sobota, 1 sierpnia 2020 15:04

Gdów-Niegowić. Wyrusz na szlak Karola Wojtyły

Autor Marzena Gitler

W tym roku świętujemy 100-lecie urodzin św. Jana Pawła II. Z tej okazji, w okresie pandemii, zamiast grupowego pielgrzymowania, pielgrzymka z Gdowa do Niegowicie będzie indywidualna i rodzinna. Nie zabraknie na niej jednak atrakcji.

W tym roku, w trosce o Wasze bezpieczeństwo, zachęcamy Was do rodzinnego pielgrzymowania z Gdowa do Niegowici – z dziećmi, domownikami, przyjaciółmi…. Dla tych, którzy w najbliższych dniach, w wybranym przez siebie czasie, podejmą trud wędrówki przygotowaliśmy niespodzianki - apelują organizatorzy.

Ci, którzy do 31 lipca w Urzędzie Gminyodebrali pamiątkowe widokówki przygotowane specjalnie na tę okazję, mogą podczas wędrówki zebrać na nich pięć pamiatkowcyh pieczątek.

Jak przebiega trasa pielgrzymki szlakiem, który 28 lipca 1948 roku pokonał Karol Wojtyła podążając na swoją pierwszą parafię do Niegowici?

Idziemy od Urzędu Gminy ul. Bocheńską w kierunku ronda ks. Karola Wojtyły, do Hotelu Oriza (obok pomnika i ronda im. Karola Wojtyły w Gdowie), tam też czeka na słodka przekąska i możliwość odpoczynku.

Stamtąd należy udać się poboczem drogi wojewódzkiej w kierunku Marszowic i na pierwszym skrzyżowaniu skręcić w lewo, prowadzić Was będą strzałki kierunkowe zamontowane na ogrodzeniach posesji. Po wejściu na drogę lokalną należy kierować się prosto do Kapliczki z Jezusem Ukrzyżowanym na „Lasowych Domach”. W tym miejscu Karol Wojtyła, przekraczając granicę parafii, uklęknął i ucałował ziemię. Tam czeka na Was trzecia okolicznościowa pieczątka, którą należy samodzielnie odbić na odwrocie widokówki (pieczątka schowana jest w pojemniku pomiędzy zniczami i kwiatami).

Dalej szlak papieski prowadzi drogą wśród pól uprawnych. Po pokonaniu polnej drogi należy skręcić w lewo (zgodnie ze znakami kierunkowymi) i szerokim chodnikiem podążać w kierunku Niegowici.

Kolejny postój i okolicznościowa, czwarta pieczątka czaka na Was w „Pizzerii pod Kasztanami (po prawej stronie drogi). Tam również przygotowaliśmy dla Was chłodny napój.

Ostatni fragment pielgrzymki należy pokonać do mostku i za nim kierować się chodnikiem w lewo, i tak dotrzecie do kościoła w Niegowici.

Ostatnią, piątą pieczątkę otrzymacie w sklepie Odido (Naxpol) na przeciw świątyni.

W ten sposób przejdziecie trasę, jaką Jan Paweł II wspominał w autobiograficznej książce "Dar i Tajemnica": "Dojechałem autobusem z Krakowa do Gdowa, a stamtąd jakiś gospodarz podwiózł mnie szosą w stronę wsi Marszowice i potem doradził mi iść ścieżką wśród pól, gdyż tak miało być bliżej. W oddali było już widać kościół w Niegowici. A był to okres żniw. Szedłem wśród łanów częściowo już skoszonych, a częściowo czekających jeszcze na żniwo. Pamiętam, że w pewnym momencie, gdy przekraczałem granicę parafii w Niegowici, uklęknąłem i ucałowałem ziemię. Nauczyłem się tego gestu chyba od św. Jana Marii Vianneya. W kościele pokłoniłem się przed Najświętszym Sakramentem, a następnie poszedłem przedstawić się mojemu proboszczowi. I tak rozpoczęła się moja praca duszpasterska na pierwszej parafii".

Organizatorzy zachęcają też do przesyłania przez Facebooka na stronę Gminy Gdów pamiątkowych fotografii z trasy – sprzed pomników z Gdowa czy Niegowici, sprzed Kapliczki w Marszowicach i z tabliczkami kierunkowymi na trasie w tle.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamją też do wizyty w Izbie Regionalnej w Niegowici, która mieści się w centrum miejscowości (obok remizy OSP).

zobacz też:

Izba Regionalna w Niegowici zaprasza na wystawę o Karolu Wojtyle
Nie wszyscy wiedzą, że w Niegowici jest miejsce, w którym zgromadzone są oryginalne pamiątki związane z osobą księdza Karola Wojtyły i jego posługą duszpasterską w latach 1948-1949. Miejsce zostanie udostępnione zwiedzającym już w najbliższą niedzielę.