86 milionów - tyle może kosztować budowa nowego węzła drogowego, który ułatwi wjazd i wyjazd z Wieliczki. Oferty, które złożyło 13 firm są niższe. Trwa ich analiza.
Coraz bliżej do realizacji
GDDKiA, które jest zarządcą DK94 z Krakowa do Bochni, Brzeska i Tarnowa w budżecie na budowę nowego węzła, który ułatwi życie i poprawi bezpieczeństwo kierowców z Wieliczki, ma prawie 86 mln zł. Wszystkie firmy, które złożyły oferty w przetargu, zmieściły się w tym budżecie.
Najniższą ofertę złożyło konsorcjum firm TERS (lider) i Instbud na kwotę 53,1 mln zł. Najdroższą, firma PORR, o wartości 80,4 mln zł.
Jak wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDKiA, głównym kryterium w tym postępowaniu jest cena. - Im niższa, tym więcej punktów dla oferenta. Maksymalnie - na tym etapie - można uzyskać 60 punktów. Pozostałe 40 proc. końcowej oceny oferty stanowi jakość. Co to oznacza? To, że będziemy brać pod uwagę m.in. przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające czy obiekty mostowe. Komisja przetargowa przystępuje do analizy otrzymanych ofert - zapewnił Michna.
Szybciej i bezpieczniej
O budowę węzła, który poprawi bezpieczeństwo i skróci korki przy wjeździe i wyjeździe z Wieliczki zabiegano od lat. Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie powstanie w ciągu drogi krajowej nr 94 nie tylko upłynni ruch, ale również poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników.
Budowa zaplanowana jest w miejscu skrzyżowania DK94 (ul. Krakowska w Wieliczce) z ul. Krakowską Boczną - tzw. łącznikiem z rondem Wieliczan. Obecnie kierowcy, aby włączyć się do ruchu w stronę Krakowa muszą stać na światłach. W porannym szczycie długie korki tworzą się na wyjeździe z miasta, a po południu - przy wjeździe do Wieliczki. Nowy węzeł drogowy to zmieni. Inwestycja pozwoli na bezpieczne włączanie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020-2021 ul. Krakowską przejeżdża codziennie prawie 22 tysiące pojazdów.
Wspólna inwestycja
O powstanie węzła zabiegały wspólnie Miasto i Gmina Wieliczka oraz Powiat Wielicki, które zawarły porozumienie z GDDKIA o współfinansowaniu inwestycji. Koszt wykonania dokumentacji projektowej oraz niezbędnych uzgodnień (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów) pokryje samorząd. Realizacją inwestycji, a także sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się zarządca DK94, czyli GDDKiA.
fot. GDDKiA