środa, 29 stycznia 2020 15:01

To nie żart. W Krakowie jeździł tramwaj bez motorniczego [WIDEO]

Autor Mateusz Łysik
To nie żart. W Krakowie jeździł tramwaj bez motorniczego [WIDEO]

To nie wypadek ani problem techniczny. Po Krakowie jeździł tramwaj bez motorniczego. Politechnika Krakowska wspólnie z MPK Kraków i NEWAG przeprowadziły testy autonomicznego tramwaju, podsumowujący pierwszy etap projektu naukowo-badawczego „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych”.

Na ten wyjątkowy przejazd mimo później godziny przyszły tłumy krakowian. Tramwaj typu 126N „Nevelo” w trybie sterowania autonomicznego przejechał o północy, 29 stycznia dwukrotnie trasę Muzeum Narodowe Krakowa – Cichy Kącik, za każdym razem pokonując bez motorniczego 8 przystanków.

Czy maszyna zastąpi człowieka?

Nie. Jak tłumaczy dr inż. Maciej Michnej, zastępca dyrektora Instytutu Pojazdów Szynowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej, „Nie chcemy pozbawić pracy motorniczych. Chcemy wprowadzić rozwiązania, aby praca kierujących była bardziej komfortowa.”

Co potrafi autonomiczny tramwaj?

Autonomiczny układ sterowania umożliwia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz z zapewnieniem bezpieczeństwa i nadrzędności sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa czy hamowania nagłego). Na podstawie bardzo precyzyjnej nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi z kół pojazdu, tramwaj automatycznie zatrzymuje się na przystankach (otwiera, zamyka drzwi i uruchamia sygnał ostrzegawczy przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne.

Realizacja niezwykłego projektu rozpoczęła się w 2019 r. Koordynacją działań pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi w projekt podmiotami zajął się mgr Maciej Górowski, pracownik Instytutu Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego PK i spółki NEWAG. Tramwaj „Nevelo” do prac badawczych został udostępniony przez Newag – czołowego polskiego producenta nowoczesnego taboru szynowego. Spółki CYBID sp. z o.o i MEDCOM sp. z o.o. odpowiadały za stworzenie programu komputerowego sterującego tramwajem oraz zaprojektowanie i wykonanie centralnej jednostki sterującej, czyli komputera komunikującego się ze sterownikami tramwaju. Przejazd testowy był możliwy dzięki współpracy z MPK S.A. Spółka udostępniła infrastrukturę techniczną, personel obsługi oraz dodatkowego motorniczego do nadzoru przejazdu.

Źródło: Politechnika Krakowska, materiały własne

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka