Miejskie rowery wracają do Krakowa. Po ponad dwóch latach do stolicy Małopolski ma trafić blisko pół tysiąca jednośladów. Ulec zmianie ma jednak formuła ich wypożyczania. Co powinni wiedzieć mieszkańcy?
LajkBike - tak będą nazywać się nowe rowery miejskie, które mają być dostępne dla mieszkańców Krakowa już od marca 2023 roku. Zastąpią one wycofane na początku 2020 roku jednoślady Wavelo. Teraz ma zmienić się nie tylko nazwa, ale również sposób wypożyczania.
Jak pokazują statystyki z wielu miast polskich, tradycyjna formuła wypożyczalni rowerów miejskich z roku na rok ulega wyczerpaniu, a i w wielu aglomeracjach Europy Zachodniej coraz większą popularnością cieszą się systemy wypożyczalni rowerów w formie miesięcznej subskrypcji. Użytkownik korzysta z roweru w sposób ciągły przez określony czas (minimalnie miesiąc) – serwis ma zapewniony w cenie abonamentu. Z tego względu Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie podjął decyzję o utworzeniu długoterminowej wypożyczalni rowerów.
Szczegółowe zasady działania systemu, zasady działania punktów odbioru rowerów oraz serwisu, jak również stworzenie na potrzeby systemu regulaminu są w trakcie przygotowywania. Według propozycji ZTP, miesięczny abonament będzie wynosił 29 zł. Trzeba będzie jednak też wpłacić kaucję.
Rozwiązanie takie – gdy jeden pojazd wypożycza się na dłużej – jest bardziej opłacalne i dla mieszkańców, i dla miasta. Użytkownicy mają rower cały czas u siebie, wiedzą, w jakim jest stanie, pilnują go i dbają o niego. Miasto pomaga im w serwisowaniu sprzętu, ale nie musi ponosić wysokich kosztów utrzymywania wypożyczalni na ulicach, a także wymiany często niszczonych ogólnodostępnych rowerów.
Do Krakowa dotarło już pierwsze 250 nowych rowerów.