Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Krakowie wydała decyzję środowiskową dla budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 75, znanej jako "Sądeczanka", łączącej Brzesko z Nowym Sączem. Decyzja ta zatwierdza preferowany przez inwestora, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wariant C trasy.
W zorganizowanym z tej okazji briefingu prasowym wzięli udział minister Stanisław Bukowiec, dyrektor GDDKiA Maciej Ostrowski, dyrektor RDOŚ Rafał Rostecki oraz Prezydent Ludomir Handzel z Nowego Sącza i burmistrz Brzeska, Tomasz Latocha.
„Dobre wiadomości z dzisiejszego poranka - „Sądeczanka” coraz bliżej. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dotyczącą budowy Sądeczanki” – napisał na Facebooku burmistrz Latocha. „Decyzja otwiera drogę do rozpoczęcia prac projektowych i budowy nowej drogi krajowej nr 75 do Nowego Sącza. Potwierdzono również, że droga będzie budowana etapami. Jako pierwsze mają powstać trzy odcinki których przebieg nie budzi wątpliwości w tym 3,6 km odcinek do granic gmin Brzesko i Gnojnik. Dwa odcinki na których propozycja przebiegu budzi wątpliwości będzie objęta dodatkowymi konsultacjami społecznymi. Dla Gminy Brzesko to bardzo dobra wiadomość gdyż tym ciągiem drogowym przejeżdża nawet do 23 000 pojazdów dziennie! Kontynuacja budowy kolejnego odcinka uchroni drogi lokalne w tym ul. Mickiewicza, Sądecką, Pomianowską czy Zamkową od wzmożonego ruchu który dzisiaj utrudnia życie Mieszkańcom” - podsumował.
📣📣📣Dobre wiadomości z dzisiejszego poranka - „Sądeczanka” coraz bliżej‼️ Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała...
Opublikowany przez Tomasz Jan Latocha Burmistrz Brzeska Sobota, 21 grudnia 2024
Przypomnijmy, planowana inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz usprawnienie ruchu na odcinku Brzesko–Nowy Sącz, gdzie obecna droga jest kręta, posiada ostre podjazdy i jest intensywnie użytkowana przez pojazdy ciężarowe, stanowiące na niektórych odcinkach aż 22 proc. ruchu. W latach 2017–2023 na 47-kilometrowym odcinku tej trasy doszło do 260 wypadków.
Realizacja "Sądeczanki" została podzielona na etapy. W pierwszej kolejności planowane jest wykonanie trzech odcinków o łącznej długości 21,2 km, co stanowi 45 proc. całkowitej długości przyszłej trasy. Przetarg na projekt i budowę tych odcinków planowany jest na 2028 rok, a rozpoczęcie prac budowlanych na 2031 rok.
Dwa pozostałe odcinki, o długości 16,9 km na terenie gmin Gnojnik i Czchów oraz 9,2 km w gminie Łososina Dolna, spotkały się z licznymi uwagami dotyczącymi ich przebiegu. W związku z tym GDDKiA planuje przygotowanie nowego wariantu trasy na tych obszarach, co wiąże się z opracowaniem nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz Koncepcji programowej. Przetarg na projekt i budowę tych odcinków planowany jest na 2030 rok, a rozpoczęcie budowy na 2033 rok.
Decyzja środowiskowa umożliwia kontynuację prac projektowych, w tym przygotowanie Koncepcji programowej oraz przeprowadzenie badań geologicznych. Dokumentacja ta określi szczegółowo rodzaje obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty czy estakady, które powstaną na trasie "Sądeczanki". "Mamy to!" - napisała na swojej stronie GDDKiA, która realizuje trasę.
Warto dodać, że w 2021 roku oddano do użytku most na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza, przez który w przyszłości ma przebiegać nowa DK75. Ponadto, w styczniu 2025 roku planowane jest udostępnienie do ruchu tzw. łącznika brzeskiego, 3-kilometrowego odcinka zachodniej obwodnicy Brzeska, łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4.
fot. Fb. Tomasz Jan Latocha Burmistrz Brzeska