Budowa estakady nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi na drodze ekspresowej S7 osiągnęła półmetek. Obiekt, o niemal kilometrowej długości, wznoszony jest w technologii nasuwu podłużnego. Jezdnia w kierunku Warszawy będzie składać się z 40 segmentów, a w kierunku Rzeszowa z 41. W marcu zamontowano segmenty nr 20 i 21.
Całkowita długość estakady od ul. Morcinka do ul. Petőfiego wyniesie 1589 m, z czego 942 m w kierunku Rzeszowa i 915 m w stronę Warszawy powstaje w technologii nasuwania podłużnego. Metoda ta pozwala na precyzyjne budowanie obiektu poprzez przygotowanie segmentów na specjalnym stanowisku prefabrykacji. Po zbrojeniu i betonowaniu, segmenty są nasuwane na podpory za pomocą siłowników. Pierwszy segment jest stabilizowany przez stalową konstrukcję zwaną awanbekiem, która zapobiega jego zgięciu i złamaniu.
Miesięcznie przygotowywane są 3-4 segmenty dla każdej jezdni. Ich wysuwanie trwa do 6 godzin, przy prędkości od 7 do 10 cm na minutę. Segmenty mają od 17 do 26 m długości i ważą od 498 do 762 ton. Całkowita masa segmentów przekroczy 54,4 tys. ton. Planowane zakończenie nasuwania segmentów i połączenie obu części jezdni przewidziano na sierpień tego roku.
Postępy w budowie trasy S7 Widoma-Kraków
W grudniu 2024 r. otwarto dla kierowców 13,3 km drogi ekspresowej między węzłami Widoma i Mistrzejowice, jednak nadal trwają tam prace wykończeniowe. W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta, na którym powstaje 29 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i estakady. Ze względu na skomplikowaną infrastrukturę konieczne było przełożenie wielu instalacji, a trasa przecina linie kolejowe i tramwajowe.
Planowane otwarcie 2-kilometrowego odcinka między węzłami Grębałów i Nowa Huta ma nastąpić pod koniec 2025 r., a w połowie 2026 r. zakończona zostanie budowa węzła Mistrzejowice, co domknie IV obwodnicę Krakowa.
Finansowanie i wykonawcy
Budowa trasy S7 jest wspierana przez fundusze unijne – 629,1 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a 420,7 mln zł z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Całkowity koszt inwestycji wynosi 1,7 mld zł. Projekt realizuje konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź, a stan zaawansowania prac przekroczył 60 proc.




























Fot.: GDDKiA