wtorek, 30 listopada 2021 11:36

Kraków. MPK będzie testować autonomiczny autobus? W Polsce już się to robi!

Autor Marzena Gitler
Kraków. MPK będzie testować autonomiczny autobus? W Polsce już się to robi!

MPK w Krakowie przymierza się do testowania autobusu bez kierowcy. Rozmowy na ten temat prowadzą przedstawiciele francuskiej firmy Navya, która testuje autonomiczne taksówki i minibusy.

Informację o testach autonomicznego autobusu w Krakowie potwierdził Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK. – Potwierdzam, że w przyszłym roku będziemy prawdopodobnie testować taki autobus, ale jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretach – powiedział w rozmowie z LoveKraków

Jak informuje portal, 26 października do Krakowa przyjechali przedstawiciele francuskiej firmy Navya, która specjalizuje się w autonomicznych systemach jazdy.

W Krakowie testowany ma być pojazd mogący jednocześnie przewozić 15 osób (11 miejsc siedzących i 4 stojące). Bus na jednym ładowaniu może pracować średnio przez 9 godzin i porusza się z prędkością maksymalną 25 km/h.

Warto dodać, że pierwszym autonomicznym pojazdem komunikacji miejskiej, który pojawił się na ulicach Krakowa, był tramwaj bez motorniczego. Historyczny testowy przejazd dla mediów odbył się 29 stycznia ubiegłego roku.

W Polsce trwają już testy autonomicznych autobusów. Autobus bez kierowcy jeździ do gdańskiego ZOO i kursuje po miejscowym Cmentarzu Łostowickim. Autonomiczny bus testowało też już PKM Jaworzno, wykorzystując go na terenie zajezdni autobusowej.  

"Pojazdy autonomiczne będą tylko częścią łańcucha mobilności, wypełniającą lukę w dojeździe od najbliższego przystanku transportu zbiorowego do drzwi domu, biura czy wejścia do szpitala. Jeśli będą objęte jedną taryfą biletową i skrócą czas podróży od drzwi do drzwi to prywatny samochód straci na atrakcyjności. Pod względem atrakcyjności podróżowania transportem publicznym będzie to z pewnością rewolucja" - mówił w wywiadzie dla portalu Transport Publiczny Nicolas de Crémiers, Head od Marketing, Navya.

Wprowadzenie na ulice miast autobusów jadących bez kierowców umożliwiają zmiany w prawie przyjęte w przez ponad 50 państw. Jest to zgoda na razie jazdę wyłącznie drogami z fizyczną barierą, odgradzającą przeciwne pasy ruchu i zakazem poruszania się pieszo lub na rowerze. Od 1 stycznia 2021 roku producenci samochodów będą mogli testować na autostradach pojazdy z autonomią poziomu trzeciego (L3) - oznacz to jazdę bez angażowania kierowcy, choć musi być on obecny za kierownicą, gotów przejąć prowadzenie w każdym momencie.

fot. screen mat. prasowe Navya

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka