W 2025 roku Browar Okocim świętuje 180 lat nieprzerwanej działalności. Z tej okazji w zabytkowym Pałacu Goetzów w Brzesku, czyli historycznej siedzibie założycieli browaru, odbyła się uroczysta gala jubileuszowa.
W wydarzeniu uczestniczyli klienci, dostawcy, przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, instytucji lokalnych, środowisk edukacyjnych, duchowieństwa, mediów oraz byli i obecni pracownicy. Spotkanie było okazją do wspólnego uhonorowania bogatej tradycji Okocimia oraz spojrzenia z optymizmem na przyszłość marki, która od pokoleń budzi pasję do warzenia piwa.
1️⃣8️⃣0️⃣ lat NASZEGO rodzimego BROWARU OKOCIM🎉🎉🎉 Wszystko zaczęło się 𝟐𝟔 𝐤𝐰𝐢𝐞𝐭𝐧𝐢𝐚 𝟏𝟖𝟒𝟓 𝐫. w Okocimiu, gdzie doszło do...
Opublikowany przez Urząd Miejski w Brzesku Piątek, 25 kwietnia 2025
Piwowarska historia
Korzenie Browaru Okocim sięgają 1845 roku, kiedy to Jan Ewangelista Goetz będący piwowarem z niezwykłą pasją, wizją i kunsztem, postanowił wraz ze wspólnikami Józefem Neumannem i Julianem Kodrębskim, założyć warzelnię nad rzeką Uszwicą. Właśnie w Okocimiu powstało pierwsze na ziemiach polskich jasne pełne piwo dolnej fermentacji, które szybko zyskało popularność.
- Baron Goetz szukał wody, znalazł ją w Uszwicy, która wydawała się dobra. Jak tu przyjechał, to był już browarnikiem. Był posłem do parlamentu austriackiego, był posłem do parlamentu polskiego. Wielki szacunek dla niego.
– mówił Ryszard Pagacz, wicemarszałek województwa małopolskiego.
Dynamiczny rozwój browaru sprawił, że Okocim stał się jednym z czołowych producentów piwa w Europie. W 1911 roku powołano Spółkę Akcyjną Browar Okocim, notowaną na warszawskiej giełdzie. Albin Goetz, syn założyciela, zyskał w branży miano „króla piwa”, a eksport okocimskich produktów sięgnął poza granice Europy, budując międzynarodową renomę marki.
— Browar Okocim w Brzesku jest ważnym podmiotem gospodarczym Małopolski. Nie tylko daje zatrudnienie, ale także współpracuje z rolnikami i dostawcami z regionu i spoza niego. Nieustannie podtrzymuje idee Goetza, by tworzyć „najlepsze z najlepszego”. Ta zasada przekłada się oczywiście przede wszystkim na produkt. Jest także widoczna w inwestycjach i planach rozwojowych firmy, która podąża za nowoczesnymi rozwiązaniami. Niech ta piwowarska pasja, ugruntowana tak silnie w wieloletniej historii tego miejsca, przynosi coraz ambitniejsze projekty i będzie źródłem osobistej satysfakcji wszystkich pracowników.
- powiedział wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Okocim jako serce rozwoju Brzeska
Browar Okocim od zawsze odgrywał kluczową rolę w życiu gospodarczym i społecznym Brzeska. Jan Ewangelista Goetz nie ograniczał się do działalności przemysłowej — aktywnie wspierał lokalną społeczność, finansując budowę szkoły, szpitala, biblioteki, świetlicy oraz neogotyckiego kościoła. Dzięki jego inicjatywom Brzesko zyskało nie tylko nowe miejsca pracy, ale i instytucje służące mieszkańcom.
Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć




Goetz, choć z urodzenia Niemiec, głęboko identyfikował się z polskością. Często powtarzał: „Jemy polski chleb, będziemy Polakami”. Jego dzieci wychowane zostały w duchu patriotyzmu, a sam, zgodnie z wolą, został pochowany w polskim kontuszu po swojej śmierci w 1893 roku.
- Przez pokolenia Okocim był świadkiem i uczestnikiem przemian, jakie dokonywały się w naszej Ojczyźnie. Przetrwał trudne czasy, niosąc ducha gospodarczego rozwoju oraz odpowiedzialności społecznej tak charakterystycznych dla rodziny Goetzów – założycieli browaru, a jednocześnie filantropów, polityków i działaczy społecznych. (…) Browar Okocim to zakład ważny dla lokalnej społeczności, ale także żywy przykład tego, jak tradycja i odpowiedzialność mogą iść w parze z nowoczesnością i rozwojem. Takie miejsca obok funkcji komercyjnej pełnią również istotną rolę kulturotwórczą i społeczną – integrując mieszkańców, wspierając lokalne inicjatywy oraz przekazując kolejnym pokoleniom wartości wpisane w wieloletnią historię.
– przekazał wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz w liście odczytanym przez sekretarza stanu, zastępcę szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jakuba Stefaniaka.
W ostatnich latach sektor piwowarski w Polsce mierzy się z wyraźnym spadkiem konsumpcji piwa alkoholowego. Od 2019 do 2023 roku sprzedaż wolumenowa zmniejszyła się o 9,8%, a według danych GUS produkcja krajowa spadła z 40,4 mln hektolitrów do 34,6 mln hektolitrów w 2024 roku. W 2024 roku rynek zmalał o kolejne 2,8%.
W modzie piwa bezalkoholowe
W odróżnieniu od segmentu tradycyjnego, rynek piw bezalkoholowych notuje dynamiczne wzrosty. W 2025 roku prognozowany wzrost wynosi aż 17,4%. Kategoria NoLo („No and Low” — napoje bez alkoholu lub o niskiej jego zawartości) już teraz odpowiada za 6,5% całego rynku piwa w Polsce.
Zmieniające się preferencje konsumentów, zwłaszcza młodych, wskazują na rosnącą popularność piw bezalkoholowych, wybieranych dla smaku, a nie dla efektu alkoholu.
— Małopolska gospodarka rozwija się dynamicznie, a Browar Okocim to doskonały przykład połączenia tradycji z nowoczesnością. To marka, która rozsławia nasz region nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Jako Samorząd Województwa Małopolskiego konsekwentnie wspieramy przedsiębiorczość, pomagamy w rozwijaniu działalności, ułatwiamy lokowanie biznesu, przyciągamy inwestorów. Razem tworzymy najlepsze miejsce dla wszystkich przedsiębiorców, którzy ciężko pracują, są wytrwali, zaangażowani i chcą osiągnąć sukces, taki jak nasz 180-letni Browar Okocim.
- dodał marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka.
Wyzwania dla branży piwnej
Jednym z największych wyzwań dla branży piwowarskiej jest niestabilność legislacyjna. Częste zmiany przepisów, brak jasnych regulacji oraz nowe obowiązki środowiskowe utrudniają prowadzenie działalności, szczególnie na kurczącym się rynku piwa.
Rok 2025 przynosi wdrożenie systemu kaucyjnego DRS, obejmującego m.in. butelki po piwie. Branża od lat popierała idee zwrotności opakowań, rozwijając efektywny system szklanych butelek wielokrotnego użytku, który osiągał 92% skuteczności. Jednak budowa nowego systemu w ciągu jednego roku wiąże się z gigantycznymi kosztami i wyzwaniami logistycznymi.
Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć




Równolegle przygotowywane jest wdrożenie Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP). Branża wyraża obawy co do proponowanego kształtu przepisów, wskazując na ich potencjalnie antyśrodowiskowy charakter. Projekt wzorowany na nieudanym modelu węgierskim budzi sprzeciw zarówno środowisk biznesowych, jak i ekologicznych.
Wizerunek piwa w społeczeństwie
Narastająca negatywna narracja wokół piwa, często oderwana od faktów, stanowi kolejne wyzwanie. Tymczasem rozwój segmentu piw bezalkoholowych sprzyja ograniczaniu konsumpcji alkoholu w społeczeństwie, wpisując się w trendy odpowiedzialnej konsumpcji.
Piwo pozostaje największą kategorią FMCG w Polsce, generującą ogromne wpływy podatkowe i tworzącą miejsca pracy w wielu branżach — od rolnictwa po gastronomię. Dla utrzymania tej roli niezbędne jest budowanie zrozumienia znaczenia branży dla gospodarki oraz jej odpowiedzialnego wkładu w przemiany społeczne.
Fot: Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie / Materiały prasowe