Brzeski Browar przekazał 100 tys. zł na pomoc dla miejscowego szpitala. Dzięki temu sfinansowany zostanie zakup nowoczesnego aparatu USG, który ma służyć na Oddziale Zakaźnym. Właściciel browaru Okocim, Carlsberg Polska, przekazał podobne sumy na pomoc szpitalom w Sierpcu i Szczecinie.
Darowizna Browaru na rzecz szpitala to odpowiedź na apel Dyrekcji Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Brzesku, który 20 marca pojawił się na stronie internetowej placówki. Przekazana suma współfinansuje zakup nowoczesnego aparatu USG, który jest niezbędny w diagnostyce i przyda się zarówno w czasie epidemii jak i po jej zakończeniu. Pomoc jest tym cenniejsza, że brzeska placówka znajduje się obecnie w trudnej sytuacji – z powodu koronawirusa kwarantannie poddano 125 osób z personelu medycznego, a zakażenie potwierdzono u kilkudziesięciu z nich.
Z panem Michałem Napieraczem, Dyrektorem Browaru Okocim porozmawialiśmy nie tylko o przekazanej darowiźnie, ale również o sytuacji w brzeskiej firmie, która jest największym przedsiębiorstwem w regionie zatrudniającym ponad pół tysiąca osób.
Panie Dyrektorze, Browar niejednokrotnie udowadniał, że lokalna społeczność jest dla niego bardzo ważna. Tak jest i tym razem, a 100 tys. zł to niebagatelna kwota.
– Browar Okocim jest częścią Brzeska i tutejszej społeczności od 175 lat, zawsze wspierał i wspiera również obecnie wiele działań i inicjatyw. Nie może być inaczej również w tym unikalnym i bardzo trudnym dla wszystkich okresie epidemii COVID-19. Aby pomóc szpitalowi w Brzesku, jego personelowi i tym samym mieszkańcom przekazaliśmy kwotę 100 tysięcy zł. Jesteśmy w kontakcie z Dyrekcją Szpitala oraz Stowarzyszeniem Rozwoju Chirurgii w Brzesku. Zgodnie z informacją od Dyrekcji, darowizna będzie współfinansowała zakup aparatu USG przeznaczonego dla Strefy Zakaźnej w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Jego obecność w tym miejscu pozwoli zminimalizować możliwość ewentualnego przeniesienia zakażenia od pacjentów, którzy potencjalnie mogą być zainfekowani a muszą mieć zrobione badanie USG. Aparat jest ważnym diagnostycznym sprzętem, który będzie wykorzystywany w Szpitalu również po zakończeniu epidemii.
Chciałem serdecznie podziękować Dyrekcji Szpitala oraz przedstawicielom Stowarzyszenia Rozwoju Chirurgii w Brzesku za bardzo sprawną współpracę by sprzęt mógł jak najszybciej być do dyspozycji Szpitala i mieszkańców. Takie same kwoty zostały przekazane również przez Carlsberg Polska na rzecz szpitali w Sierpcu oraz Szczecinie, gdzie zlokalizowane są pozostałe dwa browary.
Brzeszczanie zawsze mogą liczyć na Państwa – pomoc dla szpitala to nie jedyna inicjatywa w której finansowo wspieracie Państwo region.
– Staramy się regularnie wspierać inicjatywy zgłaszane i realizowane przez naszych pracowników na rzecz Brzeska i okolicznych gmin lub też pomagać realizować działania lokalnych organizacji pozarządowych i instytucji pożytku publicznego. Dla przykładu - od sześciu lat prowadzimy program grantowy InicJaTyWy, który finansuje ciekawe i potrzebne pomysły, służące lokalnym społecznościom. W latach 2014- 2018 w Brzesku i okolicach zrealizowano 19 projektów na kwotę 130 tys. złotych, w które zaangażowanych było prawie 150 wolontariuszy – pracowników Browaru, którzy przepracowali społecznie razem z mieszkańcami ponad 1800 godzin. W 2019 roku program został skierowany do instytucji i organizacji lokalnych, które zrealizowały trzy projekty na kwotę 30 tys. zł. Wspieramy też organizację np. Brzesko – Okocim Festiwal, a w wcześniej Dni Brzeska. Warto również dodać, że w 2019 roku działające przy Browarze Stowarzyszenie Miłośników Browaru Okocim uruchomiło weekendowy pub „Na Browarze”, który jeszcze przed epidemią był dostępny dla mieszkańców i turystów. To miejsce powstało dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników i członków Stowarzyszenia. Jesteśmy i czujemy się częścią tutejsze społeczności i zależy nam na rozwoju i pomyślności tego rejonu i jego mieszkańców.

Jesteście Państwo największym pracodawcą w regionie. W jakiej sytuacji obecnie znajduje się brzeski Browar?
– Browar Okocim jest największym browarem w Carlsberg Polska, zmodernizowanym i nowoczesnym z bardzo zaangażowaną załogą – ludźmi, dla których warzenie piwa jest prawdziwą pasją. Sytuacja Browaru jest mocno powiązana z sytuacją na polskim rynku piwa, a ta w poprzednim roku była pozytywna. W 2019 roku branża odnotowała niewielki spadek wielkości sprzedaży (o 0,5%) przy jednoczesnym wzroście wartości rynku o 3,4%. Był on wynikiem tego, że konsumenci sięgali po piwa z wyższej półki cenowej, specjalności piwne a także wynikał ze wzrostu średniej ceny piwa na rynku ze względu na inflację. Stabilne są trendy konsumenckie: zainteresowanie piwami bezalkoholowymi, rozwój piwnych specjalności i piw premium. Wiele marek piw, piwnych specjalności oraz piw 0,0% jest warzonych właśnie w brzeskim browarze. Praca tutejszych piwowarów i jakość tworzonych tu piw jest doceniana - piwa z Brzeska wygrywają rok rocznie wiele konkursów w Polsce i na świecie.

Czy kryzys, także ekonomiczny, wywołany koronawirusem sprawia, że Państwa pracownicy mogą mieć powody do niepokoju?
– Zarząd Carlsberg Polska i Dyrekcja Browaru dokładają starań, aby Browar działał bez większych zakłóceń nawet w tych trudnych okolicznościach, co do tej pory się udaje. To też ogromna zasługa bardzo zaangażowanej załogi Browaru.
Wprowadzony stan epidemii to duże obostrzenia i wymagania w ramach bezpieczeństwa własnego i innych. Jakie działania podjął Browar w tym zakresie względem swoich pracowników?
– Zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników jest zawsze najważniejsze. Bardzo uważnie monitorujemy sytuację w kraju i regionie, postępujemy zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i rządu, na bieżąco dostosowujemy swoje działania do zmieniającej się sytuacji. Do tej pory wprowadziliśmy wiele działań i procedur, które mają na celu zabezpieczenie, na tyle na ile jest to możliwe, pracowników i dostawców przed koronawirusem.
Na bieżąco opracowujemy i dostarczamy pracownikom komplet informacji dot. COVID-19 – postępowania w celu zabezpieczenia się przez zarażeniem i aby ograniczać rozprzestrzenianie się wirusa – zgodnie z zaleceniami WHO, Ministerstwa Zdrowia i GIS. Dostępne są środki ochrony i płyny dezynfekujące. Odwołane zostały podróże służbowe, wprowadziliśmy dla pracowników, tam gdzie jest to możliwe, pracę z domu, dotyczy to również przedstawicieli handlowych i upewniliśmy się, że narzędzia, platformy IT są dostępne dla pracowników bez zakłóceń. Nasze biura w Warszawie i regionalne są zamknięte. Ograniczone zostały wszystkie spotkania i zastąpione spotkaniami za pośrednictwem narzędzi Internetowych np. Teams, Skype.
Nasze browary zostały zamknięte dla gości. W browarach oraz w naszych biurach wprowadziliśmy podwyższone reżimy higieniczne, zwiększamy częstotliwość myć pomieszczeń, w których mogą przebywać kierowcy/kurierzy, ograniczyliśmy kontakt naszych pracowników w browarach z kierowcami poprzez zmiany zasad wpuszczania kierowców na teren browaru oraz zmianę zasad obiegu dokumentów. Dzięki wprowadzonej reorganizacji, pracownicy z różnych zmian pracujących w browarze nie spotykają się ze sobą.
Wszystkie podjęte dotychczas działania powinny przyczynić się do powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19 i zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom oraz ciągłość procesów i w rezultacie nieprzerwane działanie naszych browarów. Monitorujemy sytuację i na bieżąco podejmujemy konieczne działania. Mamy nadzieję, że ta trudna sytuacja skończy się w niedalekiej przyszłości.


Fot.: Browar Brzesko