wtorek, 7 października 2025 09:56, aktualizacja 5 godzin temu

Kolejny etap największej inwestycji kolejowej w Małopolsce. Została podpisana umowa

Kolejny etap największej inwestycji kolejowej w Małopolsce. Została podpisana umowa

Podpisano umowę na budowę nowego odcinka linii kolejowej Szczyrzyc–Tymbark w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”. To inwestycja, która zmieni komunikacyjną mapę południowej Polski

Projekt „Podłęże–Piekiełko”, największa inwestycja kolejowa na południu Polski, wkracza w kolejny etap realizacji. Uroczyście podpisano umowę z wykonawcą na budowę linii kolejowej nr 622 na odcinku Szczyrzyc–Tymbark. To kluczowy fragment nowego połączenia kolejowego, które do 2030 roku połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną, skracając czas podróży nawet o połowę.

Podpisana umowa na strategiczny odcinek

W briefingu prasowym dotyczącym podpisania umowy uczestniczyli m.in.: posłanka na Sejm RP Urszula Nowogórska, wojewoda małopolski dr inż. Krzysztof Jan Klęczar, wójt gminy Tymbark Paweł Ptaszek, wójt gminy Jodłownik Paweł Stawarz, prezes zarządu Gülermak S.A. Bülent Özdemir, Dariusz Bac – dyrektor dywizji budownictwa kolejowego i elektroenergetycznego w Budimex, oraz Mateusz Wanat – dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

— Wszyscy mamy świadomość, jak ta inwestycja jest bardzo potrzebna. Każdy krok, który zbliża do finału jej realizacji, jest istotny. Podpisana dzisiaj umowa obejmuje duży zakres prac. Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł netto.

– mówił wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Podpisana umowa realizowana jest w ramach zadania „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II (pozostałe prace LK 104 oraz budowa nowej linii Podłęże – Tymbark)”. Łączna wartość zadania to blisko 7,8 mld zł.

Nowy szlak z Krakowa do Sądecczyzny

— To ważny moment realizacji projektu „Podłęże-Piekiełko”. Do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim przy modernizacji istniejącej od XIX w. linii kolejowej nr 104. Natomiast dziś podpisaliśmy umowę na budowę linii kolejowej nr 622, zupełnie nowego szlaku, który docelowo stworzy dogodne połączenie kolejowe Krakowa z Limanową i Nowym Sączem.

– mówił Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Inwestycja zmieni komunikacyjną mapę

Projekt „Podłęże–Piekiełko” zakłada budowę nowej linii kolejowej oraz modernizację istniejących odcinków, co umożliwi szybkie i komfortowe podróże:

  • Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut
  • Kraków – Zakopane w ok. 90 minut
  • Kraków – Mszana Dolna w ok. 45 minut
  • Kraków – Limanowa w ok. 40 minut

Całość inwestycji obejmuje dwa główne zadania:

  • Budowę nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją linii nr 104 Chabówka–Nowy Sącz.
  • Modernizację linii nr 104 na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz, o wartości ponad 4 mld zł.

Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć

Efekty dla mieszkańców i gospodarki

Po zakończeniu inwestycji powstanie nowoczesna, w pełni zelektryfikowana linia kolejowa przystosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Projekt przyniesie m.in.:

  • poprawę oferty przewozowej i wzrost przewozu towarów
  • radykalne skrócenie czasu przejazdu w regionie
  • lepszą dostępność turystyczną Tatr, Beskidów i Gorców
  • uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich między Chabówką a Nowym Sączem
  • rozwój kolei aglomeracyjnej
  • zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i skrzyżowaniom dwupoziomowym
— Sprawna infrastruktura jest podstawą nie tylko komfortu funkcjonowania mieszkańców, ale także kołem zamachowym rozwoju gospodarczego. Gratuluję podpisanej dzisiaj umowy i życzę, by realizacja przebiegła sprawnie.

– dodał wojewoda Klęczar.

Projekt z wizją do 2030 roku

Projekt „Podłęże-Piekiełko”, który ma być zrealizowany do 2030 r., powstanie połączenia kolejowego, które umożliwi między innymi przejazd na trasie Zakopane-Kraków w ok. 90 min. Natomiast z Krakowa do Nowego Sącza najszybsze pociągi dotrą w ok. 60 min.

Fot: MUW w Krakowie / Biuro prasowe

Obserwuj nas w Google News

Małopolska - najnowsze informacje

Rozrywka