czwartek, 22 lipca 2021 14:36

Kraków. Zabytkowym jelczem i sanem przez całe miasto. Jedyny zachowany egzemplarz

Autor Marzena Gitler
Kraków. Zabytkowym jelczem i sanem przez całe miasto. Jedyny zachowany egzemplarz

Krakowska Linia Muzealna zaprasza w niedzielę, 25 lipca na przejażdżkę z Nowej Huty na Dębniki zabytkowymi autobusami ze swoich zbiorów. Można do niej dołączyć na 12 przystankach.

W niedzielę, 25 lipca przez miasto będzie kursować specjalna linia autobusowa nr 569, która połączy aleję Przyjaźni w Nowej Hucie z ulicą Zielińskiego na Zachodnich Dębnikach. Linię będą obsługiwać pojazdy zabytkowe m. in. San H01B #86 i Jelcz 272 MEX.

Zabytkowy san to wyjątkowy i być może jeden z ostatnich egzemplarzy tego modelu. Do Krakowa trafił dopiero w 2005, a w 2007 wyremontowany pojazd po raz pierwszy zaprezentowano krakowianom.

Pierwsze egzemplarze autobusów typu San H01B dostarczono do Krakowa w październiku 1958 roku. Były to pierwszymi w powojennej Polsce pojazdy, produkowane specjalnie do obsługi linii miejskich. Wyróżniała je innowacyjna jak na tamte czasy konstrukcja, a we wnętrzu mieściło się dużo pasażerów, zarówno na miejscach siedzących jak i stojących.

Niestety w trakcie eksploatacji autobusy zaczęły ujawniać się problemy. Stosunkowo delikatna konstrukcja, brak odpowiedniej ochrony przed korozją i przeciążenia, spowodowane zbyt dużą ilością przewożonych osób, przełożyły się bezpośrednio na ich krótka żywotność.  Mimo to, iż w swoim czasie sanockie autobusy stanowiły najliczniejszą grupę pojazdów krakowskiego przewoźnika, to przez wzgląd na wysoką awaryjność i kosztowność napraw, zostały one stosunkowo szybko całkowicie wycofane z ruchu.

Pojazd, który zobaczymy w niedzielę na trasie - autobus miejski San H01B o numerze 86 jest jedynym ocalałym egzemplarzem tego typu w Polsce. Do grona zabytkowych pojazdów MPK dołączył w podczas obchodów 80-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie.

Na przełomie lat 50-tych i 60-tych sany zastąpiły jelcze, które produkowała czechosłowacka fabryka. Pojazd typu Karosa 272MEX cechowała solidność wykonania oraz wytrzymałość.  W kolejnych latach zadecydowano o zakupie kolejnych sztuk tego typu pojazdów, produkowanych już na podstawie umowy licencyjnej w jelczańskich zakładach.

Po krakowskich ulicach poruszały się te autobusy w dwóch odmianach – miejskiej „272MEX” z pneumatycznym systemem otwierania drzwi oraz międzymiastowej/turystycznej „043” z ręczną obsługą drzwi.

Przez wzgląd na charakterystyczną konstrukcję nadwozia, popularne autobusy zyskały miano „ogórków”. O powszechnej eksploatacji autobusów tego typu świadczy fakt, iż w latach 1969-1978 pojazdy w różnych odmianach stanowiły jedyny rodzaj taboru eksploatowanego w Krakowie.

Jedyny zachowany krakowski egzemplarz o numerze inwentarzowym #341 został wyremontowany w latach 2000-2002, by zasilić tworzoną kolekcję zabytkowego taboru krakowskiego przewoźnika.

To oczywiście tylko dwa przykłady zabytkowych autobusów w zbiorach krakowskiego MPK.

W niedzielę, będziemy mogli przenieść się w czasie i wyruszyć w podróż po mieście pojazdami naszej młodości, lub tymi, którymi jeździli nasi dziadkowie czy rodzice.

Linia specjalna nr 569: przejedzie z „Alei Przyjaźni” przez al. Róż, ul. Żeromskiego, ul. Obrońców Krzyża, ul. Mikołajczyka, ul. Srebrnych Orłów, ul. Wiślicka, ul. Dobrego Pasterza, al. 29 Listopada (powrót: al. 29 Listopada, ul. Lublańska, rondo Barei), al. Słowackiego, al. Mickiewicza, al. Krasińskiego, ul. Konopnickiej, ul. Monte Cassino, ul. Skwerowa, ul. Bałuckiego, Rynek Dębnicki, ul. Tyniecka, ul. Szwedzka, ul. Praska do przystanku „Zielińskiego” (powrót: ul. Zielińskiego, ul. Monte Cassino).

Autobusy będą zatrzymywać się tylko na przystankach: „Aleja Przyjaźni”, „Teatr Ludowy”, „Rondo Piastowskie”, „Wiślicka”, „Rondo Barei”, „Opolska Estakada”, „Nowy Kleparz”, „Plac Inwalidów”, „Muzeum Narodowe”, „Rondo Grunwaldzkie” (w kierunku „Zielińskiego” na ul. Monte Cassino na jezdni dla ruchu ogólnego, w kierunku „Alei Przyjaźni” na ul. Monte Cassino na pasie autobusowo-tramwajowym oraz na ul. Konopnickiej) i „Zielińskiego” (końcowo-początkowy na ul. Zielińskiego, po skręcie w lewo z ul. Praskiej)

Linia będzie kursować w godz. ok. 10.00-17.00 co 30 minut.

W niedzielę bez zmian będzie kursować też zabytkowa linia tramwajowa nr 0, łącząca „Dajwór” z „Cichym Kącikiem”.

Opłata za przejazd liniami specjalnymi nie wiąże się z dodatkową opłatą, wystarczy zwykły bilet. Szczegółowy rozkład jazdy linii specjalnych jest dostępny na stronie internetowej muzealna.org.

fot. MPK Kraków / krakow.pl

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka