W Urzędzie Miasta i Gminy Myślenice odbyła się konferencja prasowa, podczas której burmistrz Jarosław Szlachetka ogłosił rozpoczęcie realizacji nowego projektu edukacyjnego pod nazwą „Dostępne, integrujące i wspierające rozwój uczniów szkoły w gminie Myślenice”. Inicjatywa, dofinansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), ma na celu wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców poprzez wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w duchu edukacji włączającej.
W wydarzeniu udział wzięli również zastępca burmistrza Robert Bylica oraz dyrektorzy trzech placówek oświatowych, które obejmie projekt: Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Myślenicach, Szkoły Podstawowej w Trzemeśni oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Krzyszkowicach.
– To dla naszej gminy ogromny krok naprzód. Chcemy, aby szkoła była miejscem, w którym dzieci czują się dobrze i mogą w pełni rozwijać swoje umiejętności. Dzięki wsparciu z funduszy unijnych będzie to możliwe
– podkreślił burmistrz Jarosław Szlachetka.
Lepsze warunki do nauki
W ramach projektu w szkołach już rozpoczęto prace adaptacyjne. Sale lekcyjne będą dostosowane do potrzeb uczniów o zróżnicowanych możliwościach edukacyjnych, a placówki zostaną wyposażone w nowoczesny sprzęt, meble i pomoce dydaktyczne.
– Większość prac już ruszyła. Zależy nam, aby jak najszybciej przygotować szkoły do zajęć prowadzonych w duchu edukacji włączającej. Wkrótce uczniowie będą mogli korzystać z nowych, atrakcyjnych form wsparcia
– dodał burmistrz.
Program zakłada objęcie wsparciem ponad 350 uczniów, 100 rodziców oraz 90 nauczycieli.
Konkretne działania i wsparcie dla wszystkich
Dla uczniów przewidziano m.in.: 720 godzin Treningu Umiejętności Społecznych, 2500 godzin zajęć wyrównawczych oraz 2500 godzin zajęć rewalidacyjnych.
Jak zaznaczyła Dorota Płatek, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Myślenicach:
– Przygotowując się do realizacji projektu, długo analizowaliśmy potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli. Zajęcia wspierające odpowiadają na potrzeby psychologiczno-pedagogiczne, a zajęcia rozwijające kształtują kompetencje, które przydadzą się dzieciom także w dorosłym życiu.
Szkolenia i wizyty studyjne dla nauczycieli
Kadra pedagogiczna weźmie udział w 90 godzinach specjalistycznych szkoleń, które przygotują nauczycieli do pracy w modelu edukacji włączającej. Tematyka obejmie m.in. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów, budowanie empatycznej klasy oraz skuteczne wspieranie dzieci z deficytami.
Co więcej, nauczyciele odwiedzą trzy nowatorskie placówki w Polsce: Leśną Szkołę w Kielcach, Szkołę Podstawową Demokratyczną w Gliwicach oraz Dom Montessori w Przecławiu.
– Chcemy uczyć się od najlepszych i przenosić te rozwiązania na grunt naszych szkół
– mówiła Rena Rospond, dyrektor ZSP w Krzyszkowicach.
Współpraca z rodzicami kluczem do sukcesu
Projekt przewiduje także aktywne włączenie rodziców w proces edukacyjno-wychowawczy.
– Edukacja włączająca to wspólne działanie szkoły, ucznia i rodziców. Chcemy, aby rodzice aktywnie uczestniczyli w procesie nauki – kontynuowali zajęcia integracyjne i rozwijające również w domu. Wspólne działanie przynosi najlepsze efekty
– podkreślił Andrzej Jasek, dyrektor SP w Trzemeśni.
Wartość projektu
Całkowity budżet projektu wynosi 6 954 173,60 zł, z czego aż 5 902 734,27 zł pochodzi z dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Foto: Miasto i Gmina Myślenice