czwartek, 10 września 2020 13:17

Rusza budowa dworców w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu. Jak będą wyglądać?

Autor Emilia Gara
Rusza budowa dworców w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu. Jak będą wyglądać?

Niewielkich rozmiarów, nowoczesne, komfortowe i proekologiczne – takie już niedługo będą dworce w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu. PKP S.A. przekazały plac budowy wykonawcy. Koszt inwestycji to prawie 9 mln zł.

Obydwa dworca są realizowane w trybie „Projektuj i buduj” w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiego projektu PKP S.A. Będą to tzw. IDS-y modułowe, czyli projekty typowe, w których zaimplementowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. Nowe obiekty w Sterkowcu i Biadolinach będą odznaczać się współczesną i nowoczesną formą architektoniczną.

Dworzec w Sterkowcu zaprojektowano jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będą mieścić się poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej części, tzw. miejskiej, będzie niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą zlokalizowane zostaną również stojaki rowerowe (11 sztuk) wraz ze stacją naprawy rowerów. Nowy dworzec w Biadolinach będzie nieco mniejszy, ale równie nowoczesny w formie architektonicznej. Pod wiatą, oprócz 11 stojaków rowerowych i stacji napraw rowerów, podróżni znajdą pawilon, w którym zlokalizowane będą niewielka ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraz toalety. Dominantą architektoniczną w bryłach obydwu nowych budynków będą wieże zegarowe o wysokości 8 m.

– Program Inwestycji Dworcowych owocuje budowami dworców w całej Polsce. Już teraz takie małopolskie dworce jak na stacjach Miechów i Oświęcim cieszą oko i ułatwiają życie mieszkańcom. Teraz przychodzi czas na Biadoliny i Sterkowiec. Każda taka inwestycja to krok do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Nowe dworce w Sterkowcu i Biadolinach to jednak nie tylko nowoczesna, funkcjonalna i przyjazna środowisku architektura. Budynki będą pozbawione barier architektonicznych, dzięki czemu będą łatwo dostępne dla wszystkich grup podróżnych, w tym pasażerów z dziećmi i dużymi bagażami czy osób starszych. Nowe dworce będą posiadały wiele udogodnień dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowano ścieżki prowadzące wewnątrz budynków i w ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planami obiektów. Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Budynki zostaną wyposażone w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów. Na obydwóch dworcach będzie zainstalowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką, w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Nowy dworzec w Sterkowcu zostanie dodatkowo wyposażony w pompę ciepła woda-powietrze, system pozwalający na wykorzystanie wód opadowych jako wody do spłukiwania toalet, a także 12 paneli fotowoltaicznych na dachu do pozyskiwania „zielonej energii”. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynkach zostaną zainstalowane nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.

Dodatkowo przy dworcu w Biadolinach na nowo zostanie wykonane nawierzchnia drogi, chodniki oraz wyznaczone zostaną miejsca parkingowe (łącznie 40). Na nowo zostaną również zaaranżowane tereny zielone. Podobnie będzie w Sterkowcu, z tym że liczba miejsc parkingowych będzie ograniczona tylko dla tych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsc postoju chwilowego (Kiss&Ride).

Budowa nowych dworców w Biadolinach i Sterkowcu jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.  Planowany termin ich zakończenia to wiosna 2021 roku. Są one dofinansowane z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą budowy nowych dworców jest konsorcjum firm Heli Factor sp. z o. o. i MERX sp. z o.o.

Inf. i fot.: Polskie Koleje Państwowe S.A.

Brzesko

Brzesko - najnowsze informacje