czwartek, 7 marca 2019 09:07

Tarnów: Radni dzielnicowi za podwyżkami cen odbioru śmieci

Autor Manuel Langer
Tarnów: Radni dzielnicowi za podwyżkami cen odbioru śmieci

Weryfikacja deklaracji śmieciowych, zwiększenie opłaty za odpady zmieszane, zróżnicowanie stawek za odbiór odpadów w zależności od ilości osób w domu czy mieszkaniu – to tylko niektóre propozycje działań, jakie radni osiedlowi zaproponowali podczas dzisiejszego spotkania z prezydentem Tarnowa jako narzędzia, które – ich zdaniem – mogą uszczelnić system gospodarki odpadami komunalnymi w naszym mieście.

– Zależy mi na tym, aby byli Państwo dobrze poinformowani o tym, jaką mamy aktualnie sytuację w gospodarce odpadami – mówił prezydent Roman Ciepiela, omawiając przyczyny braku jej stabilizacji. Od 2014 roku w Tarnowie opłata za odbiór odpadów posegregowanych wynosi 8,5 złotego od osoby miesięcznie, a za odbiór odpadów zmieszanych mieszkańcy płacą 16 złotych. To jedne z najniższych stawek w Polsce, niepozwalające na zbilansowanie systemu gospodarki komunalnej, tymczasem w wielu miastach i gminach powszechne są opłaty, przekraczające 25 złotych. Kłopotem jest również to, że kilkanaście tysięcy mieszkańców Tarnowa nie złożyło deklaracji śmieciowych, na podstawie których pobierana jest opłata za odbiór odpadów. Optymalna, realna stawka, która pozwoli na utrzymanie jakości miejskich usług w gospodarce komunalnej na dotychczasowym poziomie to 16,20 złotego za odbiór odpadów posegregowanych. – Ubolewam nad tym, że doszło do zaburzeń funkcjonowania systemu, który – wprowadzony kilka lat temu – sprawnie funkcjonował. Niestety przyszedł czas, w którym musimy zmierzyć się z kosztami, które nie są zależne od miasta – dodał.

Obecni na spotkaniu przedstawiciele 16 rad osiedlowych zgodnie stwierdzili, że stawka 8,5 zł od osoby jest niewystarczająca ze względów ekonomicznych, różnili się jednak w kwestii akceptowalnej przez mieszkańców podwyżki. – To, że ceny za wywóz śmieci trzeba podnieść to jest rzecz pewna. Mimo iż mieszkańców na papierze nam z roku na rok ubywa, to widzimy jak wzrasta liczba produkowanych śmieci. Jeśli nie będziemy otwarci w stosunku do miasta, którego jesteśmy mieszkańcami, nie będziemy otwarci na propozycje, które zgłasza nie tylko Urząd Miasta, ale i mieszkańcy – nasi sąsiedzi, a będziemy patrzyli na problem w sposób ograniczony, nie znając obowiązujących ustaw i nie potrafiąc prawidłowo odczytać i zinterpretować danych, które są nam przedkładane to będziemy tylko w sposób zapamiętały przerzucać się przykładami i nic więcej. Nie o to chodzi – mówiła Krystyna Drozd przewodnicząca Rady Osiedla „Grabówka”.

Cenne uwagi do dyskusji nad uszczelnieniem systemu wniósł przewodniczący zarządu osiedla „Krzyż” Jacek Jarmuła. – Moim zdaniem możliwości uszczelnienia jest kilka. Należy zaktualizować deklaracje śmieciowe i zweryfikować je zestawiając ze zużyciem wody. Opłaty za odpady zmieszane moim zdaniem powinny być w maksymalnej kwocie dopuszczanej przez ustawę. A gdyby stawkę za odbiór odpadów uzależnić od liczby osób w danym mieszkaniu: za pierwszą osobę płacilibyśmy na przykład 16 zł, za drugą 12 zł, za trzecią 10 zł? Można też zlecić dodatkowe kontrole i przeprowadzić kampanię informacyjną – argumentował. Niestety, jak wyjaśnił zastępca dyrektora Wydziału Infrastruktury Miasta Stefan Piotrowski, na zróżnicowanie opłat w zaproponowany sposób nie pozwala polskie ustawodawstwo, natomiast każde dodatkowe działanie jak kontrole i kampanie generują dodatkowe koszty.

Konieczność współpracy spółek miejskich i spółdzielni podniósł także Jerzy Zgłobica przewodniczący Rady Osiedla „Westerplatte”. – Jeśli chcemy uszczelnić system musimy na nowo złożyć deklaracje, a następnie zderzyć te dane z danymi z geodezji, Tarnowskich Wodociągów i spółdzielni mieszkaniowych... Wtedy otrzymamy rzetelne informacje na temat liczby mieszkańców, którzy powinni płacić za śmieci – przekonywał. Problem spadającej liczby osób, które złożyły deklarację śmieciową nie dotyczy tylko miasta Tarnowa. – W Gminie Tarnów na 25 tys. mieszkańców, deklarację złożyło tylko 20 tys. W Poznaniu różnica sięga 100 tys. osób – wyjaśniał prezydent. Jeśli chcemy, aby stan sanitarny Tarnowa był nadal na tym samym poziomie, musimy o to zadbać wszyscy. Dlatego bardzo Państwu dziękuję za dzisiejsze spotkanie i wszelkie propozycje.

Jutro, 7 marca, o godzinie 16 w Sali Lustrzanej rozpocznie się nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej w Tarnowie, poświęcona ustaleniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Info/foto: UMK

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka