Są umowy na kolejne badania i projekty dla S52. W briefingu i podpisaniu umów w Starostwie Powiatowym w Myślenicach wzięli udział: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar oraz dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski.
W Małopolsce Zachodniej dzieje się to, na co mieszkańcy czekali od lat: prace przygotowawcze do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) wyraźnie nabierają tempa. W Starostwie Powiatowym w Myślenicach podpisano umowy na badania geologiczne połączone z projektami budowlanymi dla dwóch odcinków drogi ekspresowej S52 – Bulowice–Chocznia (11,5 km) oraz Kalwaria Zebrzydowska–Głogoczów (12 km). Trzeci fragment, między Bielskiem-Białą a Bulowicami (16,9 km), jest już na etapie badań w terenie, a w połowie listopada ma zostać wybrany wykonawca badań dla ostatniego, 21-kilometrowego odcinka Chocznia–Kalwaria Zebrzydowska. To razem kolejne 33 km analiz gruntu, które przybliżają realizację inwestycji zmieniającej codzienne dojazdy tysięcy kierowców.
Są wykonawcy, ruszają prace
Na briefingu z udziałem przedstawicieli rządu i administracji ogłoszono, że odcinek Bulowice–Chocznia przygotuje Promost Consulting (wartość prac 23,1 mln zł). To właśnie w rejonie Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego, dziś kumuluje się jeden z największych potoków ruchu na obecnej DK52. Nowa trasa ominie miasto od północy, zapewniając równocześnie wygodny dojazd dzięki węzłom przy ul. Batorego w Andrychowie i w Inwałdzie. W planie są także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, 17 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów i estakad) – z najdłuższym, ponad 200-metrowym mostem na Wieprzówce – oraz system retencji i przejścia dla zwierząt.
Na końcowym odcinku Kalwaria Wschód–Głogoczów umowę podpisano z firmą Lafrentz Polska (29,7 mln zł). To fragment spinający całą trasę z „zakopianką”: S52 wpadnie w rozbudowywany węzeł Głogoczów na DK7, a po drodze dobudowane zostaną węzły Sułkowice (DW956) i Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Skala projektowanych obiektów robi wrażenie – łącznie 33 konstrukcje, w tym niemal 900-metrowa estakada w Izdebniku, plus 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych.
Równolegle finalizowane są postępowania dla najdłuższego, 21-kilometrowego odcinka Chocznia–Kalwaria Zebrzydowska. Po serii odwołań KIO wybór wykonawcy ma nastąpić w połowie listopada. Gdy kontrakt zostanie zawarty, cały ciąg BDI będzie objęty badaniami geologicznymi i pracami projektowymi.
BDI - trasa wazna dla regionu
Beskidzka Droga Integracyjna to planowana droga ekspresowa S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa. W nowym, omijającym zwarte miejscowości śladzie połączy Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7. Docelowo będzie to ok. 61 km dwujezdniowej trasy z dwoma pasami w każdym kierunku i dwunastoma węzłami (m.in. Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Wadowice, Kalwaria Północ i Wschód, Sułkowice, Skawina). Jej sens jest podwójny: po pierwsze – ma wyprowadzić tranzyt z centrów miejscowości Małopolski Zachodniej, poprawiając bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców; po drugie – domknie ważny układ połączeń, łącząc aglomerację bielską i strefy przemysłowe regionu z „zakopianką” i drogami do Krakowa. W praktyce to krótsze, bardziej przewidywalne dojazdy do szkół, pracy i usług oraz lepsze warunki dla rozwoju lokalnego biznesu.
Żeby tak się stało, inżynierowie muszą najpierw dokładnie poznać podłoże. Na całej BDI zaplanowano ponad 6,6 tys. odwiertów (średnio na 11 m, miejscami nawet do 30 m) i blisko 2,4 tys. sondowań (średnio 13 m). Te dane przesądzą o posadowieniu estakad, mostów i nasypów, a w konsekwencji – o bezpieczeństwie i trwałości całej trasy. Po etapie badań i projektów, krakowski oddział GDDKiA zapowiada złożenie wniosków o ZRID w 2027 r., a następnie przetargi na realizację. Sama S52 nie startuje od zera – trzy odcinki już funkcjonują (Cieszyn–Bielsko-Biała, Balice–Modlniczka oraz Północna Obwodnica Krakowa, otwarta w grudniu 2024 r.), więc nowy fragment naturalnie wpisze się w istniejącą sieć.
fot. MUW



















