piątek, 21 lutego 2020 14:25

Oświęcim. Dziewięciu chętnych na budowę S1 do Dankowic. Kto zostanie wybrany?

Autor Mirosław Haładyj
Oświęcim. Dziewięciu chętnych na budowę S1 do Dankowic. Kto zostanie wybrany?

GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na budowę kolejnego, ponad 15-kilometrowego odcinka, drogi ekspresowej S1.

10 października 2019 r. ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch z czterech odcinków realizacyjnych nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą. 14 lutego br. otworzono oferty na pierwszy z nich, odcinek od węzła Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła). Dzisiaj zapoznano się z ofertami na odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice.

W zakres robót wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km,
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze.

Wpłynęło dziewięć ofert. Najniższą cenę (989 751 443,10 zł) złożyło konsorcjum firm: PORR z Warszawy z partnerem Mota - Engil Central Europe z Krakowa, a najwyższą Mostostal Warszawa (1 151 186 779,79 zł). GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 1 030 448 818 zł brutto.
Poniżej prezentujemy pełne zestawienie ofert.

1.   China State Construction Engineering Corporation Limited 15,  Sanlihe Road, Haidian District, Pekin, Chińska Republika Ludowa.
Cena: 1 071 382 261,47 zł

2.    Konsorcjum firm w składzie: 1. Polbud-Pomorze sp. z o.o., Łącko  18, 88-170 Pakość, 2. Wibra Recycling Technologies spółka z ograniczoną  odpowiedzialnością sp. k. ul. Królewska 65a/1, 30-081 Kraków, 3. Masfalt  sp. z o.o. ul. Stefana Bryły 4, 05-800 Pruszków, 4. INTOP WARSZAWA sp. z  o.o., ul. Łukasza Drewny 70, 02-968 Warszawa.
Cena: 1 099 160 484,67 zł

3.   Metrostav Polska S.A. – Lider konsorcjum Ul. Strażacka 81, 43-382  Bielsko-Biała Oraz Metrostav a.s. – Członek konsorcjum, 180 00 Praha 8,  Koželužská 2450/4, Libeň.
Cena: 997 404 233,40 zł

4.    STRABAG Sp. z o.o., z siedzibą przy ul. Parzniewskiej nr 10,  05-800 Pruszków, Polska.
Cena: 1 043 144 445,67 zł

5.    Mostostal Warszawa S.A., ul. Konstruktorska 12A, 02–673 Warszawa.
Cena: 1 151 186 779,79 zł

6.    Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., ul.  Okólna 10, 42-400 Zawiercie.
Cena: 1 070 741 597,08 zł

7.   Budimex S.A., Ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa.
Cena: 1 100 706 653,34 zł

8.    Konsorcjum: Porr S.A. - Lider, ul. Hołubcowa 123, 02-854 Warszawa,  Mota – Engil Central Europe S.A. - Partner, ul. Opolska 110, 31-323  Kraków.
Cena: 989 751 443,10 zł

9.    POLAQUA Sp. z o.o., ul. Dworska 1, Wólka Kozodawska, 05-500  Piaseczno.
Cena: 1 068 667 045,93 zł

GDDKiA oprócz ceny zastosowała jeszcze dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji. Wszyscy oferenci zadeklarowali skrócenie terminu wykonania inwestycji o 3 miesiące i przedłużenie okresu gwarancji jej jakości o 5 lat.

Wszystkie odcinki S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”. Teraz komisja przetargowa przeanalizuje złożone oferty i wybierze wykonawcę.

Korytarz Transeuropejski

GDDKiA Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3

Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (16 grudnia 2019 r. ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1), oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowę podpisano 10 października 2019 r.).

Co i kiedy?

Kalendarium przeprowadzonych i planowanych prac przedstawia się następująco:

30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
15 marca 2017 r. - uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu inwestycji
10 października 2019 r. - ogłoszenie przetargu
21 lutego 2020 r. - termin składania i otwarcia ofert
kwiecień 2020 r. - planowane zawarcie umowy
lata 2021 - 2023 - planowany okres budowy

Fot. i inf.: GDDKiA

Oświęcim - najnowsze informacje