niedziela, 5 maja 2019 18:51

8 maja zamknięcie drogi 75 w Tęgoborzu. Zobacz objazdy!

Autor Marzena Gitler
8 maja zamknięcie drogi 75 w Tęgoborzu. Zobacz objazdy!

Ustalony został już termin ponownego zamknięcia drogi krajowej nr 75 w miejscowości Tęgoborze. Droga zostanie zamknięta dla ruchu pojazdów od 8 maja do 9 sierpnia 2019 roku. W tym okresie objazd będzie poprowadzony podobnie jak w okresie jesiennego zamknięcia, czyli od Łososiny Dolnej (lotnisko w Łososinie Dolnej) drogami powiatowymi nr 1555K i 1533K do Tęgoborza. Całkowite zakończenie prac na odcinku DK75 przez górę Just w Tęgoborzu przewidziane jest na 4 września 2019 roku.

Zalecany ruch poprowadzony zostanie objazdem drogami powiatowymi przez Wronowice i Świdnik, czyli jest to droga tylko o 4 km dłuższa od drogi przez Just, dla pojazdów o nacisku 8 ton na oś. Oznacza to, że np. samochód dostawczy mający dwie osie może mieć obciążenie 16t, samochód ciężarowy z przyczepą w sumie 5 osi do 40 ton ładunku. Cięższe pojazdy mogą poruszać się drogą krajową nr 28. Można także korzystać z innych dróg publicznych, stosując się do oznakowania o dopuszczalnej nośności.

Prowadzona przebudowa ma przywrócić DK75 na tym odcinku do stanu przed uszkodzeniami, które spowodowało osuwisko oraz wzmocnienie jej i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemnymi. Celem jest utrzymanie przejezdności drogi, ponieważ ruchy osuwiskowe mogą doprowadzić do całkowitego jej zniszczenia i przerwania ciągłości. W praktyce oznacza to, że trzeba rozebrać istniejącą drogę, odbudować ją i wzmocnić, zabezpieczając jednocześnie betonowymi palisadami od strony stoku. Powstanie odwodnienie drogi poprzez budowę systemów drenaży, studni i rowów odprowadzających wodę. W ramach odwodnienia drogi wykonane muszą być oprócz drenaży zbierających wody powierzchniowe także drenaże wiercone w skarpach i zboczu góry. Studnie odwodnieniowe mają głębokość 10 metrów i 14 metrów.

Zakres robót obejmuje:
• rozbudowę jezdni drogi krajowej nr 75 na długości ok. 1,7 km;
• budowę lewostronnych i prawostronnych konstrukcji oporowych w formie kotwionych palisad z pali CFA;
• budowę drenów wierconych;
• budowę drenażu liniowego;
• budowę studni do odwodnienia wgłębnego;
• budowę kanalizacji deszczowej;
• budowę wpustów wodościekowych;
• budowę i przebudowę rowów otwartych;
• budowę rowu krytego;
• przebudowę teletechnicznej linii kablowej;
• budowę elektroenergetycznej linii kablowej;
• przebudowę oświetlenia drogowego;
• przebudowę sieci wodociągowej;
• budowę przepustów;
• likwidację istniejących przepustów.

W trakcie prowadzonych prac okazało się, że konieczne są dodatkowe badania geologiczne i wzmocnienia korpusu drogi palami.

inf i foto. GDDKiA o. Kraków

Nowy Sącz - najnowsze informacje