Ulica Dobrego Pasterza w Krakowie znów przejezdna dla autobusów. Już w najbliższą sobotę, 6 grudnia, na trasę wrócą linie 129, 132, 138, 139, 152, 182, 189, 442, 482, 601 i 611, które od miesiąca kursowały objazdami. To dobra wiadomość dla mieszkańców północnych dzielnic – choć na wielkiej budowie tramwaju do Mistrzejowic chaos komunikacyjny wcale się nie kończy.
Powrót autobusów po miesięcznej przerwie
Miasto zapowiedziało, że ul. Dobrego Pasterza zostanie otwarta dla ruchu kołowego w piątek, 5 grudnia, o godz. 22.00. Z kolei od pierwszych kursów w sobotni poranek autobusy wrócą na swoje stałe trasy. Zarząd Transportu Publicznego poinformował, że przywrócenie ruchu obejmie linie 129, 132, 138, 139, 152, 182, 189, 442, 482, 601 oraz 611. Zniknie tymczasowa linia 782, a przystanki Olsza II 75 i Rondo Barei 72 zostaną zlikwidowane.
Zamknięty od 8 listopada fragment ulicy między rondem Barei a skrzyżowaniem przy Serenadzie był jednym z głównych węzłów w północnej części miasta. Robotnicy musieli zerwać starą nawierzchnię, wymienić podbudowę drogi na głębokości 1,2 m i przebudować zjazdy do posesji. Inwestor zdecydował się zamknąć cały odcinek jednocześnie, aby skrócić czas prac – ich zakończenie planowano na początki grudnia. Dla okolicznych sklepów i mieszkańców to był kłopotliwy termin; radni Prądnika Czerwonego alarmowali, że listopadowe utrudnienia przed świętami to „najgorszy moment w roku”, a mieszkańcy tonęli w korkach.
Przesiadamy się, ale korki zostaną
Choć przywrócenie ruchu na Dobrego Pasterza przyniesie oddech północnym dzielnicom, to w innych częściach miasta wciąż obowiązują liczne objazdy. ZTP zapowiada, że rozkłady jazdy wymienionych linii zostaną dostosowane, a dodatkowo skorygowane zostaną kursy 105/405, 124/424, 159, 501, 502 i 511. Co ważne, linie 129, 159 i 608 w kierunku Czyżyn Dworca, os. Piastów i os. Na Stoku nadal będą omijać rondo Młyńskie, a linie 152, 189, 442, 601 i 611 pozostaną na objazdach w innych rejonach miasta.
Wszystkie zmiany są związane z największą od lat inwestycją transportową – budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Pierwszy etap zakłada powstanie ok. 4,5‑kilometrowego torowiska, które połączy dzielnicę z aleją Jana Pawła II i ul. Meissnera. Choć pierwotnie zakładano, że pierwsze tramwaje pojadą w listopadzie 2025 r., termin oddania trasy przesunięto na wiosnę 2026, a ostatnio mówi się o wakacjach. Budowa wymaga szeregu zamknięć ulic i zawieszeń tramwajów w różnych częściach miasta; tuż po otwarciu Dobrego Pasterza wciąż trwają prace na ul. Mogilskiej, Marchołta i przy rondzie Polsadu.
W praktyce oznacza to, że powrót autobusów na Dobrego Pasterza nie kończy problemów komunikacyjnych w północnym Krakowie. Kierowcy i pasażerowie muszą nadal liczyć się ze zmienną organizacją ruchu oraz kolejnymi etapami budowy, a zakończenie inwestycji może jeszcze ulec przesunięciu. Mimo to otwarcie jednej z kluczowych arterii daje nadzieję, że w trudnym czasie przedświątecznym, mieszkańcy choć na chwilę odetchną od objazdów.



















