poniedziałek, 18 września 2023 13:06

Obwodnica Chełmca oddana do ruchu. "Inwestycja wyczekiwana przez mieszkańców"

Autor Patryk Trzaska
Obwodnica Chełmca oddana do ruchu. "Inwestycja wyczekiwana przez mieszkańców"

Kierowcy mogą już korzystać z nowo otwartej obwodnicy Chełmca. Nowa trasa łączy DK28  z północną obwodnicą Nowego Sącza. Budowa drogi trwała półtora roku.

Nowa  trasa ma dokładnie 1406 m długości. Ten krótki odcinek dla mieszkańców Chełmca  i Nowego Sącza ma ogromne znaczenie. Obwodnica łączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. ks. prof. Bolesława Kumora, pozwalając na ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ul. Limanowskiej i Marcinkowickiej.

– Na obwodnicę Chełmca czekali nie tylko mieszkańcy tej miejscowości, ale też mieszkańcy Nowego Sącza. Ten półtorakilometrowy odcinek ma fundamentalne znaczenie dla  mieszkańców zachodniej części miasta, dla turystów, dla ruch tranzytowego, który dzięki tej drodze ominie centrum Chełmca – powiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Cieszę się, że możemy dziś otworzyć kolejny odcinek nowej drogi w  Małopolsce. Drogi, która była wyczekiwana przez mieszkańców Sądecczyzny. Drogi, która przynosi ulgę  mieszkańcom Chełmca – zaznaczył Szef Gabinetu Politycznego Ministra  Infrastruktury Tomasz Tomala.

Przypomnijmy, w styczniu 2020 roku codziennie przejeżdżało drogą ponad 26 tysięcy pojazdów, w tym ponad 3,6 tysiąca samochodów ciężarowych i dostawczych.

Nowa trasa domyka od zachodu północną obwodnica Nowego Sącza i wyprowadza z centrum ruch  tranzytowy, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców.

Nowa  droga jest z kilku względów nietypowa. Przebiega niemal w całości na nasypach, a pod nią przechodzą wszystkie drogi lokalne. Na trasie nie ma żadnego skrzyżowania. Ma też walor widokowy, jadący nią kierowcy widzą z lepszej perspektywy okolicę i pasma Beskidów.

Koszt budowy obwodnicy to niespełna 50 milionów zł. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Swietelsky AG i SwietelskyRail Polska. Nadzór nad realizacją inwestycji pełni firma Arcus.

Poza samą trasą obwodnicy, zbudowano także ponad 370 metrów dodatkowych  jezdni. W czasie budowy zużyto 700 ton stali i prawie 6 tysięcy ton masy bitumicznej do budowy jezdni. Nasypy powstały dzięki nawiezieniu ok. 70 tysięcy metrów sześciennych ziemi. Mniej wykorzystano np. do budowy krakowskiego kopca Kościuszki.

W ramach inwestycji powstały cztery obiekty - dwa mosty nad rzeką Biczyczanką i dwa wiadukty (nad ul. Leśną i  ul. Węgrzynek). Uśredniając jeden obiekt budowano więc co ok. 350 m. Tak duża liczba mostów i wiaduktów na tak krótkim odcinku w zdecydowanym  stopniu wpłynęła na czas budowy drogi i jej koszt.

inf./fot. GDDKiA

Nowy Sącz

Nowy Sącz - najnowsze informacje

Rozrywka