wtorek, 9 listopada 2021 16:18, aktualizacja 4 lata temu

Rdzawka. Duże utrudnienia na Zakopiance. Nie pojedziesz na pamięć!

Autor Marzena Gitler
Rdzawka. Duże utrudnienia na Zakopiance. Nie pojedziesz na pamięć!

Od dziś wprowadzono duże zmiany na przebudowywanym odcinku Zakopianki w Rdzawce (gm. Rabka Zdrój).  Kierowcy muszą uważać. Będą zmieniać drogę na nowo ukończony odcinek.

W związku z budową estakady na powstającej  dwujezdniowej DK47 Rdzawka – Nowy Targ, ok. godz. 17.00 we wtorek  9 listopada r. przełożony został ruch z istniejącej DK47 w Rdzawce na nowo wybudowaną drogę. Po nowej drodze, która w przyszłości będzie drogą dojazdową, kierowcy przejadą 900 m, po czym powrócą na istniejącą DK47. Ta zmiana organizacji ruchu spowodowana jest budową  estakady i będzie obowiązywała do końca realizacji inwestycji.

Utrudnienia Zakopianka Podhale Kraków Nowy Targ Rabka Zdrój
Duże utrudnienia na Zakopiance w Rdzawce (gm. Rabka Zdrój) - mapa Głos24 / Open Street Maps

Na budowie dwujezdniowej DK47 Rdzawka - Nowy Targ  zaawansowanie prac wynosi 40%. W ramach robót drogowych wykonywane są  wykopy w gruncie skalistym w Rdzawce, Klikuszowej i Lasku. Nasyp drogowy  pod konstrukcję nawierzchni powstaje w Rdzawce, Klikuszowej, Sieniawie, Lasku i Nowym Targu. W Nowym Targu (w km 17+075  – 18+080) wymiany jest też grunt słabonośny.

W ramach robót mostowych wykonywane są m.in.  zbrojenie i betonowanie przyczółków (skrajnych podpór) na dwóch mostach w  Klikuszowej: betonowanie fundamentu, zbrojenie i betonowanie głowicy  słupa oraz muru oporowego na wiadukcie drogowym  w Rdzawce czy zbrojenie rygla słupa, odwodnienie oraz zasypka skrajnej  podpory na wiadukcie drogowym w okolicy przejazdu kolejowego w Nowym  Targu. Prace zbrojarskie i betonowanie trwają aktualnie na 22 obiektach  mostowych.

Powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2x3,50m z czterema  węzłami drogowymi : Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ  Południe oraz 27 obiektami inżynierskimi (mosty, wiadukty. Wybudowane  zostaną drogi  obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych  i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska  (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt)  oraz przebudowana  infrastruktura techniczna.

Obliczono,  że z wykopów uzyskane zostanie 1 mln 800 tys. metrów sześciennych gruntu, w tym 1 mln 200 tys. materiału skalnego. Zostanie on w całości wbudowany w nasypy drogowe.  Najdłuższy wiadukt, który powstanie w Nowym Targu będzie miał 850 m  długości, drugi co do wielkości w miejscowości Lasek będzie miał prawie  690 m długości. Różnica poziomów pomiędzy początkiem odcinka i węzłem  Nowy Targ Południe, kończącym go będzie wynosiła  190 metrów.

Prace przygotowawcze dla odcinka DK47 Rdzawka Nowy  Targ prowadzone były w latach 2008 – 2015. Aneks do programu  inwestycyjnego dla tej drogi 26 czerwca 2017 r. podpisał minister  infrastruktury Andrzej Adamczyk, umożliwiając tym samym jej  realizację. W trakcie przetargu okazało się, że kwotę zapisaną w Programie Inwestycji trzeba zwiększyć i 29.08.2018r. minister podpisał dokument podwyższający o 90 mln zł budżet inwestycji, co umożliwiło  wybór wykonawcy i podpisanie z nim umowy. 19 września 2018 r. odpisana  została umowa na realizację dwujezdniowej drogi pomiędzy  Rdzawką i Nowym Targiem w trybie „projektuj i buduj”, z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o.o. z Zawiercia.  Koszt inwestycji wyniesie ponad 880 mln 100 tys. zł. Zadanie finansowane jest w całości ze środków budżetu państwa. Zakończenie budowy planowane jest po koniec 2023 r.

inf. i fot. GDDKiA

Podhale

Podhale - najnowsze informacje

Rozrywka