Już za kilka dni Kraków stanie przed jednym z największych wyzwań komunikacyjnych ostatnich lat. W sobotę, 10 maja, rusza przebudowa mostu Grunwaldzkiego — jednej z kluczowych przepraw przez Wisłę w centrum miasta. Zarząd Dróg Miasta Krakowa potwierdził, że od tego dnia most zostanie wyłączony z ruchu samochodowego i tramwajowego. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z mostu przez cały czas prowadzenia prac.
Prace rozpoczną się od rozbiórki obecnej nawierzchni aż do poziomu betonowej płyty nośnej. Następnie modernizacji poddane zostaną znajdujące się na moście rury ciepłownicze, a później drogowcy zajmą się izolacją i naprawą konstrukcji. Finalnie most zyska nowe jezdnie, torowiska, bariery ochronne oraz oświetlenie.
Koszt inwestycji wyniesie 15,5 mln zł. Prace wykonają firmy ZUE oraz Intop Tarnobrzeg, a całość ma zakończyć się na przełomie lutego i marca 2026 roku.
Organizacja ruchu podczas remontu mostu Grunwaldzkiego
Ruch tramwajowy i autobusowy zostanie skierowany przez ul. Kalwaryjską i Limanowskiego do ul. Krakowskiej i Starowiślnej. Uruchomiona zostanie również komunikacja zastępcza: linia tramwajowa z Czerwonych Maków P+R do Ronda Grunwaldzkiego oraz linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli „Powiśle – Nowy Świat”. Aby zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowa”, powstanie linia 784 jako wydłużenie trasy autobusu 184.
Dla kierowców wyznaczono objazdy trzecią obwodnicą miasta, obejmującą ulice Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. W tym celu przeprogramowana zostanie sygnalizacja świetlna na rondzie Grunwaldzkim, rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Stradom, Dietla i Krakowskiej zostanie czasowo wyłączona.
Dlaczego remont jest pilny?
Most Grunwaldzki od 1972 roku nie był gruntownie remontowany i przez lata użytkowania jego stan techniczny znacznie się pogorszył. Ekspertyza Politechniki Krakowskiej przeprowadzona w 2024 roku wykazała poważne uszkodzenia konstrukcji — dalsze użytkowanie bez napraw groziło trwałym zniszczeniem obiektu.
Zakres prac obejmuje m.in. wzmocnienie konstrukcji nośnej, remont podpór i układu sprężenia, modernizację torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, wymianę barierek ochronnych oraz modernizację systemu odwodnienia i stożków przyczółków.
Mimo że utrudnienia w ruchu potrwają wiele miesięcy, wykonawca zadeklarował skrócenie zamknięcia dla samochodów do siedmiu miesięcy, a dla tramwajów do pięciu i pół miesiąca.