Teoretycznie firmy z sektora IT nie mają na co narzekać. Branża wciąż bardzo dynamicznie się rozwija, zamówień jest mnóstwo, co przekłada się także na systematyczny wzrost obowiązujących stawek. Z drugiej jednak strony ten sielankowy obraz zaburza sytuacja na rynku zatrudnienia. Firmy zgłaszają poważne problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników, ale też osób bez doświadczenia, którym można byłoby sfinansować kursy zawodowe. To sprawia, że rośnie zainteresowanie outsourcingiem IT w Krakowie, który powoli zaczyna być traktowany, jako poważna alternatywa dla standardowego zatrudnienia.
Czym jest outsourcing IT?
Outsourcing IT kojarzy się przede wszystkim z powierzaniem różnych zleceń firmom z branży nowoczesnych technologii przez inne podmioty w formule B2B. Przykładowo: właściciel sklepu internetowego zleca software house’owi zaprojektowanie nowego systemu zarządzania magazynem. To klasyczne rozumienie tego terminu.
Warto natomiast wiedzieć, że – choć brzmi to paradoksalnie – z outsourcingu IT korzystają także… same firmy z sektora inteligentnych technologii. Jest to pokłosie przytoczonej we wstępie tego artykułu trudnej sytuacji na rynku pracy. Przedsiębiorstwa, które nie są w stanie szybko uzupełnić wakatów i zwiększyć zatrudnienia, ratują się współpracą B2B z innymi firmami, które realizują dla nich różne prace przy konkretnym projekcie.
Taka formuła systematycznie zyskuje na popularności, zarówno wśród małych, jak i średnich czy dużych firm z branży IT. Większość przedstawicieli tego sektora na co dzień doświadcza problemu braków kadrowych, które – pisząc kolokwialnie – można łatać właśnie poprzez outsourcing IT.
Jak to wygląda w praktyce?
Outsourcing IT może być realizowany na dwa sposoby:
- Poprzez nawiązanie współpracy z podwykonawcą, czyli inną firmą gotową przejąć część obowiązków związanych z realizacją projektu inwestora.
- Poprzez zbudowanie zewnętrznego zespołu specjalistów IT, którzy będą pracować nad projektem zdalnie lub stacjonarnie, w zależności od potrzeb zleceniodawcy.
Skupmy się na tym drugim rozwiązaniu, ponieważ jest ono szczególnie interesujące z punktu widzenia firm rozważających skorzystanie z outsourcingu IT w Krakowie. Zbudowanie zewnętrznego zespołu wydaje się być bardzo trudnym zadaniem, szczególnie w czasach powszechnej pracy zdalnej. Z drugiej jednak strony gdzie jak gdzie, ale akurat w branży IT nowoczesne narzędzia komunikacji online są na porządku dziennym.
Kluczowe jest w tym przypadku prawidłowe dobranie członków zespołu, głównie pod kątem ich kwalifikacji zawodowych. Taki zespół może się składać np. z:
- programistów,
- testerów,
- UX/UI designerów,
- architektów systemu,
- analityków biznesowych.
Dodatkowo można od razu zrekrutować project managera, który będzie nadzorować pracę zespołu, komunikować się ze zleceniodawcą oraz przekazywać mu efekty poszczególnych etapów prac. Jest to bardzo komfortowy model współpracy, w dużej mierze zautomatyzowany oraz zwalniający przedsiębiorcę z obowiązku ciągłego trzymania ręki na pulsie, kontrolowania poprawności realizowania założeń oraz terminów.
Tak zbudowany zespół rzeczywiście może stanowić alternatywę dla klasycznego zatrudnienia – a już zwłaszcza w sytuacji, gdy firma od wielu tygodni nie jest w stanie znaleźć potrzebnych pracowników, natomiast zaczynają ją gonić terminy.
Jak skorzystać z outsourcingu IT?
Najlepszym rozwiązaniem będzie powierzenie zadania zbudowania zewnętrznego zespołu doświadczonej agencji HR, która specjalizuje się w obsłudze klientów z sektora IT. Na krakowskim rynku najlepszą opinią cieszy się Verita HR – agencja rekomendowana przez 97% klientów biznesowych. Z ofertą agencji w zakresie outsourcingu IT w Krakowie można się zapoznać na stronie https://veritahr.com/krakow/outsourcing-it/.
Zalety outsourcingu IT
Do najważniejszych korzyści wynikających z outsourcingu IT realizowanego w modelu zewnętrznego zespołu zaliczymy:
- ogromną oszczędność czasu – zbudowanie zespołu przez profesjonalną agencję specjalizującą się w outsourcingu IT jest zwykle znacznie szybsze, niż przeprowadzenie standardowego procesu rekrutacyjnego (zwłaszcza na obecnym rynku pracy);
- zachowanie elastyczności – pracodawca nie musi tworzyć nowych etatów, a więc wiązać się z pracownikami na dłużej, co jest bardzo korzystne w sytuacji, gdy nie ma pewności, czy aktualne zlecenie będzie kontynuowane;
- prosty i wygodny system rozliczeń – korzystanie z usług zewnętrznego zespołu odbywa się w formule B2B, co oznacza rozliczanie się z agencją w oparciu o łatwą do zaksięgowania fakturę;
- brak długoterminowych zobowiązań – dzięki temu pracodawca może korzystać z usług zewnętrznego zespołu tylko wtedy, gdy jest on mu rzeczywiście potrzebny (nie utrzymuje zbędnych etatów);
- bezpieczeństwo finansowe – ponieważ pracodawca nie zwiększa zatrudnienia, zachowuje dostęp do firmowej gotówki, którą może dowolnie zarządzać, np. przeznaczając ją na kapitał rezerwowy przydatny w razie jakichś problemów;
Jak widać outsourcing IT niesie ze sobą wiele korzyści, które docenią szczególnie firmy mające poważne problemy ze skuteczną rekrutacją, utrzymujące bezproduktywne wakaty oraz – co jest w takich przypadkach zupełnie naturalne – nadmiernie obciążające obecnych pracowników dodatkowymi obowiązkami.