czwartek, 23 lutego 2023 14:56

Co jest potrzebne do otwarcia sklepu internetowego?

Autor Artykuł sponsorowany
Co jest potrzebne do otwarcia sklepu internetowego?

Według raportu E-commerce w Polsce 2022 już 77% internautów robi zakupy online. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców zakłada swoje sklepy internetowe. Ty także myślisz o sprzedaży w sieci, ale nie wiesz, od czego zacząć? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak założyć e-sklep, który przyciągnie klientów. Sprawdź, co jest niezbędne do istnienia sklepu internetowego i o czym nie możesz zapomnieć.

Co musisz wiedzieć przed założeniem swojego e-sklepu?

Planujesz założyć własny sklep internetowy? Musisz pamiętać o wielu istotnych kwestiach. Na początku należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Przed rozpoczęciem sprzedaży w sieci zastanów się przede wszystkim:

  • jakie są Twoje cele biznesowe – powinny one być realne, mierzalne i rozłożone w czasie,
  • na czym powinna opierać się Twoja strategia działania – stwórz dokładną      koncepcję, a później konsekwentnie realizuj swój plan,
  • kto jest Twoim klientem – określ swoją grupę docelową (dane demograficzne i      behawioralne),
  • czego potrzebują i oczekują odbiorcy Twojej oferty – pomyśl, jakie mają problemy i jak możesz je rozwiązać,
  • co wyróżni Cię na rynku – poznaj i przeanalizuj konkurencję oraz znajdź jej      słabe punkty.

Dlaczego dokładne poznanie swoich potencjalnych klientów jest tak ważne? Otóż dzięki temu można m.in. przygotować skuteczne komunikaty reklamowe oraz trafne opisy produktów i kategorii. Opisy te powinny być napisane odpowiednim stylem i zawierać język korzyści – odbiorcy muszą wiedzieć, co konkretnie zyskają.

Poznanie konkurencji natomiast pomoże Ci ją wyprzedzić. Daj swoim konsumentom coś, czego nie znajdą u innych firm. W jaki sposób można przekonać do siebie wymagających klientów? Na pewno poprzez innowacyjne pomysły i atrakcyjną ofertę produktową. Mogą być to produkty premium. Są jednak też inne opcje. Możesz przykładowo zaproponować wysyłkę w 24h, darmową dostawę i zwroty, możliwość skorzystania z płatności odroczonej (buy now, pay later), atrakcyjny program lojalnościowy itd. Wybór należy do Ciebie.

Warto pamiętać, że aby sklep online przynosił zyski, powinien być zgodny z aktualnymi trendami oraz spełniać wymagania dzisiejszych konsumentów i rynku. Przed zaprojektowaniem sklepu trzeba zastanowić się, jak ma on wyglądać i jakie funkcjonalności powinny się w nim znaleźć. Najlepiej od razu myśleć o własnym e-biznesie przyszłościowo. Co to znaczy? Otóż sklep internetowy powinien cały czas się rozwijać. Warto więc brać pod uwagę to, że z czasem pojawią się dodatkowe potrzeby.

Co jest niezbędne do istnienia sklepu internetowego?

Po opracowaniu strategii czas na założenie e-sklepu. Przechodząc do meritum, co jest potrzebne, aby uruchomić sklep internetowy? Są trzy elementy, bez których nie będzie on istniał. Te elementy to:

  • domena,
  • hosting,
  • platforma e-commerce.

Domena jest unikalnym adresem internetowym sklepu np. skleponline.pl. Składa się z nazwy głównej i rozszerzenia. Nazwa domeny powinna być możliwie jak najkrótsza, łatwa do wymówienia i zapamiętania oraz ciekawa. Należy unikać zaś w niej polskich znaków i znaków specjalnych. Warto mieć na uwadze, że atrakcyjny adres WWW buduje pozytywny wizerunek firmy i cały czas pracuje na jej sukces. Najlepiej, jeśli domena będzie taka sama, jak nazwa e-sklepu. W ten sposób szybciej zyska rozpoznawalność.

Do uruchomienia sklepu internetowego potrzebny jest też hosting, a więc usługa, która polega na udostępnianiu miejsca dla strony WWW na serwerze. Dzięki hostingowi e-sklep jest do dyspozycji klientów 24/7. Mogą oni w dowolnym czasie i miejscu zrobić w nim zakupy. Dobra usługa zapewnia szybkie, sprawne i bezawaryjne funkcjonowanie e-sklepu. Ważne jest, aby strona internetowa sklepu działała bez przerwy. Nie powinno dojść do przeciążenia serwerów np. w czasie trwania dużej akcji promocyjnej. Sklep musi być w stanie obsłużyć wielu klientów w jednym momencie. Dlatego właśnie wybór sprawdzonego hostingu jest bardzo ważny.

Ostatni wspomniany element to platforma e-commerce. Dzięki niej sklep internetowy działa prawidłowo, a konsumenci mogą dodawać produkty do koszyka, składać zamówienia i dokonywać płatności. Na rynku można znaleźć cztery popularne rodzaje platform e-commerce. Jednym z nich są oprogramowania Open Source. Najpopularniejszą platformą tego typu w Polsce jest PrestaShop.

Która platforma będzie najlepszym wyborem?

Wielu przyszłych właścicieli e-sklepów zastanawia się, jaką platformę e-commerce wybrać. Otóż tak naprawdę wszystko zależy od indywidualnych potrzeb, oczekiwań i biznesowych celów. Dla przedsiębiorstw z sektora MŚP świetnym rozwiązaniem będą wspomniane oprogramowania Open Source bądź ewentualnie tanie platformy SaaS. Plusy i minusy poszczególnych rodzajów platform przedstawiamy w dalszej części artykułu.

Platformy Open Source

Popularne platformy Open Source dają swobodę, jeśli chodzi o modyfikację. Sprawdzają się u osób, które myślą poważnie o sprzedaży w Internecie i chcą się stopniowo rozwijać. Oprócz PrestaShop platformami tego rodzaju są też np. Magento i  WooCommerce.

Oprogramowania te umożliwiają wprowadzanie zmian i tworzenie kolejnych funkcjonalności. Właściciel sklepu zyskuje dostęp do kodu źródłowego strony i ma możliwość jego edycji. Dostaje  wiele gotowych modułów i dodatków rozszerzających możliwości platformy. Bezpieczeństwo zapewniają tutaj częste aktualizacje systemu.

Wdrożenie i dostosowanie sklepu internetowego wymaga jednak umiejętności. Trzeba więc zatrudnić profesjonalistów. Warto nawiązać współpracę z kimś, kto oferuje usługę kompleksową – zapewni też wsparcie techniczne i doradztwo. Należy pamiętać, że finalny koszt e-sklepu zależy od indywidualnych potrzeb i konkretnego projektu. Za niektóre funkcjonalności i integracje z zewnętrznymi narzędziami trzeba czasem dodatkowo zapłacić.

Platformy SaaS (Software as a Service)

Platformy oparte o model SaaS nie wymagają inwestycji w serwery – platforma jest utrzymywana w chmurze dostawcy. Może to być słuszna opcja dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy nie planują wdrażać skomplikowanych modułów oraz dla tych, którym zależy na jak najszybszym rozpoczęciu sprzedaży. Przykładami platformy SaaS są Shoper i Shopify.

Do ich zalet można zaliczyć na pewno niską cenę oraz krótki czas wdrożenia e-sklepu – w przypadku sklepu z podstawową grafiką i funkcjami może trwać to nawet kilka dni. Ponadto platformy SaaS są proste w obsłudze i mają intuicyjny panel administracyjny.

Wadami są tutaj zaś mała elastyczność i brak możliwości wdrażania indywidualnych rozwiązań bądź integracji. Jeśli wybierzesz to rozwiązanie, nie będziesz właścicielem sklepu, tylko jego najemcą. Musisz brać pod uwagę ryzyko utraty danych w momencie zamknięcia usługi przez swojego dostawcę. Będziesz od niego całkowicie uzależniony.

Pomimo że to gotowe rozwiązanie i łatwo za jego pomocą uruchomić swój sklep, to potrzebny jest tu czas na naukę i umiejętność konfiguracji. Często trzeba zatrudnić nowego pracownika lub zlecić działanie na zewnątrz, co podnosi koszty wdrożenia.

Platformy oparte na licencji

Następną opcją są platformy oparte na płatnej licencji. To już rozwiązanie droższe i dłuższe w realizacji. Kto może się na nie zdecydować? Otóż duże firmy, które dysponują większym budżetem i chcą się rozwijać.

Możliwość prezentowania szerokiej bazy produktów, obsługa dużej liczby zamówień w ciągu minuty, gwarancja szybkości ładowania i bezpieczeństwa danych – to główne zalety tego typu platform. Ponadto jest tu możliwość rozwoju platformy poprzez różne opcje modyfikacji i konfiguracji.

Wadą jest wspomniana już wysoka cena i czasochłonna realizacja. Poza tym z jednej strony jest tutaj możliwość rozwoju, ale z drugiej wymagana jest ciągła praca – nie jest więc to gotowe rozwiązanie.

Platformy dedykowane

Sklepy online budowane od zera na dedykowanej platformie to także konieczność wydania sporej kwoty. Na to rozwiązanie mogą postawić osoby wymagające, które mają duży budżet, specyficzne potrzeby i są gotowe poczekać – projekt zajmuje bowiem wiele czasu.

Klient dostaje e-sklep dopasowany do jego potrzeb i charakteru biznesu oraz gwarancję bezpieczeństwa. Jest za to uzależniony od jednej firmy. Wadą jest też konieczność ciągłego rozwoju systemu.

Jak otworzyć swój sklep internetowy?

Wiesz już, co jest potrzebne do założenia własnego sklepu internetowego. Wybór domeny, hostingu i platformy e-commerce to jednak dla Ciebie zbyt skomplikowana sprawa? Kwestie techniczne są Ci obce i potrzebujesz pomocy? Skorzystaj z usług doradców internetowych WeNet, a otrzymasz wszystko, co niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży w sieci.

Specjaliści stworzą dla Ciebie e-sklep szyty na miarę Twoich potrzeb, dopasowany do branży i grupy docelowej. Sklep będzie zgodny z panującymi trendami na rynku i wymaganiami dzisiejszych konsumentów.

Dzięki współpracy z WeNet dostaniesz:

  • e-sklep, który jest nowoczesny, estetyczny, funkcjonalny i responsywny (dostosowany do urządzeń mobilnych),
  • atrakcyjną domenę i sprawny hosting,
  • sklep oparty na popularnej i sprawdzonej platformie PrestaShop,
  • certyfikat SSL, który jest podstawą bezpieczeństwa,
  • integrację z zewnętrznymi narzędziami, takimi jak systemy płatności, firmy kurierskie, systemy magazynowo-księgowe itd.,
  • wsparcie specjalisty e-commerce,
  • sklep internetowy na własność – będziesz jego jedynym właścicielem.

Zacznij skutecznie sprzedawać w Internecie. Wejdź na WeNet.pl i sprawdź szczegóły oferty. Wypełnij formularz kontaktowy, aby otrzymać bezpłatną wycenę.

Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje

Rozrywka