środa, 19 maja 2021 13:35

Kraków. Kładki, mosty, tunele i estakady. 7 nowych obiektów inżynierskich na drodze z Krowodrzy do Górki Narodowej

Autor Marzena Gitler
Kraków. Kładki, mosty, tunele i estakady. 7 nowych obiektów inżynierskich na drodze z Krowodrzy do Górki Narodowej

Aż siedem obiektów inżynierskich powstanie na trasie nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Na jakim etapie jest ich budowa?

Budowana od lipca 2020 linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju Krowodrza Górka - Górka Narodowa będzie miała 5 km długości to olbrzymia inwestycja. Aby zapewnić sprawny przejazd tramwaju na północ, konieczna jest budowa aż siedmiu obiektów inżynierskich, takich jak kładki pieszo-rowerowe, mosty, estakady a nawet tunele w miejscach, gdzie nowa trasa krzyżuje się z torami kolejowymi, ulicami czy potokami.

Kraków linia tramwajowa Krowodrza Górka Górka Narodowa
Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej - mapa ZIM

Tunel i estakady w rejonie Opolskiej

Patrząc od strony południowej, pierwszym takim newralgicznym miejscem jest rejon ulicy Opolskiej. Tam zostaną zbudowane aż trzy obiekty inżynierskie. Pierwszy to około 100-metrowy tunel dla samochodów na linii wschód-zachód. Tuż obok niego powstanie estakada, którą tramwaje przejadą nad doliną potoku Sudoł i ulicą Nad Sudołem. Obok torowiska będzie też chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa oraz droga, którą kierowcy będą mogli pojechać w kierunku północnym.

Kraków Opolska Górka Narodowa
Planowane wielopoziomowe skrzyżowanie i estakady przy Opolskiej - wizualizacja ZIM

Również w pobliżu powstanie równoległa estakada nad doliną potoku Sudoł przeznaczona dla samochodów, pieszych i rowerzystów, która będzie połączona z rondem, zbudowanym nad tunelem ulicy Opolskiej.

Zanim powstaną nowe budowle inżynierskie konieczna jest przebudowa instalacji podziemnych. Większość już została zrealizowana. Obecnie trwa przebudowa sieci energetycznej średniego napięcia oraz magistrali ciepłowniczej. Budowa tunelu Opolskiej i nowych estakad rozpocznie się już w wakacje.

Kładka w rejonie Szopkarzy

Kolejnym obiektem będzie kładka dla pieszych w rejonie ulicy Szopkarzy. Ta inwestycja pozwoli bezpieczne przejście nad powstającym torowiskiem i ulicami, ułatwiając dojście zarówno do osiedli znajdujących się w tym miejscu, jak i parkingu P+R, który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku tramwajowego.

Prace przy budowie kładki już się rozpoczęły. Wykonano część fundamentów podpór kładki i podpór pochylni centralnej. Rozpoczęto też posadowienie słupów filarów. Zgodnie z planem, do końca tego roku powstaną wszystkie podpory, elementy nośne kładki oraz pochylni zachodniej, centralnej oraz wschodniej, a w przyszłym roku zaplanowano prace wykończeniowe tj. malowanie obiektu, montaż balustrad i położenie nawierzchni.

Szopkarzy Kraków Górka Narodowa
Budowa kładki w rejonie ul. Szpkarzy - screen z filmu ZIM

Most nad Białuchą

Zmierzająca na północ linia tramwajowa przekracza następnie rzekę Białuchę. Powstanie tu kilkunastometrowy most, na którym zmieści się torowisko, ścieżka rowerowa, chodnik i nowa ulica. Ta konstrukcja jest gotowa w 90 procentach. Pozostałe prace - wykonanie zasypek, płyt przejściowych, montaż dylatacji i chodnika na skrzydłach przyczółków mają zostać wykonane do końca wakacji. Natomiast prace wykończeniowe tj. malowanie, układanie nawierzchni oraz wyposażenie zaplanowano dopiero w przyszłym roku.

Przepust nad Bibiczanką

W niewielkiej odległości od mostu nad Białuchą powstaje przepust nad potokiem Bibiczanka. Do tej pory wykonano połowę obiektu od strony wylotu. Obecnie trwają przygotowania do budowy palisad zabezpieczających część wlotową przepustu na czas realizacji robót fundamentowych. Cały obiekt ma zostać dokończony w ciągu kilku najbliższych tygodni, a prace wykończeniowe również odłożono do przyszłego roku.

Wiadukt kolejowy na magistrali nr 95

Siódmym z obiektów inżynierskich, które powstaną w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej jest wiadukt kolejowy w magistrali nr 95. Dzięki temu powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie ruchu tramwajowego i pociągów.

Pod liczącym około 13 m obiektem zmieści się torowisko, ścieżka rowerowa i chodnik. Nowa trasa połączy osiedla zlokalizowane przy ul. Bociana i Kuźnicy Kołłątajowskiej. Prace przy budowie wiaduktu rozpoczną się w 2022 roku, po uzgodnieniu z PKP czasowego zamknięcia magistrali kolejowej.

Przypomnijmy, że wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” Sp. z o.o. Zgodnie z kontraktem realizacja zadania powinna zakończyć się w 2022 roku.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

foto i wideo: ZIM /krakow.pl

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka