Na Podhalu ponownie zostały uruchomione bezpośrednie połączenia kolejowe. Poprzez modernizację kolejnych stacji i przystanków udało się zwiększyć dostępność oraz usprawnić komunikację zarówno w podróżach dalekobieżnych, jak i regionalnych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły kluczowe prace w ostatnim etapie inwestycji, co pozwala na krótsze i bardziej komfortowe podróże koleją przez zakopiankę.
Projekt modernizacji jednotorowej linii kolejowej do Zakopanego był realizowany etapami, z myślą o zapewnieniu bezpośrednich połączeń pociągów pod Tatry zarówno zimą, jak i latem. Do 28 zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączyły: Biały Dunajec i Zakopane.
Wprowadzenie nowych obiektów, takich jak wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, znacząco poprawiło poziom obsługi pasażerów. Dodatkowe punkty zatrzymywania się pociągów, takie jak Bańska Niżna, Poronin Misiagi i Chabówka Stadion, zwiększają dostępność kolei, ułatwiając podróże dalekobieżne i regionalne.
Skrócone czasy podróży
Dzięki zrealizowanym pracom, podróżujący koleją na trasie Kraków – Zakopane mogą cieszyć się teraz skróconym czasem podróży. Najszybszy pociąg z Krakowa do Zakopanego osiąga prędkość około 100 km/h, umożliwiając pokonanie trasy w około 2 godziny i 30/40 minut. Nowa łącznica kolejowa w Chabówce skróciła czas podróży o dodatkowe 15 minut, eliminując konieczność zmiany kierunku jazdy.
Projekt modernizacji zakopiańskiej linii kolejowej obejmuje ponad 100 km zmodernizowanych torów, 130 nowych rozjazdów oraz 300 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty i przepusty. Szczególnie istotną rolę odegrała nowa łącznica w Chabówce, przyczyniając się do sprawniejszego ruchu kolejowego.
Efekty i plany na przyszłość
Zmodernizowana zakopianka to nie tylko skrócone czasy podróży, ale również większe bezpieczeństwo i wyższy standard obsługi pasażerów. Pomimo zakończenia głównych prac, pozostałe, takie jak wykończenie stacji Zakopane, będą kontynuowane przy sprzyjających warunkach pogodowych.
Wsparcie finansowe
Modernizacja kolejowej zakopianki, prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakończenie projektu modernizacji kolejowej zakopianki to ważny krok w kierunku poprawy infrastruktury kolejowej w Polsce. Skrócone czasy podróży, nowe udogodnienia dla pasażerów i zwiększone bezpieczeństwo to efekty, które przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności kolei jako środka transportu na trasie Kraków – Zakopane.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Fot. Ilustracyjne/Unsplash