wojewoda Klęczar.

55 dodatkowych linii

– Dzięki kolejnej puli środków i objęciu finansowaniem wniosku województwa małopolskiego, powstaną połączenia ułatwiające dotarcie do takich miejsc jak: szkoły, kościół czy centra poszczególnych miejscowości. Dzięki wsparciu z Funduszu autobusowego powstają połączenia ważne dla lokalnych społeczności. Linie te łączą miejsca odwiedzane w ramach codziennych obowiązków i zadań. Wśród nich są także połączenia przebiegające przez Myślenice, gdzie się aktualnie znajdujemy. Pozwalają one dotrzeć chociażby do granic Krakowa.

– mówi wojewoda Krzysztof Jan Klęczar.

Województwo małopolskie wnioskowało o ponad 31,1 mln zł – taka kwota pozwoli na uruchomienie 55 dodatkowych linii o łącznej długości blisko 2,4 tys. km. Nowe trasy połączą m.in. gminę Myślenie z Mogilanami i Krakowem, gminę Niedźwiedź z Mszaną Dolną i Wiśniową, a także zapewnią lepszą łączność w regionie Zakopanego, Bukowiny Tatrzańskiej i Tarnowa.

Podnosząc dostępność transportową

Jednym z tegorocznych beneficjentów jest powiat myślenicki, który uzyskał wsparcie na dwie linie komunikacyjne Myślenice-Gruszów oraz Lubień-Bogdanówka.

– Funkcjonowanie dwóch linii komunikacyjnych na trasie Myślenice-Gruszów oraz Lubień-Bogdanówka, w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych użyteczności publicznej, stanowi istotny krok w eliminacji białych plam komunikacyjnych w naszym powiecie. Dzięki tym działaniom nie tylko przywracamy nierentowne połączenia, ale przede wszystkim przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu, co znacząco poprawia dostępność transportową dla mieszkańców. Inicjatywa ta ma na celu zapewnienie lepszej mobilności mieszkańców oraz integracji społecznej, co ma istotny wpływ na zapewnienie zrównoważonego rozwoju naszego powiatu.

– mówi wicestarosta myślenicki Rafał Kudas.

Bogdanówkę i Lubień dzieli około 19 km. Dla osób niezmotoryzowanych to dystans trudny do pokonania, dlatego powiat myślenicki postanowił uruchomić specjalne połączenie – odjeżdżając o 7.00 z Bogdanówki, już po 23 minutach można dotrzeć do przystanku „Lubień – Ośrodek Zdrowia”. Z kolei trasa Gruszów-Myślenice obejmuje 42,5 km i zatrzymuje się na 35 przystankach w kilkunastu miejscowościach.

10 nowych beneficjentów

– Po raz pierwszy w historii programu w naborze na 2025 r. aplikowały gminy: Bolesław (powiat dąbrowski), Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Krościenko nad Dunajcem, Miechów, Nowy Targ, Pałecznica, Skała, Tuchów i Uście Gorlickie. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców tych obszarów, którym służyć będą uruchomione połączenia.

– mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Dzięki temu 20 nowych linii, obejmujących łącznie prawie 582 km, zacznie funkcjonować w różnych terminach od stycznia do czerwca. Gmina Skała uruchomi ich aż 4, a gmina Pałecznica – 3. Z kolei gminy Igołomia-Wawrzeńczyce, Miechów, Nowy Targ, Tuchów i Uście Gorlickie zaplanowały po 2 linie, zaś Bolesław, Krościenko nad Dunajcem i Czernichów – po jednej.

Fundusz autobusowy jako odpowiedź na potrzeby mieszkańców

– Pozyskanie środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych pozwoli gminie Czernichów na uruchomienie nowego połączenia autobusowego pomiędzy miejscowościami Czernichów i Czułówek. Złożony wniosek był odpowiedzią na postulaty mieszkańców Czułówka, Przegini Duchownej, Rybnej, którzy w chwili obecnej nie mają bezpośredniego połączenia autobusowego z Czernichowem i skarżą się m.in. na brak możliwości załatwienia spraw urzędowych. Planowane uruchomienie połączenia to maj 2025 r., a pozyskane wsparcie uatrakcyjni siatkę połączeń przy niedużym stopniu zaangażowania środków własnych budżetu gminy.

– wyjaśnia wójt gminy Czernichów Piotr Józefczyk.

Długość tej nowej trasy wynosi 28 km, a wartość dofinansowania sięga 56,5 tys. zł.

Łącznik dla małych i dużych miejscowości

Z kolei gmina i miasto Miechów zrealizuje dwie linie o łącznej długości 54,5 km, na co przyznano blisko 122,5 tys. zł. Mają one wypełnić luki w komunikacji pozamiejskiej.

– Kilka lat temu uruchomiliśmy komunikację miejską – jako linię dowozową do szybkiej kolei aglomeracyjnej. Obecnie kończymy budowę dworca autobusowego, a kolejne działania w zakresie transportu publicznego, nad którymi chcemy pracować, dotyczą rozwoju i wsparcia połączeń na obszarach pozamiejskich.

– tłumaczy burmistrz Miechowa Dariusz Marczewski.

Krok po kroku…

– Jestem przekonany, że dobre doświadczenia zachęcą przede wszystkim samorządy uczestniczące w programie po raz pierwszy do utrzymania i aktywnego rozwijania tych linii. Tworzona w ten sposób krok po kroku sieć połączeń ma ułatwiać poruszanie się zarówno pomiędzy mniejszymi miasteczkami, jak i łączyć je z centrum regionu.

– podsumowuje wojewoda Krzysztof Jan Klęczar.

W naborze na 2025 rok przyznano dofinansowanie na 65 zadań zgłoszonych przez gminy, 9 przez powiaty, 1 przez związek powiatowo-gminny i 1 przez województwo małopolskie. W sumie to 302 linie o długości ok. 9,5 tys. km.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej działa od 2019 roku. Do 2024 r. Małopolska otrzymała łącznie ponad 195 mln zł wsparcia, dzięki czemu utrzymywano 120 linii autobusowych w całym regionie.

Myślenice - najnowsze informacje

Rozrywka