W Oświęcimiu ruszyły konkretne działania zmierzające do modernizacji jednego z kluczowych odcinków komunikacyjnych w regionie. Chodzi o fragment drogi krajowej nr 44 – od końcowego odcinka południowej obwodnicy miasta aż do ronda im. Andrzeja Telki. To nie tylko inwestycja infrastrukturalna, ale przede wszystkim odpowiedź na rosnące potrzeby komunikacyjne mieszkańców i kierowców.
Spotkanie poświęcone tej inwestycji odbyło się z inicjatywy prezydenta Oświęcimia Janusza Chwieruta i starosty oświęcimskiego Andrzeja Skrzypińskiego. W rozmowach uczestniczyli także wicemarszałek Sejmu Dorota Niedziela, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski oraz wójt gminy Oświęcim Mirosław Smolarek.
Wszyscy zgodnie podkreślili, że modernizacja „krajówki” jest niezbędna – szczególnie w kontekście zbliżającego się zakończenia budowy południowej obwodnicy Oświęcimia z nowym mostem na Sole. Ta nowoczesna, dwupasmowa trasa kończy się w rejonie Castoramy i będzie wymagała równie sprawnego połączenia z istniejącą siecią drogową.
Rondo, które może się zatkać
Szczególną uwagę zwrócono na newralgiczny punkt – rondo im. Andrzeja Telki, łączące ulice Fabryczną, Chemików i Olszewskiego. Już teraz to skrzyżowanie często się korkuje, a po otwarciu obwodnicy natężenie ruchu znacząco wzrośnie. Rondo obsługuje kierunki z Chrzanowa (północ), Zatora (wschód), Tychów i Kęt (południe) oraz centrum Oświęcimia (zachód).
– Od dłuższego czasu zabiegamy o to, by znaleźć trwałe rozwiązanie tej trudnej sytuacji – przyznał prezydent Chwierut. – Teraz udało się wypracować konkretny plan działań, który umożliwi przebudowę blisko 2-kilometrowego odcinka drogi – dodał.
Techniczny projekt do 2027 roku
Wstępne ustalenia zakładają, że to miasto Oświęcim przygotuje dokumentację techniczną inwestycji, przy współudziale finansowym GDDKiA oraz lokalnych samorządów. Jak zapowiedział prezydent, projekt wraz z pozwoleniem na budowę powinien być gotowy do końca 2027 roku. Wtedy możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych prowadzonych już przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
– Przebudowa pozwoli nie tylko zintegrować obwodnicę z resztą miasta, ale także zapobiegnie tworzeniu się zatorów i zwiększy bezpieczeństwo – mówił Maciej Ostrowski, dyrektor GDDKiA.
Współpraca ponad podziałami
Podczas spotkania nie brakowało słów uznania za wspólne działania samorządowców, parlamentarzystów i administracji państwowej. Prezydent Chwierut podziękował szczególnie wicemarszałek Sejmu Dorocie Niedzieli za zaangażowanie i pomoc w koordynacji procesu.
– Po raz kolejny pokazujemy, że współpraca przynosi realne efekty. Dzięki temu możemy poprawić komfort życia mieszkańców i stworzyć infrastrukturę na miarę XXI wieku – podsumował.
Kolejnym krokiem będzie podpisanie stosownych porozumień między stronami, co umożliwi formalne rozpoczęcie procesu projektowego. Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, realna szansa na rozpoczęcie przebudowy pojawi się na przełomie 2027 i 2028 roku.
Foto: GDDKiA