środa, 2 października 2024 13:41

Obawy w sprawie prac na Salwatorze. Co na to ZDMK?

Autor Krystian Kwiecień
Obawy w sprawie prac na Salwatorze. Co na to ZDMK?

We wtorek 1 października prezes stowarzyszenia "Ulepszamy Kraków!" Krzysztof Kwarciak zauważył liczne problemy podczas trwających ważnych prac na ulicy Kościuszki. Zapytaliśmy Zarząd Dróg Miasta Krakowa o to czy są one na tyle realne.

Krzysztof Kwarciak opublikował listę zauważonych przez swoich czytelników, jak i samego siebie wad na temat istotnych i dłużących się prac na Salwatorze. Główne zarzuty, to między innymi jakość tworzonych chodników i dróg, oraz ich kształt, który według autora prezentował się planowo inaczej.

Zapytaliśmy o komentarz Zarząd Dróg Miasta Krakowa, który odniósł się do sprawy w obszerny sposób. Zacznijmy jednak od początku.

Jakie dokładnie są zarzuty względem prac na Salwatorze?

Trwające prace na ulicy Kościuszki są jednymi z najbardziej uciążliwych w Krakowie. Prezes stowarzyszenia "Ulepszamy Kraków!" zwraca uwagę na kilka poważnych problemów podczas budowy na Salwatorze.

Wskutek arbitralnie podjętych decyzji zmniejszy się ilość drzew, zostaną zastosowane gorszej jakości materiały budowlane, rowerzyści będą musieli jeździć slalomem, a tramwaje będą blokowane przez samochody, które mają częściowo kursować po torowisku. Nie brakuje również dosyć spektakularnych wpadek przy przygotowaniu dokumentacji. W projekcie zupełnie zapomniano o koszach na śmieci, a niektóre słupy mają być zainstalowane bardzo blisko okien. Trudno uwierzyć, że to się dzieje naprawdę. Wydaje się, że wiele problemów jest efektem niewystarczającego nadzoru ze strony władz miasta. - zauważa Krzysztof Kwarciak.

Miasto realizuje projekt przebudowy ulicy Kościuszki w zupełnie innym kształcie niż był prezentowany mieszkańcom przed...

Opublikowany przez Krzysztofa Kwarciaka Wtorek, 1 października 2024

Zarzuty brzmią dość poważnie. Skontaktowaliśmy się z Zarządem Dróg Miasta Krakowa, by dowiedzieć się, w jaki sposób odniosą się do sprawy. Krzysztof Kwarciak przedstawił ponurą wizję zmarnowanego czasu i pieniędzy, jeśli nie dojdzie do szybkiej reakcji prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego. Co na to wszystko ZDMK?

Stanowisko Zarządu Dróg

Otrzymaliśmy odpowiedź na każdą z palących kwestii. Przejdźmy zatem po kolei, jeden po drugim. Co z drzewami? Czy ich ilość faktycznie się zmniejszy?

Bilans zieleni i drzew na całej inwestycji Kościuszki/Zwierzyniecka: Wyciętych – 10 szt. (Kościuszki 10 szt., Zwierzyniecka 0 szt.) Przesadzonych poza teren inwestycji – 50 szt. (Kościuszki 29 szt., Zwierzyniecka 21 szt.) Liczba drzew, które będą nasadzone – 64 szt. (Kościuszki 38 szt., Zwierzyniecka 26 szt.).

Dodatkowo zostanie nasadzonych 6996 szt. krzewów, 1818 szt. traw ozdobnych (na terenie całej inwestycji). Wynika z tego, że na obydwu ulicach ZDMK zasadzi więcej drzew, niż usunie (a te usunięte są w większości w innych lokalizacjach). Zarząd Dróg dementuję informację o „gorszym gatunku drzew”, gdyż zaprojektowane gatunki są identyczne z usuwanymi.

Jak wygląda sprawa z kierunkiem ruchu?

W kwestii przekierowania ruchu samochodowego na torowisko z płyt betonowych ZDMK informuje, że ruch samochodowy odbywać się będzie po torowisku w ul. Kościuszki na odcinku od budynku nr 82 do nr 72 (jednostronnie w kierunku ul. Flisackiej z uwagi na konieczność przeprowadzenia głównej ścieżki rowerowej).

Informacja dla rowerzystów

ZDMK informuje, iż ścieżka rowerowa posiada szerokość 3 m. Równolegle do ścieżki (od strony budynków) poprowadzony jest ciąg pieszy. Z tego powodu w przekroju ulicy na przedmiotowym odcinku ul. Kościuszki nie ma miejsca na pas ruchu, który stanowi jezdnię wyłącznie dla samochodów w kierunku centrum miasta.

Przekierowanie ruchu samochodowego na torowisko tramwajowe będzie zrealizowane przez konieczność wprowadzenia łącznika rowerowego w rejonie ul. Senatorskiej, na wniosek mieszkańców ul. Kościuszki, zgłoszony przez nich samych podczas konsultacji społecznych.

Co z koszami na śmieci?

Tak jak w wypadku każdej miejskiej inwestycji polegającej na przebudowie istniejącej ulicy kosze na śmieci zostały zdemontowane i zabrane przez MPO. Po zakończeniu inwestycji kosze powrócą w tych samych miejscach w których były. Jeśli będzie potrzeba zwiększenia liczby koszy, zostanie to zrobione. - dodaje Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Zmiana w nawierzchni chodników nastąpiła ze względu na opinię Miejskiego Konserwatora Zabytków z dnia 8 marca 2019 r., która ma charakter obligatoryjny.

fot: Głos24 / Praca własna

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka