MPK w Krakowie otworzyło oferty w trzech przetargach dotyczących zamówienia do 90 nowych tramwajów różnego typu. Producenci przedstawili swoje propozycje cenowe, a miejskie przedsiębiorstwo rozpoczęło ich szczegółową weryfikację.
W czwartek, 5 grudnia, MPK Kraków dokonało oficjalnego otwarcia ofert złożonych w ramach trzech postępowań przetargowych obejmujących dostawę do 90 nowoczesnych tramwajów. Przedsięwzięcie było podzielone na trzy kategorie: do 30 jednokierunkowych wagonów o długości 32–34 m, do 30 dwukierunkowych pojazdów o podobnej długości oraz do 30 jednokierunkowych tramwajów o długości 42–45 m. Celem całego zamówienia miało być dalsze unowocześnienie taboru i przyspieszenie wymiany starych, wysokopodłogowych wagonów.
W dwóch pierwszych kategoriach, obejmujących krótsze, 32–34 metrowe wagony, swoje propozycje złożyła jedynie PESA Bydgoszcz. Za jednokierunkowy tramwaj producent oczekiwał 17,3 mln zł netto, natomiast dwukierunkowy wagon wycenił na 18,6 mln zł netto. Tym samym na tym etapie konkurencja w tych segmentach nie istniała.
Z kolei w przypadku najdłuższych, 42–45 metrowych tramwajów rywalizacja była większa, gdyż oferty złożyły dwie firmy: PESA Bydgoszcz oraz Škoda Transportation. PESA zaproponowała 23 mln zł netto za jeden wagon, a Škoda 24 mln zł netto. Tę część zamówienia czeka więc porównanie dwóch propozycji – poza ceną, MPK będzie też oceniać warunki techniczne i jakość rozwiązań.
Liczba pojazdów, jaką ostatecznie uda się zamówić, będzie zależała od budżetu spółki oraz uzyskanych środków zewnętrznych. MPK Kraków miało już złożony wniosek o dofinansowanie zakupu 30 nowych wagonów w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027). Docelowo, po zapewnieniu odpowiedniego finansowania, w krakowskich zajezdniach miały pojawić się nowoczesne, przestronne i przyjazne pasażerom tramwaje, ułatwiające podróżowanie szczególnie osobom z ograniczoną mobilnością.
Decyzja o tym, który producent zostanie ostatecznym dostawcą nowych wagonów, zależała od wyników weryfikacji ofert. Kierując się nie tylko ceną, ale i solidnością wykonania oraz warunkami technicznymi, MPK Kraków planowało wybrać dostawcę najlepiej spełniającego oczekiwania. Nie bez znaczenia były też dalsze plany rozwoju sieci tramwajowej w Krakowie – budowa nowych linii (na Mistrzejowice i Azory) i wzrost oczekiwań pasażerów sprawiały, że inwestycja w nowy tabor była priorytetem.
Kraków miał już okazję współpracować z PESA Bydgoszcz przy dostawie tramwajów 2014N Krakowiak. Tamten kontrakt nie obył się bez problemów – opóźnienia w realizacji i problemy techniczne wydłużały czas wprowadzenia pojazdów na trasy. MPK musiało wysyłać do Bydgoszczy swoich techników, aby odebrać pojazdy przed końcem 2015 roku i nie stracić dofinansowania. Ostatecznie prawomocną decyzją sądu wysokość kary umowne wyniosły 14,5 mln zł.