poniedziałek, 16 stycznia 2023 10:49

Wielicka kopalnia podsumowała rok. Turystów więcej niż rok wcześniej!

Autor Marzena Gitler
Wielicka kopalnia podsumowała rok. Turystów więcej niż rok wcześniej!

Milion sto dwadzieścia tysięcy gości w 2022 roku odwiedziło Kopalnię Soli „Wieliczka”. To 61 proc. więcej niż rok wcześniej, ale ciągle tylko 60 proc. ruchu sprzed pandemii, gdy notowano rekordy.

Sąsiedzi polubili Polskę i Wieliczkę

Ruch turystyczny w wielickiej kopalni z każdym kolejnym rokiem się odbudowuje po pandemii. W 2022 roku turystów było o 61 proc. więcej niż rok wcześniej, gdy zwiedziło ją 693,6 tys. gości. Wciąż jednak daleko do rekordu, który padł w 2019 roku. Wtedy Kopalnia Soli „Wieliczka” mogła pochwalić się 1 milionem 863 tysiącami zwiedzających.            

- Po dwóch latach dominacji ruchu krajowego coraz liczniej znów do nas przyjeżdżają obcokrajowcy. W 2022 roku zarysował się trend podróży „po sąsiedzku” - my to wyraźnie zauważyliśmy nie tylko na przykładzie gości a Niemiec, którzy zawsze byli u nas w pierwszej piątce, ale także Czechów, Litwinów, Słowaków. Cieszymy się, że odkrywają Polskę, a wraz z nią Wieliczkę, którą maja nierzadko w zasięgu weekendowego wyjazdu – mówi Paweł Nowak, Prezes Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.

179 krajów, jedna Wieliczka

W całym 2022 roku wielickie podziemia odwiedziło 1 119,3 tys. turystów ze 179 krajów, a proporcje kraj - zagranica wyniosły 56 proc. do 44 proc. (629,4 tys. turyści krajowi, 489,9 tys. zagraniczni).  Zwiedzający z państw z pierwszej 20-tki agregują aż 87 proc ruchu zagranicznego w Kopalni Soli „Wieliczka”. - Pierwsze miejsca pod względem liczby przyjazdów zagranicznych w 2022 roku zajęły: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, które wygenerowały 30 proc. ruchu gości z zagranicy. To kraje, na które zawsze mogliśmy liczyć. Wieliczka jest tam powszechnie znana, ceniona i chętnie pokazywana w mediach – zapewnia Jan Ziobro, Członek Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Wsparcie, spółki obsługującej ruch turystyczny.

Na miejscach 4-10 znalazły się: Czechy, Stany Zjednoczone, Litwa, Ukraina, Włochy, Hiszpania i Słowacja.  Spoglądając w dół statystycznej listy i liczb widzimy Węgrów, Norwegów, Greków, Duńczyków, Holendrów Niderlandczyków, Szwedów i Belgów. Dwudziestkę zamykają Łotysze, Irlandczycy i Izraelczycy.

W marcu kopalnia uruchomiła bezpłatne zwiedzanie dla uchodźców z Ukrainy, a w kolejnych miesiącach dedykowane tury w tym języku. Najpopularniejsze języki zwiedzania  to polski (52 proc. zwiedzających), angielski (32 proc.), francuski, hiszpański po 3 proc., oraz niemiecki i włoski po 2,5 proc.

Edukacyjna rola solnych podziemi

W turystyce krajowej nadal dominują turyści indywidualni. Równocześnie zyskały na popularności programy tematyczne dla szkół. – Dzieci i młodzież są dla nas szczególną grupą odbiorców. W solnych wnętrzach zapisana jest historia Polski, przez stulecia wizyta w Wieliczce uważana była za patriotyczny obowiązek. Zwiedzanie szkolne jest atrakcyjne cenowo i bogate w przewodnickie opowieści, by młode pokolenie zdobywało wiedzę, poznawało dawne tradycje, legendy, kulturę, sztukę – przekonuje Damian Konieczny, Dyrektor Wykonawczy Kopalni Soli „Wieliczka” S.A.  

W 2022 roku blisko 143 tys. wejściówek zakupionych zostało w ramach programów dla dzieci. Aż 76 proc. całości tej oferty stanowiły bilety szkolne, a 24 proc. zwiedzanie tematyczne: Śladami legend, Odkrywamy Solilandię i Nocna przygoda w kopalni.

mat. prasowe

Wieliczka - najnowsze informacje

Rozrywka