wtorek, 31 stycznia 2023 12:56

Kęty: Pies, który pomaga dzieciom w szkolnej nauce!

Autor Tomasz Stępień
Kęty: Pies, który pomaga dzieciom w szkolnej nauce!

Projekt edukacyjny, którego koordynatorką jest nauczycielka Monika Kojder ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Bohaterów Monte Cassino w Kętach został nagrodzony w 1. etapie 13. edycji konkursu dla szkół podstawowych i średnich “Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu”, który jest organizowany przez wydawnictwo Nowa Era. Szkoła otrzyma grant finansowy, wspierający dalszą realizację zgłoszonego projektu.

Wally jest dwuletnim, specjalnie szkolonym labradorem, który od września towarzyszy w nauce uczniom klas 4-8 ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Bohaterów Monte Cassino w Kętach. Celem projektu, autorstwa Moniki Kojder - nauczycielki biologii z uprawnieniami do dogoterapii, jest redukcja lęków i napięć u dzieci, integracja i zwiększenie kompetencji społecznych u uczniów, a także kształtowanie kompetencji etycznych i uwrażliwianie dzieci na los zwierząt.

– Projekt „Pies w szkole” jest moją odpowiedzią na sygnały wysyłane przez  uczniów, które zaobserwowałam na lekcjach biologii, prowadząc zajęcia w towarzystwie psa. Uczniowie, którym na lekcji towarzyszył Wally byli wyciszeni, spokojni i skupieni. Bardzo aktywnie pracowali, chętnie się wypowiadali i zgłaszali. Byli zainteresowani i kreatywni. Nie mogli się doczekać kolejnych zajęć. Przełamywali swoje lęki. Dlatego też główną przyczyną opracowania przeze mnie tego projektu była potrzeba wprowadzenia psa do szkoły na stałe i do wielu klas, tak by codziennie mógł wspierać uczniów w nauce – opowiada pomysłodawczyni projektu Monika Kojder.

Wally towarzyszy uczniom podczas lekcji przyrody, biologii, godzin wychowawczych, wycieczek szkolnych oraz zajęć świetlicowych.  W przyszłości planowany jest jego udział w indywidualnych zajęciach z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Na razie Wally przychodzi do szkoły raz w tygodniu na 3 godziny, podczas lekcji swobodnie chodzi między dziećmi, które przeszły trening komunikacji z psami. Kiedy Wally się zmęczy, może odpocząć na przygotowanym dla niego posłaniu.

– Podczas lekcji z udziałem Wally’ego miałam okazję obserwować zmiany w zachowaniu i myśleniu uczniów. Jedne dzieci otwierały się podczas kontaktu z psem, inne wyciszały, a niektóre aktywizowały w jego obecności. Zdarzało się, że uczniowie zwykle wycofani i mało rozmowni, zaczynali opowiadać o swoich doświadczeniach ze zwierzętami. Lekcje biologii w towarzystwie psa cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Potwierdziły też sugestię, że kontakt ze zwierzęciem znacznie podnosi motywację do działania i wpływa na jego efektywność –  dodaje Monika Kojder.

“Pies w szkole - jako wspomaganie edukacji i wychowania” to jeden z 4 projektów edukacyjnych z Małopolski, które zostały nagrodzone w 1. etapie konkursu konkursu “Projektanci edukacji”, przeznaczonego dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz średnich, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego.

Pozostałe nagrodzone projekty z Małopolski to:

  • Czytaj wiersz i licz! - projekt realizowany przez uczniów klas 1-3 ze Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Dursztynie. Jego celem jest „zbudowanie” mostu, po którym mali czytelnicy niepostrzeżenie będą przechodzić od dziecięcej poezji do świata liczb i matematyki.
  • Z komunikacją alternatywną i wspomagającą na Ty!  - projekt realizowany przez uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Stanisławiu Dolnym Uczniowie klasy 5 podczas godzin wychowawczych zapoznają się z różnorodnymi drogami komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
  • OWOCOWA ENERGIA a przyszłość - projekt realizowany przez uczniów klasy 7 i 8 ze Szkoły Podstawowej nr 129 im. Kornela Makuszyńskiego w Krakowie. Dzieci zbudują przestrzenną makietę ekologicznego miasta XXI wieku z odnawialnymi źródłami energii. Głównym celem grupy projektowej jest podjęcie działań, które przyczynią się do uświadomienia dzieciom i młodzieży jak ważna jest ochrona  Ziemi i poszukiwanie nowych, ekologicznych źródeł energii.

W tym roku w konkursie Projektanci Edukacji rywalizowały ze sobą 502 szkoły, łącznie nagrodzono 39 pomysłów uczniów i nauczycieli z całej Polski. Łączna pula nagród finansowych w konkursie wynosi 84.000 zł. Więcej o projektach, które zdobyły nagrody jury można przeczytać na stronie konkursowej.

– Pomysły na projekty edukacyjne, zgłoszone do 13. edycji konkursu, odpowiadały na problemy i zainteresowania uczniów, ale też otaczającego nas świata. Ujęło mnie, że część zaprojektowanych działań dotyczyła samorozwoju i dbałości o dobrostan psychiczny. Wiemy, że czasami sytuacja psychologiczna dzieci i młodzieży jest trudna, dlatego tego typu działania w szkole mają głęboki sens i bardzo je doceniam – komentuje Małgorzata Jankowska, koordynatorka inicjatyw odpowiedzialnych społecznie w wydawnictwie Nowa Era i jurorka konkursu “Projektanci edukacji”.

Obecnie trwa 2. etap konkursu “Projektanci edukacji”, w którym będzie oceniany sposób realizacji zgłoszonych wcześniej pomysłów. Mogą wziąć w nim udział nie tylko uczniowskie zespoły projektowe nagrodzone grantami finansowymi w 1 etapie konkursu, ale także wszyscy pozostali uczestnicy 13. edycji konkursu. Na realizację projektów i przedstawienie wyników jury konkursowemu, uczniowie i nauczyciele mają czas do 20 kwietnia tego roku. 18 maja jury ogłosi zwycięzców 2 etapu konkursu i przyzna im 5 Złotych Grantów po 3.000 zł każdy, ufundowanych przez organizatora konkursu - wydawnictwo Nowa Era.

W skład Jury konkursu wchodzą: Justyna Mak, Joanna Krzemińska, Karol  Wójcicki, Wioletta Klimczak, Małgorzata Jankowska, Ewa Tomaszewicz.

Uczestnicy konkursu “Projektanci edukacji” cały czas mogą liczyć na wsparcie merytoryczne Organizatora - czekają na nich liczne materiały merytoryczne, m.in e-booki, webinary i artykuły eksperckie,  zgromadzone na dedykowanej stronie internetowej https://projektanci edukacji.pl.

Oświęcim

Oświęcim - najnowsze informacje

Rozrywka