poniedziałek, 1 września 2025 07:12, aktualizacja 6 godzin temu

Pociągiem do Budapesztu w 2026 roku? Razem naciska na nowe połączenia przez Muszynę i Koszyce

Autor Mateusz Łysik
Pociągiem do Budapesztu w 2026 roku? Razem naciska na nowe połączenia przez Muszynę i Koszyce

W piątek, 29 sierpnia 2025 r., o godz. 12:45 przed dworcem kolejowym w Muszynie Partia Razem przedstawiła postulaty dotyczące uruchomienia nowych połączeń kolejowych z Krakowa do Budapesztu przez Nowy Sącz, Muszynę i Koszyce. Wystąpienia skupiły się na szybkim zwiększeniu oferty międzynarodowej i regionalnej na Sądecczyźnie oraz na współpracy ze stroną słowacką.

Więcej pociągów i codzienne kursy transgraniczne

Według Konrada Nülkena obecnie z Krakowa do Budapesztu kursują jedynie dwa bezpośrednie pociągi, oferujące łącznie ok. 200 miejsc siedzących. Nülken wskazał, że – jak twierdzi – Ministerstwo Infrastruktury „hamuje” inicjatywy resortów transportu na Słowacji i Węgrzech dotyczące połączeń przez Muszynę i Koszyce, uzależniając decyzje od ukończenia inwestycji „Podłęże–Piekiełko” i modernizacji linii kolejowej nr 104. Zaznaczył jednocześnie, że na istniejącej infrastrukturze przejazd Kraków–Muszyna–Budapeszt mógłby – według szacunków – zająć ok. 12 godzin, co porównywalne do czasu podróży niektórych pociągów pospiesznych w Polsce (Intercity Przemyśl - Szczecin 11:45 - przyp. autora), a planowane inwestycje są „absolutnie konieczne” i poprawią przepustowość w europejskim korytarzu towarowym nr 11.

Poseł Maciej Konieczny wezwał do wprowadzenia już w latach 2026–2027 dwóch par pociągów bezpośrednich Kraków–Muszyna–Budapeszt, jednej pary do Koszyc oraz jeszcze jednej relacji Kraków–Bielsko-Biała–Budapeszt. W dłuższej perspektywie postulował przygotowanie strategii dla dłuższych tras – np. Warszawa–Bukareszt czy Warszawa–Warna – przy zastrzeżeniu zapewnienia odpowiedniej liczby wagonów i lokomotyw.

Czas na regularne połączenia kolejowe, łączące Sanok czy Muszynę ze Słowacją! Na przykładzie pociągów kursujących...

Opublikowany przez Razem Małopolska Sobota, 30 sierpnia 2025

Aleksandra Owca podkreśliła, że sezonowe, weekendowe pary pociągów nie wystarczają, by zbudować trwały popyt. Zaproponowała uruchomienie sześciu par pociągów regionalnych Muszyna–Prešov ze skomunikowaniem do Popradu oraz wystąpiła z apelem do marszałków województw małopolskiego i podkarpackiego o codzienne, transgraniczne kursy Krynica-Zdrój–Poprad/Prešov i Sanok–Humenné. W tej sprawie Razem zwróciła się również do Dyrektora EUWT Tatry sp. z o.o., licząc na działania po obu stronach granicy.

Antoni Chwastek zwrócił uwagę na „dziury” w rozkładzie: w dni robocze (według rozkładu obowiązującego od września 2025 r.) z Muszyny do Tarnowa odjeżdża 10 pociągów (w tym 3 dalekobieżne PKP Intercity). Po porannych trzech kursach występuje przerwa między odjazdami o 9:15 a 13:09, przerywana jedynie pociągiem dalekobieżnym o 11:50. Ostatni pociąg regio z Muszyny odjeżdża o 17:51. Jeszcze uboższa oferta dotyczy Krynicy – 7 kursów dziennie, z czego 3 to pociągi dalekobieżne. Propozycja Razem to 16 par pociągów od godz. 5:00 do 20:00 w takcie godzinnym z Muszyny (co drugi kurs wydłużony do Krynicy), tak aby domknąć luki i zapewnić skomunikowania z pociągami międzynarodowymi w kierunku Słowacji.

Uczestnicy konferencji podnieśli też temat integracji kolei z autobusami. Jak wskazano, w ramach Małopolskich Linii Dowozowych przez Sądecczyznę biegną obecnie dwie linie (Nowy Sącz–Nowy Targ oraz Nowy Sącz–Tarnów), podczas gdy w aglomeracji krakowskiej funkcjonuje 20 takich linii, a w tarnowskiej – 15. Apel dotyczy rozszerzenia oferty zarówno kolejowej, jak i autobusowej na terenie regionu.

Modernizacja linii 104 (Chabówka–Nowy Sącz) i budowa nowego łącznika „Podłęże–Piekiełko” są w toku. Gotowy jest pierwszy fragment odcinka Chabówka–Rabka Zaryte (do przystanku Rabka-Zdrój), a PLK ogłosiła przetarg na kolejne 15 km między Rabką Zaryte a Mszaną Dolną–Fornale z planem realizacji w 2 lata. Równolegle postępują roboty na Sądecczyźnie: w rejonie Nowego Sącza powstają nowe tory, most nad Dunajcem i modernizowane są przystanki, a na odcinku Limanowa–Klęczany drążony jest blisko 3,8-kilometrowy tunel pod Pisarzową – najdłuższy kolejowy w Polsce do czasu uruchomienia dłuższych obiektów na nowej linii. Pierwszy odcinek zupełnie nowej trasy (Szczyrzyc–Tymbark) ma być gotowy w 2029 r., a PKP PLK zapowiada ogłoszenie wszystkich brakujących przetargów do końca 2025 r. Według deklaracji inwestora cały układ po zakończeniu prac skróci czasy przejazdu – Kraków–Nowy Sącz do ok. 60 minut, a Kraków–Zakopane do ok. 90 minut.

Obserwuj nas w Google News

Małopolska - najnowsze informacje

Rozrywka