Obok Nowego Sącza powstaje jeden z największych mostów w Polsce. W ciągu drogi krajowej nr 75 pnie się w górę długa na ponad 600 metrów przeprawa, która zastąpi stary, wybudowany w 1943 roku most. Koszt jego budowy to ponad 189 milionów złotych. Prace są już na finiszu, a GDDKiA zapowiada kiedy przeprawa może zostać oddana do użytku.
Prace w Kurowie trwają od lipca 2019 roku. Nowy most został zaprojektowany zgodnie z parametrami technicznymi, które są wymagane dla drogi klasy GP – główna przyspieszona. Znajduje się poniżej starego mostu, a od swojego poprzednika jest dłuższy o 200 metrów.
Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Konstrukcja oraz lokalizacja mostu umożliwia ewentualną dobudowę drugiej jezdni z dodatkowym mostem, w przypadku podjęcia decyzji o budowie nowej trasy do Nowego Sącza, czyli tzw. sądeczanki.
W ramach inwestycji zmieniony zostanie także sam przebieg drogi krajowej nr 75. Na odcinku 2 km od parkingu w Tęgoborzy do skrzyżowania w Kurowie droga zostanie rozbudowana. Zmieni się także skrzyżowanie z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem do ważenia pojazdów.
- Na nowym moście na rzece Dunajec w miejscowości Kurów końcówka prac. To montaż czujników monitoringu pracy konstrukcji, instalacji wewnątrz obiektu i odwodnienia – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
#DrogiHistorii
— Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (@GDDKiA) October 18, 2021
Na zdjęciu z 1931 r. widzimy most drewniany na Dunajcu w Kurowie (woj. #małopolskie). Już niebawem puścimy ruch na nowy most w ciągu #DK75.
Źródło: Zespół Historii Drogownictwa pic.twitter.com/lgNp0qhY7R
Jak wynika z zapowiedzi GDDKiA nowa przeprawa będzie najprawdopodobniej dostępna dla kierowców od 1 listopada. Most zostanie więc otwarty na uroczystość Wszystkich Świętych.
fot. GDDKiA Kraków