Na ulicach Krakowa pojawiły się nowe plakaty z hasłem "Inaczej niż zawsze - jak zawsze razem". To znak nowej kampanii społecznej, który stworzyło ośmioro krakowskich grafików i artystów wizualnych we współpracy z KBF.
Krakowskie Biuro Festiwalowe zaprosiło do współtworzenia akcji ośmioro krakowskich grafików i artystów wizualnych oraz czworo ludzi pióra. Ich podnoszące na duchu interpretacje hasła kampanii zdobią niemal 200 nośników udostępnionych przez firmy Clear Channel Polska i AMS.
"Inaczej niż zawsze - jak zawsze razem"
Hasło akcji zainspirowało artystów, grafików i pisarzy do wyrażenia nadziei i potrzeby kolektywnej solidarności. O dobrą energię płynącą z blisko 200 krakowskich przystanków i gablot reklamowych zadbali uznani twórcy wizualni: Tomek Budzyń, Łukasz Habiera NAWER, Antek Korzeniowski, Katarzyna Kotnowska, Marcin Maciejowski, Łukasz Markiewicz, Filip Piekara PIEKSA, Witold Siemaszkiewicz i Joanna Tyborowska. Ta ostatnia stworzyła plakaty do specjalnie napisanych na okoliczność kampanii tekstów Łukasza Orbitowskiego, Michała Rusinka, Dominiki Słowik i Adama Zagajewskiego. Pozostali graficy na swój sposób zinterpretowali hasło kampanii.
Z całą wieloznacznością hasła „Inaczej niż zawsze – jak zawsze razem” chcieliśmy wskazać na wyjątkowość sytuacji, w której znaleźliśmy się za sprawą epidemii koronawirusa, ale też zasugerować, że pomimo zewnętrznych okoliczności wspólnota może trwać dzięki naszemu zaangażowaniu – tłumaczy ideę kampanii Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Poczucie wspólnoty, dziś zapośredniczone w nowych technologiach czy przejawiające się w drobnych, nieoczywistych gestach, to coś, co aktywnie możemy i chcemy budować. Nasza kampania ma być paliwem dla kolektywnego radzenia sobie z trudną sytuacją. W fizycznej izolacji, w czterech ścianach, ale ramię w ramię – razem – zaznacza.
Solidarnością wykazały się dwie firmy reklamy zewnętrznej, Clear Channel Polska i AMS, które dołączyły do akcji, udostępniając gabloty reklamowe na terenie całego miasta.
To piękny przykład działania, gdy duzi gracze rynkowi postanawiają działać w myśl zasady współkonkurencji, czyli kooperacji podmiotów na co dzień ze sobą konkurujących, z której każdy z nich wychodzi zwycięsko. Nasza akcja sama w sobie ilustruje hasłowe „razem” – dołączyli do nas zarówno ludzie kultury, jak i podmioty biznesowe, które zrezygnowały z zysku i w słusznej sprawie postanowiły połączyć siły – mówi Helbin.
W kampanii znajdziemy także akcenty humorystyczne, takie jak smok wawelski w maseczce autorstwa Tomasza Budzynia czy praca rysownika i malarza Marcina Maciejowskiego, z której z nieskrywanym wyrzutem spogląda na nas kot. „Może byś trochę życia popraktykował” – sugeruje przewrotnie artysta, choć i tak wiemy, że największym rozsądkiem wykazuje się okupujące kanapę leniwe zwierzę.
Będzie dobrze! – zapewnia plakat Łukasza Markiewicza, na którym uśmiechnięte słońce powoli wychodzi zza dobrze znanego nam szarego konturu cząsteczki SARS-CoV-2. Wszystkie prace są częścią kampanii Miasta Kraków i Krakowskiego Biura Festiwalowego. Żartobliwie, z dystansem, czasem na przekór. Inaczej niż zawsze, ale zawsze z pozytywnym przesłaniem, którego tak bardzo potrzebują teraz mieszkańcy Krakowa.
Plakaty z krzepiącymi hasłami można oglądać na ulicach Krakowa do końca maja.
Organizatorzy kampanii „Inaczej niż zawsze – jak zawsze razem”: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Clear Channel Polska, AMS
Zaproszeni twórcy: Tomek Budzyń, Łukasz Habiera NAWER, Antek Korzeniowski, Katarzyna Kotnowska, Marcin Maciejowski, Łukasz Markiewicz, Łukasz Orbitowski, Filip Piekara PIEKSA, Michał Rusinek, Witold Siemaszkiewicz, Dominika Słowik, Joanna Tyborowska i Adam Zagajewski.
Źródło: UMK
