Od kilku lat są prowadzone rozmowy w sprawie inwestycji kolejowej, dzięki której Myślenice połączą się z Krakowem. Będzie to korzystne dla obu stron, bowiem mieszkańcy Myślenic będą mogli szybciej dostać się do stolicy Małopolski, z kolei Zakopianka powinna być odkorkowana.
Plany na całość prac są spore. Póki co trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość. Jak każda tego typu inwestycja ma to do siebie, że kwestia planów, kosztorysów i rozmów z różnymi podmiotami to jedno. Równie ważną sprawą jest dialog z mieszkańcami, ponieważ tory i perony pojawią się w miejscowościach i gminach, dla których ważne jest czy dany tor będzie bliżej, czy dalej danego punktu. Część z nich wyraziła swoje niezadowolenie na zaistniałą sytuację.
Spotkanie z mieszkańcami
Podczas wtorkowego spotkania z burmistrzem Miasta i Gminy Myślenice Jarosławem Szlachetką, przedstawicielami Polskich Linii Kolejowych oraz projektantami inwestycji, mieszkańcy miasta oraz okolicznych gmin i wsi wskazywali swoje uwagi, które bezpośrednio dotyczyły ich działek, lub okolicznej fauny i flory. Linia kolejowa będzie przejeżdżać przez: Myślenice, Polanka, Krzyszkowice i Głogoczów.
- "Spotkaniom dotyczącym tak dużych i znaczących inwestycji zwykle towarzyszy mnóstwo emocji. To zrozumiałe. Jednak wtorkowe konsultacje przebiegły w spokojnej atmosferze i były merytoryczne. Utwierdziło mnie to w przekonaniu, że zaproponowane zmiany w projekcie spotkały się z aprobatą mieszkańców." - powiedział w rozmowie z nami Burmistrz Myślenic.
Kolejne spotkanie w sprawie budowy linii kolejowej Myślenice – Kraków: projektanci ustosunkowali się do zgłaszanych uwag...
Opublikowany przez Miasto i Gmina Myślenice Środa, 23 października 2024
Największa taka inwestycja w regionie
Każdy miał możliwość wypowiedzenia swoich uwag, by jak najsprawniej przechodzić do kolejnych faz omawianej trasy kolei. Jak podał jeden z projektantów inwestycji, według szacowanych obliczeń dzięki pociągom na linii Kraków-Myślenice powinno dziennie przemieszczać się mniej więcej 6 tysięcy pasażerów. Dla porównania najbardziej oblegana dotychczas regionalna trasa, która prowadzi do Skawiny, przewozi w ciągu doby statystycznie około 5 tysięcy osób.
- "Proszę sobie wyobrazić, że zamiast z zatłoczonej dzisiaj Zakopianki, będziemy mogli skorzystać z szybkiej kolei aglomeracyjnej, dzięki której podróż z centrum Myślenic do Dworca Głównego w Krakowie zajmie ok. 40 minut. To bardzo dobra wiadomość nie tylko pod względem oszczędności czasu, wygody, ale przede wszystkim bezpieczeństwa i komfortu dla podróżujących. Budowa połączenia kolejowego do stolicy naszego województwa, zarówno dla mieszkańców gminy Myślenice, jak i również dla wielu innych gmin z terenu Powiatu Myślenickiego i nie tylko, jest kluczowym i strategicznym projektem, którego realizacja oznacza dalszy rozwój. O korzyściach wynikających z budowy połączenia kolejowego przekonały się już inne miasta podobne do Myślenic takie jak Wieliczka czy Skawina." - powiedział nam Jarosław Szlachetka.
Burmistrz Myślenic po raz kolejny podkreślił, że w interesie Gminy Myślenice jest zlokalizowanie stacji końcowej nowej linii w rejonie ulicy Przemysłowej. Jak zaznaczył, tylko takie umiejscowienie przystanku końcowego/początkowego zapewni odpowiednią komunikację z resztą miasta, jednocześnie minimalizując ryzyko dodatkowych utrudnień w ruchu drogowym, szczególnie na już mocno zatłoczonej drodze wojewódzkiej w kierunku Dobczyc oraz Zakopiance.
- "Odpowiednia lokalizacji przystanku łatwo dostępnego zarówno dla pieszych jak i dojeżdżających swoimi pojazdami lub komunikacją zbiorową jest sprawą dla nas najważniejszą. Kwestię usytuowania stacji końcowej/początkowej w Myślenicach przy ul. Przemysłowej kolejny raz przedstawiłem jako najlepsze rozwiązanie, jedyne przeze mnie akceptowalne. Lokalizacja przy starych zakładach „Vistuli” ma najlepsze możliwości skomunikowania zarówno mieszkańców naszego miasta jak również wszystkich, którzy będą mogli dojechać z różnych kierunków do Myślenic bez dodatkowych utrudnień w ruchu na zatłoczonej już drodze wojewódzkiej czy Zakopiance." - dodał Jarosław Szlachetka.
Lokalizacja ta umożliwi również wybudowanie dużego parkingu, który mógłby być skomunikowany z kilku kierunków, co znacznie ułatwiłoby dojazd do stacji zarówno mieszkańcom, jak i podróżnym spoza Myślenic.
fot: Głos24 / Praca własna