W Małopolsce rozpoczęto kluczowy etap jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w kraju. W Męcinie, w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”, wystartowało drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który ma połączyć stację Męcina z przystankiem Mordarka.
Symboliczna inauguracja prac odbyła się w poniedziałek, 31 marca, z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara. Uroczystość miała miejsce bezpośrednio przy placu budowy, gdzie nadano imiona maszynom TBM, które wykonają tunel. Tarcze nazwano „Kinga” i „Jadwiga” – na cześć świętych związanych z regionem.
– To historyczny moment nie tylko dla regionu, ale dla całej Polski. Inwestycja przywróci kolejowe znaczenie dla wielu miejscowości, ułatwi codzienne dojazdy i wzmocni transport w południowej Polsce – podkreślał minister Dariusz Klimczak.
Najdłuższy tunel i modernizacja linii
Projekt zakłada budowę niemal 4-kilometrowego tunelu pod Męciną i Mordarką, a równolegle powstanie tunel ewakuacyjny. Całość to część szerszego zadania – modernizacji i rozbudowy linii kolejowej nr 104 między Chabówką a Nowym Sączem. W ramach tej inwestycji m.in. powstaną nowe stacje i przystanki, a prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h. Dodatkowo modernizowanych będzie 10 wiaduktów i 12 mostów, a przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.
Do Zakopanego w 90 minut
Po zakończeniu prac podróż z Limanowej do Nowego Sącza skróci się do około 20 minut, a z Nowego Sącza do Krakowa – do około godziny. Nowa linia kolejowa ułatwi także dojazd na Podhale – pociągi z Krakowa do Zakopanego będą pokonywać trasę w około 90 minut. Inwestycja nie tylko poprawi mobilność mieszkańców Małopolski, ale też przyczyni się do rozwoju turystyki i gospodarki w regionie.
Cały projekt „Podłęże–Piekiełko” został podzielony na dwa główne zadania: modernizację istniejącej linii kolejowej nr 104 oraz budowę nowych linii kolejowych nr 622, 623, 627 i 628. Jego zakończenie planowane jest do 2030 roku. Wartość inwestycji przekracza 11 mld zł, a część środków pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy.









