niedziela, 28 listopada 2021 13:56

Kraków. "Wyspiański w grobie się przewraca..." Zamieszanie wokół remontu u franciszkanów

Autor Marzena Gitler
Kraków. "Wyspiański w grobie się przewraca..." Zamieszanie wokół remontu u franciszkanów

Burzę komentarzy wywołał post Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie, który pochwalił się zakończeniem prac konserwatorskich przy dekoracjach ściennych prezbiterium bazyliki franciszkanów w Krakowie. Polichromie autorstwa Stanisława Wyspiańskiego przeszły gruntowną i bardzo analityczną konserwacje, ale zamiast zachwytu, internauci mocno skrytykowali efekt prac konserwatorów.

"Wyspiański na wyciągnięcie ręki. Zakończyły się prace konserwatorskie przy dekoracjach ściennych, usytuowanych w prezbiterium kościoła Franciszkanów w Krakowie. Polichromie autorstwa Stanisława Wyspiańskiego przeszły gruntowną i bardzo analityczną konserwacje. Niedawno Urząd Konserwatorski miał okazje zagościć na rusztowaniach, aby po raz ostatni (przed rozbiórką konstrukcji) przyjrzeć się Wyspiańskiemu z bliska.Stanisław Wyspiański swoją własną ręką, przeniósł na ściany tego kościoła, swoje najwspanialsze kartony, takie jak ,,Łucznicy'', ,,Strącenie Aniołów'', ,,Matka Boska w stroju krakowskim'' czy ,,Caritas''. Jak potwierdziły badania konserwatorskie, artysta tworząc te nowatorskie dekoracje mocno eksperymentował z technologią, dlatego też nie zachowała się autentyczna scena z wyobrażeniem ,,Michała Archanioła'', a którą za pomocą tzw. przepróchy (technika przenoszenia wzoru z kartonu na ścianę) zrekonstruowano na ścianie jeszcze w latach 80 XX wieku. Obecnie konserwatorzy posługując się oryginalnymi kartonami i archiwalnymi fotografami przywrócili polichromiom Wyspiańskiego ich właściwy wygląd. Konserwację przeprowadziła pani mgr Dorota Biedrońska – Krówka oraz jej zdolny zespół przy wsparciu  specjalistów i znawców Wyspiańskiego. Gratulujemy konserwatorskiego dzieła! Ciekawostka: Kolorystykę kamiennego ołtarza głównego (wykonanego przez Stehlików z fundacji Zofii Potockiej) także zaprojektował sam Wyspiański! - napisał Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie.

Wyspiański na wyciągnięcie ręki 🙂 Zakończyły się prace konserwatorskie przy dekoracjach ściennych, usytuowanych w...

Opublikowany przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie Wtorek, 23 listopada 2021

Niestety, zamiast zachwytu, internauci mocno skrytykowali efekt prac konserwatorów.

"Oj, zabiło mocniej serce. Ale czy tylko ja mam wrażenie, że twarze Bliźniąt są masakrycznie zdeformowane, a proporcje oczu / brwi / ust na Marii Apokaliptycznej to zupełnie inna wersja? Porównuje zamieszczone zdjęcia z reprodukcjami z albumu z 1984 roku i mam bardzo, bardzo mieszane uczucia..."

"To powinno być karalne..." To jak "Matka Whistlera", ale ta, "odnowiona" przez Jasia Fasolę... A może to on pomógł....?" "to jest jakiś surreal performenss? wy sobie żartujecie prawda?" "jesteście normalni? Wyspiański w grobie się przewraca..." - to tylko niektóre z komentarzy zbulwersowanych opublikowanymi zdjęciami internautów.

Różnice są ogromne. Dlaczego?

Co tak zbulwersowało odbiorców? To, że twarze Matki Bożej i Dzieciątka zupełnie nie przypominają tych sprzed renowacji. Dlaczego tak się stało Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków wyjaśnił w kolejnym poście. Konserwatorzy dotarli do oryginalnych rysunków i szkiców Stanisława Wyspiańskiego, i na ich wzorze usunęli późniejsze przemalowania.

"Sprostowanie: Zdjęcie na którym są dłonie z kartkami (powyżej - przyp. red.), przedstawiają powiększony fragment archiwalnej fotografii z wyglądem twarzy Matki Boskiej jaką namalował Wyspiański. W konserwacji zmiana wyglądu twarzy zawsze wzbudza najwięcej emocji. W związku z tym, że pod naszym poprzednim postem pojawiło się wiele komentarzy pragniemy wyjaśnić i doprecyzować, że zdjęcie które przedstawia wizerunek ,,Matki Boskiej w stroju krakowskim’’ przed konserwacją, jest efektem wtórnych przemalowań, które znacznie zafałszowały i zniekształciły wygląd oryginału. Nie była to twarz jaką autentycznie namalował Wyspiański. Zdjęcie przedstawiające obecny wizerunek Matki Boskiej, po konserwacji, jest za to wynikiem wnikliwych prac konserwatorskich, które przywróciły polichromii jej autentyczny wygląd. Wykonano to na podstawie zachowanych na ścianie nawarstwień, kartonów oraz przy pomocy archiwalnych fotografii ukazujących malowidła w takim stanie w jakim stworzył je Wyspiański. Po otrzymaniu dokumentacji powykonawczej podzielimy się materiałami."

Sprostowanie: Zdjęcie na którym są dłonie z kartkami, przedstawiają powiększony fragment archiwalnej fotografii z...

Opublikowany przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie Środa, 24 listopada 2021

fot. ze zbiorów WUOZu/ Fb. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie

Kraków

Kraków - najnowsze informacje