Już dziś w nocy (z 22 na 23 sierpnia) rozpocznie się montaż barier na odcinku łączącym Zakopiankę z A4 w kierunku Tarnowa. Utrudnienia dla kierowców potrwają aż do maja przyszłego roku.
O utrudnieniach alarmuje GDDKiA w Krakowie. Utrudnienia pojawią się już dziś w nocy na pasie włączenia z łącznicy DK7 (Zakopianka) z A4 w kierunku Tarnowa oraz pasie awaryjnym A4. Na środku jezdni ustawione zostaną tymczasowe betonowe bariery. Zwężenie jezdni A4 do 1 pasa ruchu wynika z rozpoczęcia budowy trzeciego pasa ruchu na A4. Powstanie on od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej, jezdni w kierunku Tarnowa i Rzeszowa.
Montaż barier rozpocznie się w nocy z poniedziałku na wtorek od godz. 20.00. do 5.00 rano. Wykonane też zostanie tymczasowe oznakowanie poziome.
Od rana 23 sierpnia ruch na A4 odbywać się będzie dwoma zwężonymi pasami o szerokości: 2,75 m lewy oraz 3,5 m prawy. Pas włączenia z łącznicy DK7 do A4 nadal będzie miał szerokość 3,5 m.
Zmiana organizacji ruchu potrwa do maja 2023 r. W tym czasie trwała będzie budowa dodatkowego pasa ruchu autostrady, za betonowymi barierami.
Trzeci pas A4 w Krakowie
Dodatkowy pas ruchu na jezdni autostrady A4 o długości 900 m dobudowany zostanie od węzła Kraków Południe w kierunku węzła Kraków Łagiewniki, do miejsca, w którym już istnieje trzeci pas. Przebudowany zostanie fragment łącznicy z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa, powstaną też nowe ekrany akustyczne i droga serwisowa, która docelowo będzie drogą gminną (ul. Dzikiej Róży). Inwestycji towarzyszyć będzie przebudowa sieci: teletechnicznej, energetycznej, wodociągowej, kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego.
Nawet 85 tys. samochodów
Odcinek, na którym zostanie dobudowany trzeci pas ruchu, stanowi fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Na A4 w tym miejscu jest bardzo duże natężenie ruchu samochodowego. Według pomiarów wykonywanych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 przejeżdżało tym odcinkiem prawie 85 tys. pojazdów na dobę czyli o 60 proc. więcej niż w 2015 r. W godzinach szczytów komunikacyjnych, wyjazdów i powrotów weekendowych czy wakacyjnych liczba tych pojazdów znacząco wzrasta i tworzą się kilkukilometrowe zatory. Poszerzenie jezdni o dodatkowy pas ruchu w kierunku wschodnim usprawni przejazd i płynność ruchu. Poprawi się także bezpieczeństwo podróży.
Koszt prac wyniesie prawie 14 mln 481 tys. zł.
fot. GDDKiA