Bezpieczeństwo i komfort rowerzystów w dużej mierze zależy od jakości infrastruktury drogowej. W Krakowie trwa intensywny program poprawy przejazdów rowerowych, który ma na celu eliminację nierówności i podniesienie standardu ścieżek.
Dzięki współpracy Zarządu Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) oraz prezydenckiego zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej, sukcesywnie wyrównywane są uskoki na przejazdach. W efekcie codzienna jazda staje się płynniejsza i bezpieczniejsza dla tysięcy mieszkańców.
Problemy starej infrastruktury
Sieć rowerowa w Krakowie powstaje od lat, jednak wiele starszych rozwiązań nie spełnia współczesnych standardów. Nierówne przejazdy, uskoki czy źle zaprojektowane skrzyżowania były zmorą rowerzystów, powodując dyskomfort i ryzyko upadków. Na te problemy zwrócili uwagę sami mieszkańcy, którzy rozpoczęli inicjatywę naprawy najbardziej uciążliwych odcinków. Obecnie działania te zostały przejęte przez miasto, które systematycznie modernizuje przejazdy w ramach budżetu na bieżące utrzymanie infrastruktury.
Skuteczna współpraca i plan działań
Dzięki współpracy zespołu rowerowego z ZDMK utworzono specjalny fundusz przeznaczony na poprawę przejazdów. W ostatnim kwartale ubiegłego roku wyrównano 16 miejsc, a w bieżącym roku planowane są prace w co najmniej 40 kolejnych lokalizacjach.
Inwentaryzację miejsc wymagających interwencji przeprowadzili społecznicy, bazując na projekcie zgłoszonym do budżetu obywatelskiego. Lista priorytetowych przejazdów obejmuje punkty, które najbardziej odbiegają od standardów i utrudniają codzienną jazdę rowerzystom.
— Samą inwentaryzację najpotrzebniejszych poprawek przeprowadzili przedstawiciele strony społecznej zespołu rowerowego. Inspiracją do powstania listy najważniejszych przejazdów był projekt zgłoszony do budżetu obywatelskiego, który był zbiorem 100 punktów pokazującym jednostkom miejskim, w których miejscach w Krakowie takie przejazdy odbiegające od obowiązujących standardów są najbardziej uciążliwe dla rowerzystów podczas codziennej jazdy. Jako priorytety wskazaliśmy odcinki ze studium podstawowych tras rowerowych.
– wyjaśnia Jarosław Tarański, ekspert rowerowy VeloMałopolska.
Mapa miejsc objętych poprawkami jest dostępna online, co pozwala mieszkańcom śledzić postępy prac i zgłaszać kolejne sugestie.
Nowoczesne metody poprawy przejazdów
Aby zapewnić trwałość i skuteczność napraw, zastosowano metodę tworzenia asfaltowych łat wyrównujących przestrzeń pomiędzy krawędziami drogi. To rozwiązanie minimalizuje wstrząsy i uderzenia nawet dla rowerzystów poruszających się na wąskich oponach szosowych czy korzystających z cięższych rowerów cargo.
— Kluczowe było opracowanie efektywnych i ekonomicznych metod naprawy, które jednocześnie zapewnią długoterminową trwałość przejazdów. Przeanalizowaliśmy różne rozwiązania techniczne, testowaliśmy je i wybraliśmy najskuteczniejsze. -
tłumaczy Piotr Trzepak z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Gdzie już dokonano poprawek?
W ubiegłym roku poprawiono przejazdy w wielu newralgicznych punktach Krakowa, m.in.:
- skrzyżowanie Młynówki Królewskiej i ul. Podchorążych.
- skrzyżowanie ul. Księcia Józefa i Jodłowej.
- skrzyżowanie ul. Armii Krajowej i Przybyszewskiego.
- skrzyżowanie al. Focha i ul. Kałuży.
- skrzyżowanie ul. Konopnickiej i Barskiej.
- rondo Grzegórzeckie.
- al. Andersa na wysokości os. Teatralnego.
- ul. Konopnickiej od ICE do mostu na Wildze.
Plany na kolejne miesiące
W kolejnych miesiącach wyrównanych zostanie kilkadziesiąt następnych przejazdów. Najbliższe prace planowane są m.in. na ul. Brożka (przy ul. Borsuczej oraz ul. Cegielnianej), ul. Pawiej przy Politechnice, a także przy al. Armii Krajowej, ul. Wybickiego, ul. Reymonta oraz ul. Bulwarowej.
Miasto deklaruje, że dalsze inwestycje w infrastrukturę rowerową będą kontynuowane. Możliwość wyrównania jeszcze większej liczby przejazdów uzależniona jest od dodatkowych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na bieżące utrzymanie tras rowerowych. Sami mieszkańcy mogą zgłaszać propozycje lokalizacji przejazdów do poprawy mailowo na adres podany na stronie ZDMK.
Fot: Zuzanna Gietner / Głos24