wtorek, 26 listopada 2024 06:47, aktualizacja 15 dni temu

Coraz bliżej otwarcia obwodnicy Krakowa. Znamy datę

Autor Marzena Gitler
Coraz bliżej otwarcia obwodnicy Krakowa. Znamy datę

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że jeszcze przed świętami otworzy długo wyczekiwaną inwestycję, która skróci przejazd przez Kraków. Północną Obwodnicą Krakowa S52 pojedziemy już 23 grudnia.

Północna Obwodnica Krakowa to ponad 12-kilometrowy odcinek nowej dwujezdniowej i trzypasmowej drogi ekspresowej S52, który połączy dzielnice Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą. Na trasie powstały dwa tunele, w Zielonkach i Dziekanowicach, o długości odpowiednio 653 i 496 m. Innym znaczącym obiektem na tej trasie jest estakada w Węgrzcach i Bosutowie o długości 569 m.

Zdążą przed świętami

Trasa jest niemal gotowa i jak zapowiedziała GDDKiA na Facebooku - pojedziemy nią jeszcze przed świętami. Otwarcie zaplanowane jest na 23 grudnia, a więc jeszcze przed szczytem świątecznego ruch na drogach.

Otwieramy... na razie nowy tydzień na budowie 𝐏𝐨́ł𝐧𝐨𝐜𝐧𝐞𝐣 𝐎𝐛𝐰𝐨𝐝𝐧𝐢𝐜𝐲 𝐊𝐫𝐚𝐤𝐨𝐰𝐚 𝐒𝟓𝟐 😉, ale już 2️⃣3️⃣ grudnia 𝐨𝐭𝐰𝐢𝐞𝐫𝐚𝐦𝐲 𝐭𝐫𝐚𝐬𝐞̨ dla podróżujących 🚗👍. #ŁączymyPolskę #FunduszeUE

Opublikowany przez Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] Poniedziałek, 25 listopada 2024

W ostatnich tygodniach na drodze trwały intensywne prace związane z układaniem nawierzchni bitumicznej pomiędzy węzłem Modlnica a węzłem Węgrzce. Na mostach, wiaduktach i estakadach prowadzone są już ostatnie prace wykończeniowe i uzyskiwane są kolejne pozwolenia na użytkowanie. - Kończymy również prace ziemne - do wykonania pozostało nam zaledwie ok. 3500 m3 nasypów - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Łatwiej dla tranzytu, trudniej dla krakowian

Do otwarcia obwodnicy przygotowuje się też Kraków, tym bardziej, że nie będzie ona jeszcze połączona z krakowskim odcinkiem S7, co nastąpi dopiero w roku 2026. To będzie powodować, że kierowcy będą wjeżdżać do Krakowa przez istniejące połączenia. Temat poruszony był na listopadowej sesji Rady Miasta Krakowa, w której o sytuacji po otwarciu trasy mówili radnym wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik i Dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Michał Mikołajczyk.

Okazuje się, że z północnej obwodnicy będzie można na razie pojechać bezpośrednio tylko S7 w stronę Warszawy. Nie będzie możliwości zjazdu w ul. Okulickiego. W związku z tym można się spodziewać, że do czasu otwarcia pełnej obwodnicy będą występować utrudnienia w rejonie ulic Nowohuckiej, Piasta Kołodzieja, 29 Listopada czy Trasy Wolbromskiej czyli na ulicach, którymi można najkrócej przejechać przez Kraków i dojechać do centrum. Największych korków władze miasta spodziewają się na skrzyżowaniach ulic Stella Sawickiego, Wiślickiej, Bora Komorowskiego, Okulickiego i Andersa.

Coraz bliżej końca budowy

Przypomnijmy, inwestycja rozpoczęła się formalnie (kolejne jej etapy) w 2020 i 2021 roku. Prace prowadzone były więc bardzo intensywnie i z rozmachem, który najbardziej odczuwali mieszkańcy Nowej Huty, gdzie niemal co tydzień pojawiały się zmiany organizacji ruchu i kolejne utrudnienia.

Północną Obwodnicę Krakowa buduje konsorcjum Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt (lider), Mosty Łódź oraz Gűlermak. Całość prac pochłonie w sumie ponad 1,4 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

fot. GDDKiA

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka