Droga wojewódzka nr 980, łącząca gminy Zakliczyn i Rzepiennik Strzyżewski, stała się miejscem kluczowych inwestycji mających na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców. W ramach nowo powołanego Pogórzańskiego Związku Międzygminnego Ziemi Tarnowskiej, podpisano umowę na modernizację infrastruktury drogowej, której celem jest zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa użytkowników drogi.
Inwestycje dla poprawy bezpieczeństwa
Głównym celem inwestycji jest budowa ciągu pieszo-rowerowego, chodnika oraz drogi dla pieszych w miejscowościach Charzewice, Melsztyn, Rzepiennik Strzyżewski i Rzepiennik Suchy. Umowę z wykonawcami w zakliczyńskim Ratuszu podpisał Przewodniczący Pogórzańskiego Związku Międzygminnego Ziemi Tarnowskiej, Kazimierz Fudala. W wydarzeniu uczestniczyli również Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego Wojciech Skruch, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Katarzyna Węgrzyn-Madeja, burmistrz Zakliczyna Dawid Chrobak oraz wójt Rzepiennika Strzyżewskiego Marek Karaś.
Zakres prac
W ramach inwestycji zrealizowane zostaną cztery kluczowe zadania: powstanie ciąg pieszo-rowerowy w Charzewicach i Melsztynie o długości 1,1 km, wraz z kładką nad potokiem „Charzewianka”, chodnik w Rzepienniku Strzyżewskim o długości 700 m, droga dla pieszych w Rzepienniku Suchym o długości 520 m, wraz z przebudową infrastruktury technicznej. Zakupiony też zostanie ciągnik oraz w pełni kompatybilna kosiarka bijakowa i zamiatarka, które posłużą do utrzymania zieleni obok drogi, co jest ważne dla poprawy widoczności.
Na te inwestycje pozyskano przeszło 5,3 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu „Polski Ład”, a wkład własny gmin wynosi zaledwie 5 procent (285 tys. zł).
Ponadto planowany jest zakup sprzętu do utrzymania infrastruktury oświetleniowej – podnośnika przegubowo-teleskopowego z koszem izolowanym. Na ten cel gminy mają do dyspozycji dodatkowe 2 mln zł z Rządowego Funduszu „Polski Ład”.
Na 1 sierpnia zaplanowano otwarcie oferty w przetargu na budowę i modernizację oświetlenia drogowego w Charzewicach, Melsztynie, Lusławicach, Kończyskach, Faściszowej, Rzepienniku Biskupim, Rzepienniku Strzyżewskim i Rzepienniku Suchym.
Współpraca kluczem do sukcesu
Samorząd wojewódzki docenia inicjatywę lokalnych władz.
Dróg wojewódzkich w Małopolsce jest bardzo dużo i są to drogi bardzo obciążone ruchem samochodowym. Samorząd wojewódzki samodzielnie nie jest w stanie wykonać wszystkich niezbędnych inwestycji, aby było przy nich w pełni bezpiecznie. Dlatego bezcenna jest pomoc gmin - podkreśla wicemarszałek Ryszard Pagacz.
Wiceprzewodniczący SWM Wojciech Skruch gratulował pomysłu połączenia potencjału dwóch gmin. Przedstawiciele gmin deklarują dalsze działania w ramach Pogórzańskiego Związku Międzygminnego Ziemi Tarnowskiej, w tym składanie wniosków o fundusze europejskie na kolejne zadania poprawiające bezpieczeństwo przy DW 980.
fot. Głos24