poniedziałek, 5 maja 2025 09:58, aktualizacja 7 godzin temu

20 milionów aut w tunelu pod Luboniem. Majówka z rekordem na Zakopiance

Autor Mateusz Łysik
20 milionów aut w tunelu pod Luboniem. Majówka z rekordem na Zakopiance

To miejsce zna każdy kierowca jadący z Krakowa do Zakopanego. Tunel pod Luboniem Małym na trasie S7 przekroczył właśnie imponujący próg 20 milionów przejazdów. Podczas majówki padł też tegoroczny rekord dziennego ruchu – 1 maja przejechało nim ponad 42 tysiące pojazdów.

Tunel pod Luboniem bije rekordy ruchu. Już 20 milionów przejazdów

3 maja 2025 roku tunel drogowy na Zakopiance pod Luboniem Małym odnotował przejazd 20-milionowego pojazdu. Od momentu oddania do użytku w listopadzie 2022 r. przez obiekt przejeżdża średnio ponad 22 tysiące samochodów dziennie. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, tylko 1 maja – w szczycie majówkowych wyjazdów – tunelem przejechało dokładnie 42 020 pojazdów, ustanawiając tegoroczny rekord.

Tunel pod Luboniem Małym to jeden z najważniejszych elementów nowej trasy S7 Lubień–Rabka-Zdrój. Budowa trwała sześć lat, z czego samo drążenie – w systemie 24/7 – rozpoczęło się w marcu 2017 roku. Ekipy budowlane pracowały jednocześnie od strony Naprawy i Skomielnej Białej. Przebicie tunelu nastąpiło w październiku 2019 r., a drugi korytarz został ukończony w kwietniu 2020 r.

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Przejazd tunelem zajmuje 75 sekund przy prędkości 100 km/h. Dla zapewnienia bezpieczeństwa w tunelu zamontowano 170 kamer, system odcinkowego pomiaru prędkości, 240 czujników dymu, 119 punktów alarmowych i 178 głośników systemu ostrzegania.

Tunel nie jest typową drogą tranzytową – szczyt ruchu przypada na weekendy, co podkreśla jego znaczenie turystyczne. Jak informuje GDDKiA, największe natężenie ruchu w historii odnotowano 22 września 2024 roku – wówczas tunelem przejechało 44 497 pojazdów.

Ruch w tunelu jest monitorowany bez przerwy przez centrum zarządzania ruchem. W przypadku incydentów możliwe jest szybkie reagowanie dzięki nowoczesnym technologiom – system wideodetekcji, kamerom termowizyjnym oraz łączności alarmowej.

Budowa całego odcinka S7 z Lubnia do Rabki-Zdroju kosztowała blisko 2,55 mld zł. Ponad 1,29 mld zł pochodziło ze środków unijnych. Tunel pod Luboniem jest jednym z największych projektów drogowych w południowej Polsce.

Fot. GDDKiA

Małopolska - najnowsze informacje

Rozrywka