piątek, 14 marca 2025 15:07, aktualizacja 6 godzin temu

Budowa ul. 8 Pułku Ułanów: spór mieszkańców trwa

Autor Maria Panicz
Budowa ul. 8 Pułku Ułanów: spór mieszkańców trwa

Mieszkańcy z rejonu ulicy Lipińskiego protestują przeciwko budowie czwartego odcinka ulicy 8 Pułku Ułanów. Budowa ma zagrażać dzieciom i okolicznym zabudowaniom oraz wyniszczać zieleń. Przygotowali w tej sprawie petycję do prezydenta. Co ciekawe, jest też przeciwna inicjatywa. W sieci pojawiła się też kontrpetycja.

Niejasna sytuacja

Ulica 8 Pułku Ułanów ma być alternatywą dla ulicy Kobierzyńskiej na krakowskim Ruczaju. Budowa była wyczekiwana przez wielu krakowian. Ma być ważnym połączeniem komunikacyjnym, stanowiąc alternatywę dla często zatłoczonej ul. Kobierzyńskiej i usprawniając ruch w dzielnicach VIII i IX. Na jej długości powstaną ścieżki rowerowe, oraz chodniki. Mimo to, planowana od wielu lat inwestycja ciągle budzi spory. Teraz część mieszkańców z okolicy, przez którą będzie przebiegać czwarty odcinek ulicy 8 Pułku Ułanów, chce zablokować budowę. Przygotowali petycję, w której sprzeciwiają się pochopnej ich zdaniem wycince drzew i przebiegowi ulicy obok domów.

Decyzja o budowie została podjęta mimo trwających postępowań administracyjnych i skarg mieszkańców, mimo że trasa ta planowana była od 37 lat. — Mieszkańcy ulicy Miłkowskiego zaskarżyli decyzję ZRID do wojewody małopolskiego, co wskazuje na liczne nieścisłości w dokumentacji i braki w analizie wpływu inwestycji na otoczenie. — podkreślają autorzy petycji.

  • Zobacz też:
Mieszkańcy protestują ws. budowy ulicy 8 Pułku Ułanów w Krakowie
Niedługo ma ruszyć budowa ulicy 8 Pułku Ułanów w Krakowie. Mieszkańcy protestują przeciwko jej utworzeniu

Istotna rola zieleni

Mieszkańcy Dzielnicy VIII zwrócili uwagę na to, że planowana wycinka zieleni obejmuje stuletnie cisy i dwudziestoletni dąb, które są ważne dla ekosystemu i mieszkańców. — To właśnie pod jego koroną dzieci bawią się na co dzień, a mieszkańcy spotykają się, tworząc sąsiedzką wspólnotę. Usunięcie tych drzew nie tylko zuboży lokalną przyrodę, ale także odbierze mieszkańcom naturalną przestrzeń do odpoczynku i integracji. — czytamy w treści petycji. Wycinka drzew pogorszy także retencję wodną i jakość powietrza.

Zagrożenie dla budynków

Budowa powoduje pęknięcia ścian, osiadanie gruntu i uszkodzenia nieruchomości. — W trakcie budowy nowego budynku wielorodzinnego przy ul. Lipińskiego (Lipińskiego NOVA) odnotowano liczne uszkodzenia konstrukcji sąsiednich nieruchomości (nr 9), w tym pęknięcia ścian, przesunięcia posadzek oraz osiadanie gruntu. Ekspertyzy wykazały, że odpompowywanie wód gruntowych i ruch ciężkich maszyn mogą powodować dalszą degradację budynków. — napisali w petycji mieszkańcy. Nie ma jednoznacznych informacji o przeprowadzonych badaniach geologicznych na terenie inwestycji. Opinia techniczna wskazuje na ryzyko uszkodzeń budynków przez zmiany w gospodarce wodnej.

fot.: Wojciech Szatan

Negatywny wpływ na dzieci

Planowana droga będzie przebiegać przy boisku szkolnym, zwiększając hałas i zanieczyszczenie powietrza. — Badania jednoznacznie wskazują, że ciągła ekspozycja na hałas drogowy prowadzi do problemów z koncentracją, zwiększa poziom stresu, a u najmłodszych może powodować trudności w nauce. Dodatkowo, większe natężenie ruchu w sąsiedztwie szkoły zwiększa ryzyko wypadków, zagrażając bezpieczeństwu dzieci poruszających się w okolicy. — mieszkańcy zaznaczyli także, że w planie inwestycji nie ma mowy o powstaniu bezpiecznych przejść dla pieszych, z progami wyspowymi, z oznakowaniem T-27 (tzw. “Agatka”) czy elementami odblaskowymi. Trzeba podkreślić, że w okolicy Lipińskiego są dwie masowe szkoły oraz liczne przedszkola. — Nie możemy pozwolić, aby interes komunikacyjny miasta został postawiony ponad zdrowie i dobro dzieci. — apelują autorzy petycji.

Brak zasadności budowy

Drugi odcinek 8 Pułku Ułanów nie został jeszcze zrealizowany, wciąż nie uzyskał Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), finansowania ani wykonawcy, co podważa sens budowy IV odcinka. Ekspertyzy pokazują, że nowa droga może nie poprawić sytuacji komunikacyjnej, a wręcz pogorszyć korki. — Ekspertyza wykonana przy użyciu narzędzi stosowanych przez Politechnikę Krakowską oraz Wydział Gospodarki Komunalnej wykazała, że budowa nowej drogi może nie tylko nie rozwiązać problemów korków, ale wręcz je spotęgować w przyszłości. — w petycji powołano się także na inne miasta europejskie, sugerując że budowa dróg generuje większy ruch komunikacyjny.

Żądania mieszkańców

Mieszkańcy domagają się natychmiastowego wstrzymania wycinki drzew i prac budowlanych oraz przeprowadzenia rzetelnych badań geologicznych i konstrukcyjnych. Oczekują transparentnych konsultacji społecznych i ponownej analizy wpływu inwestycji na środowisko oraz infrastrukturę. Apelują o weryfikację zasadności budowy IV odcinka drogi w kontekście rzeczywistych potrzeb komunikacyjnych miasta.

  • Zobacz też:
Podpisano umowę na budowę ulicy 8 Pułku Ułanów w Krakowie
ZIM Kraków podpisał umowę na budowę ul. 8 Pułku Ułanów za 33,7 mln zł. Droga połączy ul. Zawiłą z rondem przy Kapelance. Realizacja potrwa 18 miesięcy.

Kontrpetycja

Pojawiła się także kontrpetycja mieszkańców Krakowa, w której zawarto między innymi że teren przeznaczony na trasę był rezerwą drogową od lat 80. i planowana droga jest kluczowa dla usprawnienia komunikacji w południowej części miasta. Ulica ma odciążyć przeciążoną ul. Kobierzyńską i poprawić transport publiczny oraz rowerowy. Zdaniem wnioskodawców, wyłączenie IV odcinka z realizacji sprawi, że inwestycja stanie się nieskuteczna, a brak drogi doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego w regionie. — Pozostawienie obszarów Kobierzyn-Zalesie i Ruczaj-Zaborze, ale także os. Kliny, bez realizacji ulicy 8 Pułku Ułanów, która mocno usprawni ruch autobusowego transportu publicznego oraz rowerowy może spowodować paraliż komunikacyjny tego obszaru miasta. Dotychczas dokonany rozwój zabudowy, a także dalsze plany jej zwiększenia, nie są możliwe bez rozwoju komunikacji, a planowana droga zbiorcza powinna być już dawno zrealizowana dla prawidłowej obsługi zespołów zabudowy, zwłaszcza wielorodzinnej zrealizowanych w ostatnich latach, a także i planowanych do realizacji zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium. — autorzy petycji apelują o szybkie rozpoczęcie budowy i podkreślają konieczność równego rozwoju infrastruktury drogowej w całym mieście.

  • Zobacz też:
Kontrowersyjne plany połączenia tramwajowego. Reagują radni
Połączenie dwóch istotnych punktów dla Krakowa spotkało się z pozytywnym odbiorem. Odkąd rozpoczęły się konsultacje, optymizm mieszkańców zaczął maleć.

fot.: FB / Michał Starobrat Radny Miasta Krakowa

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka