środa, 16 lipca 2025 09:17, aktualizacja 7 godzin temu

Kaski obowiązkowe dla dzieci i młodzieży? Zapadła ważna decyzja

Autor Marzena Gitler
Kaski obowiązkowe dla dzieci i młodzieży? Zapadła ważna decyzja

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jednoznacznie zarekomendowała zmiany w prawie. Dzieci i młodzież do 16. roku życia będą musiały jeździć w kaskach. Przepis dotyczyć będzie poruszania się rowerami, hulajnogami elektrycznymi oraz innymi urządzeniami transportu osobistego.

W Polsce nie ma formalnego obowiązku prawnego noszenia kasku rowerowego — ani przez dzieci, ani przez dorosłych. Za jego brak nie można zostać ukaranym mandatem, jednak rozum i doświadczenie podpowiadają, że warto chronić naszą głowę przed skutkami upadku. Rodzice uczą nosić kask swoje dzieci. Żaden doświadczony rowerzysta również nie wybierze się w trasę bez kasku. Inaczej jest z hulajnogami elektrycznymi, które potrafią mknąć przez zatłoczone ulice z dużą prędkością. Stąd dyskusja, o potrzebie zmiany prawa.

14 lipca Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) jednogłośnie podjęła uchwałę o potrzebie wprowadzenia obowiązku noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież poruszające się rowerami, hulajnogami elektrycznymi oraz innymi urządzeniami transportu osobistego. Otwiera to drogę do rozpoczęcia prac legislacyjnych. Projekt nowelizacji ma trafić do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” jeszcze w 2025 roku i dotyczyć tylko osób poniżej 16 lat

Dostrzegamy zjawisko rosnącej popularności poruszania się hulajnogami elektrycznymi i to przez coraz młodsze osoby. Ministerstwo Infrastruktury nie pozostaje wobec tego obojętne — zaznaczył uczestniczący w spotkaniu KRBRD minister infrastruktury Dariusz Klimczak. — Starajmy się podążać za rozwojem technologicznym, bo prawo powinno reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Dlatego zdecydowaliśmy o obowiązku stosowania kasków ochronnych do 16. roku życia — dodał.

Choć obecnie kaski nie są obowiązkowe, a jedynie zalecane, dane na temat wypadków pokazują, że wprowadzenie takiego obowiązku może znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Statystyki wskazują, że aż jedna trzecia urazów odniesionych przez użytkowników hulajnóg elektrycznych to urazy głowy. Tymczasem noszenie kasku może zredukować ryzyko takiego urazu nawet o 44 procent.

Minister infrastruktury podkreślił, że podobne przepisy obowiązują już w wielu krajach Unii Europejskiej.

Przyjrzeliśmy się tym przepisom i zbadaliśmy ich wpływ na bezpieczeństwo. W Polsce musimy wypracować własne, mądre i akceptowalne społecznie prawo, które uchroni nasze dzieci przed skutkami wypadków na rowerze czy hulajnodze elektrycznej — zaznaczył Dariusz Klimczak.

Planowane przepisy mają zostać wprowadzone w ramach nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ministerstwo Infrastruktury chce, by zmiany zostały wdrożone jak najszybciej.

Zależy nam, by przepisy weszły w życie jak najszybciej, dlatego będziemy proponować, aby ta zmiana była elementem procedowanej nowelizacji ustawy,  — tłumaczył minister.  —  Chcemy, by dotyczyło to zarówno korzystania z hulajnogi elektrycznej, jak i kierowania rowerem czy urządzeniami transportu osobistego.

Obowiązek noszenia kasków przez osoby do 16. roku życia ma być jednym z elementów szerszego programu poprawy bezpieczeństwa na drogach, szczególnie wśród najmłodszych uczestników ruchu. W ocenie KRBRD to krok w stronę ugruntowania kultury bezpieczeństwa już od najmłodszych lat.

Obserwuj nas w Google News

Polska - najnowsze informacje

Rozrywka