piątek, 22 grudnia 2023 09:39, aktualizacja rok temu

Koleją na święta do stolicy Tatr. Pociągi wróciły do Zakopanego

Autor Katarzyna Jamróz
Koleją na święta do stolicy Tatr. Pociągi wróciły do Zakopanego

Na Podhalu ponownie zostały uruchomione bezpośrednie połączenia kolejowe. Poprzez modernizację kolejnych stacji i przystanków udało się zwiększyć dostępność oraz usprawnić komunikację zarówno w podróżach dalekobieżnych, jak i regionalnych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły kluczowe prace w ostatnim etapie inwestycji, co pozwala na krótsze i bardziej komfortowe podróże koleją przez zakopiankę.

Projekt modernizacji jednotorowej linii kolejowej do Zakopanego był realizowany etapami, z myślą o zapewnieniu bezpośrednich połączeń pociągów pod Tatry zarówno zimą, jak i latem. Do 28 zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączyły: Biały Dunajec i Zakopane.

Wprowadzenie nowych obiektów, takich jak wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, znacząco poprawiło poziom obsługi pasażerów. Dodatkowe punkty zatrzymywania się pociągów, takie jak Bańska Niżna, Poronin Misiagi i Chabówka Stadion, zwiększają dostępność kolei, ułatwiając podróże dalekobieżne i regionalne.

Skrócone czasy podróży

Dzięki zrealizowanym pracom, podróżujący koleją na trasie Kraków – Zakopane mogą cieszyć się teraz skróconym czasem podróży. Najszybszy pociąg z Krakowa do Zakopanego osiąga prędkość około 100 km/h, umożliwiając pokonanie trasy w około 2 godziny i 30/40 minut. Nowa łącznica kolejowa w Chabówce skróciła czas podróży o dodatkowe 15 minut, eliminując konieczność zmiany kierunku jazdy.

Projekt modernizacji zakopiańskiej linii kolejowej obejmuje ponad 100 km zmodernizowanych torów, 130 nowych rozjazdów oraz 300 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty i przepusty. Szczególnie istotną rolę odegrała nowa łącznica w Chabówce, przyczyniając się do sprawniejszego ruchu kolejowego.

Efekty i plany na przyszłość

Zmodernizowana zakopianka to nie tylko skrócone czasy podróży, ale również większe bezpieczeństwo i wyższy standard obsługi pasażerów. Pomimo zakończenia głównych prac, pozostałe, takie jak wykończenie stacji Zakopane, będą kontynuowane przy sprzyjających warunkach pogodowych.

Wsparcie finansowe

Modernizacja kolejowej zakopianki, prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zakończenie projektu modernizacji kolejowej zakopianki to ważny krok w kierunku poprawy infrastruktury kolejowej w Polsce. Skrócone czasy podróży, nowe udogodnienia dla pasażerów i zwiększone bezpieczeństwo to efekty, które przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności kolei jako środka transportu na trasie Kraków – Zakopane.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Fot. Ilustracyjne/Unsplash

Podhale

Podhale - najnowsze informacje

Rozrywka