poniedziałek, 28 kwietnia 2025 09:31, aktualizacja 4 godziny temu

Kraków będzie sparaliżowany. Wiemy jak przebiegnie remont mostu Grunwaldzkiego

Autor Mateusz Łysik
Kraków będzie sparaliżowany. Wiemy jak przebiegnie remont mostu Grunwaldzkiego

Już za kilka dni Kraków stanie przed jednym z największych wyzwań komunikacyjnych ostatnich lat. W sobotę, 10 maja, rusza przebudowa mostu Grunwaldzkiego — jednej z kluczowych przepraw przez Wisłę w centrum miasta. Zarząd Dróg Miasta Krakowa potwierdził, że od tego dnia most zostanie wyłączony z ruchu samochodowego i tramwajowego. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z mostu przez cały czas prowadzenia prac.

Prace rozpoczną się od rozbiórki obecnej nawierzchni aż do poziomu betonowej płyty nośnej. Następnie modernizacji poddane zostaną znajdujące się na moście rury ciepłownicze, a później drogowcy zajmą się izolacją i naprawą konstrukcji. Finalnie most zyska nowe jezdnie, torowiska, bariery ochronne oraz oświetlenie.

Koszt inwestycji wyniesie 15,5 mln zł. Prace wykonają firmy ZUE oraz Intop Tarnobrzeg, a całość ma zakończyć się na przełomie lutego i marca 2026 roku.

Organizacja ruchu podczas remontu mostu Grunwaldzkiego

Ruch tramwajowy i autobusowy zostanie skierowany przez ul. Kalwaryjską i Limanowskiego do ul. Krakowskiej i Starowiślnej. Uruchomiona zostanie również komunikacja zastępcza: linia tramwajowa z Czerwonych Maków P+R do Ronda Grunwaldzkiego oraz linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli „Powiśle – Nowy Świat”. Aby zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowa”, powstanie linia 784 jako wydłużenie trasy autobusu 184.

Dla kierowców wyznaczono objazdy trzecią obwodnicą miasta, obejmującą ulice Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. W tym celu przeprogramowana zostanie sygnalizacja świetlna na rondzie Grunwaldzkim, rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Stradom, Dietla i Krakowskiej zostanie czasowo wyłączona.

Dlaczego remont jest pilny?

Most Grunwaldzki od 1972 roku nie był gruntownie remontowany i przez lata użytkowania jego stan techniczny znacznie się pogorszył. Ekspertyza Politechniki Krakowskiej przeprowadzona w 2024 roku wykazała poważne uszkodzenia konstrukcji — dalsze użytkowanie bez napraw groziło trwałym zniszczeniem obiektu.

Zakres prac obejmuje m.in. wzmocnienie konstrukcji nośnej, remont podpór i układu sprężenia, modernizację torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, wymianę barierek ochronnych oraz modernizację systemu odwodnienia i stożków przyczółków.

Mimo że utrudnienia w ruchu potrwają wiele miesięcy, wykonawca zadeklarował skrócenie zamknięcia dla samochodów do siedmiu miesięcy, a dla tramwajów do pięciu i pół miesiąca.

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka