Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) nałożył karę w wysokości ponad 5 mln zł na Olimp Laboratories za kryptoreklamę w mediach społecznościowych. Jest to pierwsza tego typu kara nałożona zarówno na twórców, jak i na reklamodawcę za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych.
Olimp Laboratories, znane z produkcji suplementów diety, współpracowało z influencerami od 2015 roku. Firma płaciła im za umieszczanie swoich produktów we wpisach i relacjach na Instagramie. Co więcej, firma zalecała nieujawnianie celu handlowego oraz stosowanie niejasnej dla użytkownika formuły, treści i formy promocji. W praktyce oznaczało to, że z publikacji nie wynikał jednoznacznie ich komercyjny charakter.
Konsekwencje też dla Influencerów
Nie tylko portfel Olimp Laboratories został odchudzony . Kary nie ominęły także twórców internetowych współpracujących z firmą. W ramach prowadzonego postępowania zostały szczegółowo przeanalizowane współprace spółki Olimp Laboratories z Katarzyną Dziurską, Katarzyną Oleśkiewicz–Szubą oraz Piotrem Liskiem w zakresie usług promocyjno-reklamowych, świadczonych na ich kontach w serwisie społecznościowym Instagram. Na objętych zarzutami twórców nałożona została łączna kara ponad 40 tys. zł. To sygnał dla całej branży, że UOKIK nie zamierza przymykać oka na niejasne praktyki reklamowe.
Prezes UOKIK, Tomasz Chróstny, podkreślił, że obowiązek ujawniania płatnej współpracy leży zarówno po stronie twórców internetowych, agencji, jak i właśnie reklamodawców. "Teraz nadszedł czas, aby te zasady egzekwować", mówi Chróstny, sygnalizując, że to dopiero początek działań mających na celu uregulowanie rynku reklam w mediach społecznościowych.
W toku są również kolejne postępowania. Jak możemy przeczytać na stronie urzędu "Od lutego Prezes prowadzi trzy postępowania, tj. wobec Filipa Chajzera, Doroty Rabczewskiej oraz Małgorzaty Rozenek-Majdan, którym postawił zarzuty nieoznaczania reklam na ich kanałach w mediach społecznościowych. Mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu."
Decyzja UOKIK może być przełomowa dla polskiego rynku reklamowego. Kara nałożona na Olimp Laboratories to nie tylko finansowy cios dla firmy, ale również sygnał dla całej branży, że czas na kryptoreklamy dobiegł końca. Czy inne firmy wezmą to sobie do serca?