wtorek, 10 sierpnia 2021 09:53

Autostrada A4 między Tarnowem i Wrocławiem z 3 pasami ruchu. Padają konkretne daty

Autor Aleksandra Tokarz
Autostrada A4 między Tarnowem i Wrocławiem z 3 pasami ruchu. Padają konkretne daty

- To największy w historii Program Budowy Dróg Krajowych za ponad 290 mld złotych - mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz. Obok budowy "sądeczanki" czy Północnej Obwodnicy Krakowa w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) znalazła się także rozbudowa o trzeci pas ruchu autostrady A4. W tym obszarze padają już konkretne daty.

Ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu, dokończenie trwających inwestycji na prawie 4 tys. km, pełna sieć dróg autostrad i dróg ekspresowych - to założenia Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. W nim, dla Małopolski, znajduje się między innymi rozbudowa autostrady A4 o trzeci pas ruchu na odcinku od Tarnowa w kierunku Wrocławia. - Odcinek między Krakowem a Tarnowem jest jednym z najbardziej obciążonych. Poprawa funkcjonowania tej drogi na pewno wszystkim nam pomoże. To oczywiście perspektywa do 2033 roku - mówił Ryszard Pagacz.

- Małopolska jest jednym z trzech województwa o największym obciążeniu ruchu samochodów w Polsce. To pociąga za sobą szereg konsekwencji, zarówno bezpieczeństwa, jak i w komforcie i szybkości podróży. Od kilku lat staramy się realizować kolejne perspektywy dróg krajowych - w perspektywie, która jeszcze trwa, do roku 2023, drogę S7 od Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego. Kolejne odcinki tej drogi będą sukcesywnie oddawane do 2023 roku - tłumaczył dyrektor GDDKiA w Krakowie Tomasz Pałasiński.

W najnowszej, ogłoszonej wczoraj perspektywie, znajduje się na przykład budowa drogi 75, czyli tzw. sądeczanki. Najważniejszą i wzbudzającą największe zaskoczenie inwestycją wydaje się jednak rozbudowa A4. - Staraliśmy się o to od wielu lat. Natężenie ruchu na autostradzie A4 od Balic do Opatkowic jest jednym z największych w kraju, oscyluje wokół 70 tys. pojazdów na dobę - mówił dyrektor GDDKiA.

Rozbudowa autostrady połączona będzie z rozbudową dwóch węzłów - węzła Balice 2, gdzie droga wojewódzka zostanie przełożona na drugą stronę autostrady, a także węzła Kraków Południe.

- Samą rozbudowę autostrady planujemy po 2025 roku - mówię tutaj już o robotach, o wykonawstwie. W momencie, kiedy uruchomimy północną obwodnicę Krakowa, drogę D52 i drogę S7 od Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego, będzie można ruch z autostrady częściowo ściągnąć - tłumaczył Tomasz Pałasiński.

Pozostałe odcinki do Tarnowa będą wymagały od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad kolejnych prac analitycznych. - Będziemy zastanawiać się nad etapowaniem - które odcinki będą pierwsze, będzie zależało przede wszystkim od warunków technicznych, jakie tam występują, a także od kosztów i natężeń ruchu - mówił Pałasiński.

W sumie nowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku to rozbudowa dróg krajowych o prawie 400 kilometrów w Małopolsce i w programie 100 Obwodnic o prawie 40 kilometrów. - Szacunkowo jest to wzrost długości dróg krajowych w Małopolsce o około 40% - dodał dyrektor GDDKiA w Krakowie.

Obok rozbudowy A4 w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku w Małopolsce znajdują się takie inwestycje drogowe, jak:

  • S52 Bielsko-Biała – Głogoczów – 61 km,
  • Obwodnica Oświęcimia w ciągu DK nr 44 – 9 km,
  • S7 na odcinku gr. woj. świętokrzyskiego – Kraków – 55 km,
  • Budowa drogi dwujezdniowej klasy GP (na parametrach klasy S) w ciągu DK7 na odc. Rabka – Chyżne – 35 km,
  • Dalsza rozbudowa A4 od Wrocławia do Tarnowa, w tym odc. o długości ok. 136 km na terenie woj. małopolskiego,
  • A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej rozbudowa autostrady o trzeci pas ruchu – 17,1 km
  • S52 Północna Obwodnica Krakowa – 14,5 km,
  • Budowa DK nr 75 klasy GP na odc. Brzesko – Nowy Sącz – ok. 50 km,
  • Budowa obwodnicy Zatora w ciągu DK nr 28 – 2,1 km,
  • Budowa obwodnicy Nowego Sącza i Chełmca w ciągu DK nr 28 – 1,4 km,
  • Budowa obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK nr 79 – 10,3 km.

fot. GDDKiA

Małopolska - najnowsze informacje