W 2020 roku po Jaworznie będzie jeździło kolejne 20 autobusów elektrycznych. Na ich zakup miasto otrzyma dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko w wysokości ponad 30,5 mln zł.
Wartość projektu pod nazwą „Zakup elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą” opiewa na kwotę 48 788 130 zł. Obejmuje on zakup 20 nowych autobusów zasilanych energią elektryczną – pięć 10-metrowych i piętnaście 12-metrowych. Część z nich pojawi się w Jaworznie już w 2019 roku, reszta w 2020. Dzięki temu około 80% taboru zbiorowego będzie obsługiwane przez pojazdy niskoemisyjne. Poza samym zakupem „elektryków” rozbudowana zostanie także infrastruktura. Zaplanowano budowę stacji szybkiego ładowania 190 kW (Podłęże Osiedle, Łubowiec Pętla i Krakowska Pętla), stacji transformatorowej przy Krakowskiej Pętli oraz montaż ładowarek plug-in 80-90 kW (10 sztuk na terenie zajezdni). Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności transportu publicznego i większe wykorzystanie niskoemisyjnego transportu miejskiego.
Umowę na dofinansowanie w wysokości 30 597 560,97 zł podpisał kilka dni temu w Ministerstwie Rozwoju w Warszawie prezydent Jaworzna Paweł Silbert.
Poza jaworznickim projektem środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostaną też przeznaczone na 13 innych zadań transportowych. Łączna wartość wszystkich to blisko 9 mld zł. Dziesięć inwestycji to projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu publicznego (budowa nowych odcinków metra, nowych tras tramwajowych, przebudowa istniejących torowisk tramwajowych, nowy tabor tramwajowy i autobusowy), które będą realizowane w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy, Gliwicach i Jaworznie. Dwa kolejne projekty dotyczą inwestycji drogowych w Warszawie, a pozostałe transportu kolejowego w województwach: łódzkim i dolnośląskim.
W województwie śląskim, poza Jaworznem, pieniądze na zakup nowych autobusów otrzymają także Gliwice – projekt „Ograniczenie zanieczyszczeń emitowanych do powietrza poprzez odnowienie taboru autobusowego wraz z budową placu parkingowego” realizowany będzie na terenie zachodniej i centralnej części obszaru KZK GOP, w gminach: Gliwice, Zabrze, Ruda Śląska, Świętochłowice, Katowice, Chorzów, Knurów, Pilchowice, Sośnicowice, Pyskowice, Rudzieniec, Zbrosławice, Gierałtowice oraz – ze względu na przebieg linii – również w gminie Mikołów, Rybnik, Czerwionka-Leszczyny. Zakupione zostanie 36 nowych autobusów: 13 pojazdów 12-metrowych z napędem spalinowym EURO VI i 23 autobusy 18-metrowe z napędem spalinowym EURO VI. Powstanie też plac postojowy. Na realizację projektu, wartego ponad 50,6 mln zł, Gliwice otrzymają prawie 30 mln zł.
– Myślę, że obie inwestycje [realizowane przez Jaworzno i Gliwice – przyp. red.] będą służyć mieszkańcom nie tylko tych miast, bowiem w przypadku Gliwic mowa o sporej części województwa, którą obsługuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej – mówi wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. – Warto podkreślić, że modernizacja taborów nie tylko poprawi komfort podróżowania pasażerów, ale także ma wymiar ekologiczny. Mają być bowiem zakupione bądź elektryczne autobusy, bądź najnowszej generacji, które niemalże nie emitują spalin do środowiska – dodaje.
W tym roku 22 „elektryki”
Pierwszy elektryczny autobus marki Solaris pojawił się na jaworznickich drogach dwa lata temu. W tym roku flota Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej wzbogaci się łącznie o 22 pojazdy: dziewięć autobusów 18-metrowych, dziewięć pojazdów 12-metrowych i cztery 9-metrowe. 10 z nich już jeździ po mieście na regularnych trasach. Do końca roku „elektryki” będą stanowiły 30% wszystkich autobusów komunikacji miejskiej (cała flota to 60 pojazdów). Powstała też stacja ładowania ze stacją transformatorową oraz stacje szybkiego ładowania na przystankach: Krakowska Pętla, Szpital Pętla i Byczyna Astrów.
AB
Fot. PKM Jaworzno